Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-25 19:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 07-10-31 20:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
...ja, jag köpte en Focus '04 härom dagen.

Den var tankad med bensin när jag köpte den och det gjorde att det fanns möjlighet att dra en del intressanta erfarenheter i samband med första E85-tankningen.

Jag hade OBD-2-läsare inkopplad både före och efter tankningen och höll koll på fuel trim-värdena.
På bensin låg long term fuel trim som klistrad på i stort sett 0, och short term varierade ungefär ± 10 %. Efter tankning med E85 stack short term fuel trim iväg till ungefär +35 % inom en halv minut och gick sedan tillbaka mot noll under ytterligare någon minut. Long term fuel trim ändrade sig fortfarande inte!!

En annan sak som man kan notera tack vare att det här exemplaret har färddator är att bränslet stängs av vid motorbromsning när man kör på bensin, men inte på E85! Man märker också att motorbromsverkan blir mycket svagare på E85.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 07-10-31 20:41 
Offline

Blev medlem: fre 07-02-23 23:28
Inlägg: 61
Ort: Skattkärr, Karlstad
torbjorn skrev:
.
En annan sak som man kan notera tack vare att det här exemplaret har färddator är att bränslet stängs av vid motorbromsning när man kör på bensin, men inte på E85!


Det var det dummaste jag hört på länge! Varför är det så?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-10-31 23:56 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Samma sak har jag märkt när jag lånade en Focus FFV. Vid kraftig/lång motorbromsning sjunkade dock bränsleförbrukning till 0 även på E85.

Jag tror de har med kattens temp att göra, när den är ordentlig varm så stängs bränslet tidigere vid motorbromsning

/Aryan

PS Grattis med bilen, intressant med dessa ODBII utläsningar. Hoppas på flera raporten på hur en riktig FFV bil fungerar!

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-11-01 08:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jo, det är en möjlighet som jag har funderat på, att man är orolig för att de redan låga avgastemperaturerna vid körning på E85 ska leda till att katalysatorn kallnar för mycket under motorbromsning om man inte håller förbränningen igång då också.
Men i så fall måste det nästan finnas någon algoritm för att beräkna eller simulera katalysatortemperatur med ledning av tidigare motorbelastning etc, det finns ju ingen mätmöjlighet för avgastemp eller katalysatortemp på bilen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-11-01 11:50 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Kanske motorstyrningen jämför de både lambda sensorer före och efter katten?

En annan möjlighet är att motortemperaturen med E85 helt enkelt inte är tillräkligt hög.

Den enklaste lösning vore förståss att det fanns en timer som löper längre än på bensin innan bränsletillförseln stängs av vid motorbroms.

Man skulle vilja ha en indikatorlampa för att se om den stänger av bränsletillförsel eller ej, så länge den inte gör det spar man ju bränsle på att rulla ut i friläge isf att ha högsta växeln i.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-11-01 16:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Hmm...
Den första observationen är förstås att long term fuel ersätts av en snabbare reagerande "E85-trim", och detta för att systemet skall veta att man har E85 i någon del i tanken.
Detta används sedan förstås för att anpassa kallstartanrikning (tändkurva (förhoppningsvis...?)etc.
samt tydligen då detta med motorbroms-cutoff.
Märkligt dock att man bryr som om en ev. slocknad kat med tanke på att inga avgaskrav finns för E85-drift?
Och skulle det komma är det kanske OK om katten slocknat tillfälligt ändå, med tanke på de lägre engine-out emissionerna av giftigheter.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-11-01 17:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jo, det hela måste man säga är något skumt. Undrar om den där "E85trim"-parametern i så fall går att komma åt via OBD-snittet på något sätt.

Det slog mig att en annan möjlig orsak till att man har tagit bort motorbromsavstängningen på E85 är om man fick problem med ryck eller konstigheter när avstängningen upphör, och det här var det enklaste sättet att lösa problemet på.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-11-01 17:23 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
Jo, det hela måste man säga är något skumt. Undrar om den där "E85trim"-parametern i så fall går att komma åt via OBD-snittet på något sätt.

Det slog mig att en annan möjlig orsak till att man har tagit bort motorbromsavstängningen på E85 är om man fick problem med ryck eller konstigheter när avstängningen upphör, och det här var det enklaste sättet att lösa problemet på.


Mkt möjligt att det bror på det sista parametern skulle kunna vara:
motortemp lägre än 70°r C +
etanolhalt större än 70% +
rpm lägre än 3000 :
ingen motorbromsavstängning

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-11-01 20:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ännu mer skumt: tidigare idag stängde den faktiskt av bränslet vid motorbromsning, flera gånger. Men på sista biten hem när jag hade laborerat med olika motorbromsfall etc, så slutade den med det igen.
När bränslet verkligen stängs av så verkar varvtalsgränsen ligga ganska lågt, kanske 1800 varv/min eller något sådant.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-11-02 13:25 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Kom ihåg att det är en Ford! :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-11-02 14:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Borde vara en enkel match att bygga en liten krets som stänger av strömmen till spriderna vid motorbroms men det kanske skulle ge felkodar.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-11-02 17:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jo, risken är väl stor att det blir en felkod för mager bränsleblandning om spridarna stängs av i ett läge då programvaran väntar sig att motorn ska gå lambdareglerat.

Det hade för den delen varit intressant att få en överblick över vilka olika mjukvaruversioner det finns till motorstyrsystemet på Focus FFV, och vad som skiljer mellan dem...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-11-02 23:02 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Får du ut några lambda-värden med din OBD2-läsare?
Jag har själv ingen färddator, men ser på lambda att bränslet stängs av, den går ner till 0v vid motorbroms och det ända ner till under 1500 varv, både på 4-3-2an. Märker endast en svag rekation vid nerväxling, antaglingen för att få mjukare nerväxling.
Men då är bilen en vanlig bensinare, okonverterad för tillfället.

Ställer sig inte din ShortTerm fueltrim på 0% vid motorbroms och fullgas?

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-11-03 21:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag har inte haft tillfälle att köra så mycket mer men börjar misstänka att den stänger av bränslet vid motorbroms på 5:ans växel fast däremot inte på lägre växlar. Ska prova mer när jag är ute på någon lämplig vägsträcka och trafik- och passagerarsituation medger.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011