Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 01:40

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Nya miljöbilsregler
InläggPostat: ons 08-04-09 07:35 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Här är ett inslag från SVT om samma sak:

Från SVT Rapport
Nya miljöbilsregler på gång

Publicerad 9 april 2008 - 03:14
Uppdaterad 9 april 2008 - 08:15
Vägverket har tagit fram en ny miljöbilsdefinition för statlig upphandling. Den gör att 74 bilmodeller av dagens 145 miljöklassade faller bort i den nya definitionen, bland dem Saab 9-3 Biopower och Volvo C 30 1.8 F.

Läs mer: http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp ... pos=rubrik


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-09 07:38 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Blir det några "snåldieslar" i ryggsäcksklassen som faller bort, måntro?

Varfrö skall de blanda in säkerhet i milöbilsdefinitionen? Obegripligt.

Eller anser man att prefixet miljö- skall vara någon slags allmän 'bra'-stämpel? Snacka om att bland aihop kort...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-09 08:24 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
:( :( :( :(

Vad har en bils krocksäkerhet med miljön att göra?

Det är helt befängt att miljöbilsdefinition ska användas för att blanda in säkerhet.

Om staten vill anskaffa miljöbilar som är extra säkra så för väl VV ta fram en "säkerbildefinition" och staten kräva att båda kriterier uppfylls i upphandlingen.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-09 08:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Diverse biljournalister försökte ju skrämma folk att inte köpa miljöbilar (inklusive etanolbilar) med att väldigt många hade dålig säkerhet, fastän de fakta de stödde sig på var att de allra minsta bensin- och dieselmiljöbilarna hade bristande säkerhet - inte bara dåligt krockskydd, utan saknade ofta också antisladdsystem med mera. SAAB 9-3 är väl ett utmärkt exempel på en säker miljöbil?!

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-09 09:26 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Hittade listan!

http://www.e24.se/pengar24/dinekonomi/f ... 384809.e24


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-09 09:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Man ska väl inte måla fan på väggen här. Till att börja med är det väl bara ett förslag, kommer alltså inte införas imorgon. Sen är det kanske en bra ide att kombinera säkerhet med miljöaspekten så att man inte offrar säkerhet för att spara 2g CO2/km och klara sig under den magiska 120g gränsen. Inte för att jag direkt kan komma på vad det skulle vara man kan offra men något kanske det kan va. Kraven är ju också relaterade till storlek på bil och det är inget problem för småbilar att klara full pott så jag ser inte problemet egentligen.

Sen kan man tycka att fullt betyg i krockskydd är rätt hårt krav. 4:a borde väl vara helt ok. Fotgängarskyddet är väl då en annan femma kanske.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-09 09:35 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Varför måste en miljöbil vara bra på allt? Kan vi inte kalla bilar som är miljöbilar och säkra för deras rätt namn? Bra bilar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-09 09:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Tja, varför inte ? Fotgängardelen i krockskyddet kan ju påverka andra än den som sitter i bilen. Ibland har man ju passagerare också.

Hade små lätta bilar aldrig kunnat klara kraven hade jag varit mer tveksam men eftersom dom verkar vara utformade på ett rätt ok sätt så ser jag inte direkt problemet. Frågan är väl hur hårda kraven ska vara, speciellt på krockskyddet då kanske.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-09 09:48 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Laban skrev:
Tja, varför inte ?


För att det är dumt at ta ett modeord såsom miljö- och använda till allt möjligt.

Nästa steg, en miljöbil får inte kosta mer än 175.000:-?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-09 10:08 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Håller helt med Magnus, det finns ju säkerhetskrav som varje bil måste klara, säkerhetskrav ska inte vara annorlunda för miljöbilar än andra bilar.

Vill man kombinera olika krav, som man naturligtvis i en upphandling kan få göra, ska det inte sammanfattas under miljöbilskriteriet.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-09 10:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Något av det dummast jag hört på länge, att blanda in säkerhet i en miljöbilsklassning.
Nu snackar vi totaldesperation via Hådell.
Och då har vi ändå hört rätt mkt dumt på sistone.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-09 10:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
När insomnade Trafikmagasinet testade bilar brukade man de sista åren ha ett kriterium som hette "Miljö och säkerhet" (från att tidigare ha hetat bara "Säkerhet"). Det brukade låta "Bilen kan återvinnas till 90%, så miljön får den högsta betyg för, men säkerheten är sämre. Totalt betyg 3 rattar." Jag vill inte dit igen! Definitivt inte att Vägverket ska blanda in säkerhet i miljöbedömningen. "Bilen släpper bara ut 40 gram fossil koldioxid per kilometer, men säkerheten är sämre. Sammantaget är alltså inte detta en miljöbil."

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011