Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 24-04-20 03:43

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-11-06 09:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Av allt att döma så är villkoret för att den ska stänga av bränslet vid motorbroms att hastigheten är minst 70 km/h när motorbromsningen börjar, detta oavsett vilken växel som ligger i.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-11-06 10:27 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Hmm ja det minskar ju inte direkt bränsleförbrukningen på E85...

Blir det inte bättre med rejäl varm motor? Kanske med en kartong framför kylaren?

Har den igentligen förvärmd insugsluft?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-11-06 11:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Motorn verkar bli fullt tillräckligt varm, medan jag hade dator inkopplad till OBD-uttaget så kunde man där läsa av motortemperatur omkring 95 - 100 °C ganska snart efter kallstart. Zetec-motorn är lite speciell när det gäller temperaturmätning i och med att motortempgivaren inte mäter kylvattnets temperatur utan temperaturen hos metallen i topplocket.

Och nej, det finns ingen insugningsluftförvärmning alls. Däremot kunde man se att lufttemperaturen i alla fall går upp vid stads- och tomgångskörning, antagligen för att luftrenare mm värms av den varmluft som ändå finns i motorrummet.

Enligt färddatorn så blir bränsleförbrukningen vid motorbromsning utan bränsleavstängning omkring 50-60 km/h, 0,3-0,4 l/mil. Man får ungefär samma förbrukning om man rullar med växeln i friläge i samma hastighet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-12-29 19:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nu kan man tillföra en del ytterligare drifterfarenheter för Focus'en.

Det är helt klart att det tycks finnas någon algoritm som försöker förutse katalysatorns temperatur, och om den antas vara för låg stängs bränslet aldrig av vid motorbromsning. Det märks tydligt vid ett backkrön jag passerar på väg till jobbet, om det är fri väg och möjlighet att antingen accelerera från t ex 60 till 70 km/h i uppförsbacken eller hålla konstant fart minst 75 km/h , så får man motorbromsavstängning efter krönet. Om något långsamt fanns i vägen så blir det ingen avstängning.

En annan intressant sak är att man tycks få ungefär samma bränsleförbrukning i kraftiga uppförsbackar oavsett hastighet. Det lönar sig alltså att hålla god fart uppför, åtminstone om man kan dra nytta av rörelseenergin på krönet och inte behöver bromsa bort allt.

Uppenbarligen fullgasanrikar den inte alls när man kör på E85. Segdragning på fullgas ger alltid lägre bränsleförbrukning än att ta ut samma effekt på en lägre växel. Det är alltså ingen mening att växla ner så länge det överhuvudtaget går att hålla önskad fart på 5:an.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-02 20:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Och nu är den provkörd på bensin för första gången, tankade 10 liter i förebyggande syfte med tanke på "rosakläggproblem". Uppskattningsvis blev det 20-30 % E85 och resten bensin.
Följande har observerats:
-Bränsleförbrukning (enligt färddatorn, lugn landsvägskörning) 0,73 l/mil.
-Den beter sig exakt likadant som på E85 när det gäller att stänga av bränslet vid motorbromsning eller inte.
-Motorn är betydligt svagare än man är van vid vid normala varvtal kring 2000-3000 varv/min. Det verkar inte hända något alls från 2/3 gaspådrag och upp till fullgas, annat än att bränsleförbrukningen ökar enligt färddatorn.
-Den känns mycket smidigare än man är van vid från E85 när det gäller övergång från tomgång till försiktigt gaspådrag. På den punkten uppför den sig alltså precis som många hemkonverterade bensinbilar.
-Tendensen att vara svårstartad då motorn är halvvarm (dvs fullt varmkörd och sedan har bilen stått omkring en timme) är exakt likadan som på E85. Dock är den alltid lätt att starta kall eller efter värmning med motorvärmare.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-05-03 08:31 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 07:14
Inlägg: 188
Ort: Lycksele i Lappland
Hej !

Hmm...

torbjorn skrev:
Och nu är den provkörd på bensin för första gången,
-Motorn är betydligt svagare än man är van vid vid normala varvtal kring 2000-3000 varv/min. Det verkar inte hända något alls från 2/3 gaspådrag och upp till fullgas, annat än att bränsleförbrukningen ökar enligt färddatorn.


Kanske det är så att motorkonstruktörerna medvetet har ett lite för trångt insugningsrör...strypt inkommande luftmängd för att anpassa till att E85 behöver förhållandevis mindre luft...

Alltså att motorn skulle behöva en avgasturbo om man ska köra den optimalt på BF95...

Bara en tanke...man vet aldrig hur konstruktörer tänker...

Åker själv just nu med ett känt (Svenskt) märke som får finna sig i att gå på E85...(som ledtråd; motorn har 4 cylindrar och lättrycksturbo)

Signalen till datorns bränslemätning tas ut vid 3:e insprutaren...
Något högre förbrukningssiffror märks vid körning på E85...

Startknapp och seriemotstånd (pot) är monterat.
Vid kallstart öppnar insprutarna fullt (orginal)... så att korta (max 3-5sek) upprepade startförsök med E85, ger start i alla väder...

Var nyligen fram och tillbaka till Småland...lastad med 3 vuxna och
packning för några dagars bortavaro...med E85 i tanken hela vägen...
Förbrukningen pendlade mellan strax över 1,0L/mil till strax under 1,1L/mil...beroende på vilken av de 3 resenärerna som körde...
Kan säga att val av färdsätt noga prövats i förhållande till behovet...

Slutsats...Det går bra med E85 i en okonverterad motor...men för lite soppa kan konstateras i mellanregistret där man oftast ligger med motorn...om man hastigt behöver öka farten...
På lägre varv och vid fullt gaspådrag erhåller motorn tillräcklig mängd...

Ha det bra !

Hälsar Etalappen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-10-12 20:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En andra provkörning på 10 liter bensin har gjorts nu, den här gången blev det huvudsakligen stadstrafik och småkörningar på de 10 litrarna.

Bränsleförbrukningen blev (enligt färddatorn) ungefär 76 % av vad man hade kunnat vänta sig vid körning på E85 under motsvarande förhållanden. Då har jag inte tagit någon hänsyn till eventuell skillnad i felvisning hos färddatorn beroende på bränsle, men att döma av andras erfarenheter så tycks de flesta färddatorer på FFV-bilar ge en större positiv felvisning på E85 och snarare negativ felvisning på bensin.

I övrigt så stämmer erfarenheterna från bensinprovkörningen i våras fortfarande.

Man kan tillägga att den helt klart kör MED fullgasanrikning på bensin. Det märks tydligt på ett "steg" i färddatorns förbrukningsindikering när man laborerar med olika gaspådrag i närheten av fullgas. Man kan också observera att den inte fullgasanrikar under 2000 varv/min. Med fullgasanrikning blir förbrukningen ungefär lika hög som man kan vänta sig på E85 (17-18 l/100 km på 5:ans växel vid 70-90 km/h).

Varmkörnings- och nachstart-anrikning tycks vara procentuellt sett ungefär lika kraftig som på E85, det syns på bränsleförbrukningen vid tomgång då motorn är kall eller halvvarm. Förmodligen används exakt samma tabeller för denna anrikning oavsett bränsle.

Jag hade aldrig någon OBD-kabel inkopplad medan jag körde på bensin så jag har inte kunnat dra några slutsatser om den verkar använda samma tändförställningstabeller som på E85 eller inte.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011