Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 03:50

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Peugeot 407 2009
InläggPostat: fre 08-08-15 18:39 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
http://www.theautochannel.com/news/2008 ... 96599.html

Bild
Citat:
A new 2.0-litre ‘Bioflex’ engine operating on E85 fuel will also be available from November, maximising the environmental benefit.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-22 08:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Det var på tiden! Miljöfordon.se har haft med bilen bland kommande bilar länge! Jag tycker för övrigt att lanseringen av nya etanolbilar över huvudtaget stannat av.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-22 08:55 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Samma motor som lanseras i nya Peugeot 308 och Citroen C5.
Jag tycker bara att det är lite fel att kalla den ny, eftersom det är den gamla 2,0-bensinaren med i princip endast ny mjukvara.

Den nyaste motorn är väl 1,6 Turbo som ger 150 hästar. Den verkar intressant men kommer vad jag vet endast i 308?
Att optimera den för etanol och få 180? hästar skulle vara perfekt även i större bilar som 407 och C5.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-22 09:36 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-01 12:51
Inlägg: 72
Ort: Från
Tror jag läste i Vi bilägare att Renault hade en 1,4l turboladdad etanolmotor på gång. Någon som vet mer om den?

Mvh/Nicklas


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-24 18:44 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
AcuraJan skrev:
Samma motor som lanseras i nya Peugeot 308 och Citroen C5.
Jag tycker bara att det är lite fel att kalla den ny, eftersom det är den gamla 2,0-bensinaren med i princip endast ny mjukvara.

Den nyaste motorn är väl 1,6 Turbo som ger 150 hästar. Den verkar intressant men kommer vad jag vet endast i 308?
Att optimera den för etanol och få 180? hästar skulle vara perfekt även i större bilar som 407 och C5.


Det här skrivs på Citroënakuten:
Citat:
Hittade lite mer info på c4owners.org! De säger att 120 och 140 hk kommer, info ska finnas på Citroen UK. Dock, 140 hk är marginellt långsammare än nuvarande 143 hk 2 liter bensinare, har lite högre vridmoment (såklart, det är turbo) drar något mer (!) bensin och släpper ut mer CO2. Denna motor ska alltså vara det senaste i utvecklingen???


Är lite tveksamt om detta samarbete mellan BMW och PSA är de allra sista skriket. 1.6-litaren verkar vara i underkant för den nya Citroën C5 som är en tungviktare. Klart att man skulle vilja se en motor som är optimerad för etanol och att bensindrift endast är för nödlägen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-24 20:38 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Om du går in på den hemsidan och tittar. Det gäller det först och främst C4. Sedan är det ju en motor på 140 hästar, är det ens samma?
Dessutom jämför de en EGS-2,0 mot traditionell Automat i 140-hästar 1,6an.

Varför skulle en bensin-turbo (gärna etanol), vara sämre än den ganska vanliga 110 HDI-motorn? 40 hästar till borde märkas väl.

Borde vara en lätt sak att jämföra förbrukning mellan motorerna på 308, jag kan inte tänka mig att 1,6an skulle vara törstigare än 2,0 under vilka omständigheter som helst.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-09-06 18:46 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Nu har jag sett uppgifterna på förbrukning m.m., dock är det på 308 SW.
2,0 bioflex - 140 hk - 0-100km/h 10,4 s. och toppfart 204. stad=11,1 lv=6,2 och blandad 8,0. Tjänstevikt = 1546 kg
1,6 turbo - 150 hk - 0-100km/h 9,6 s. och toppfart 209. stad 10,6 lv=5,8 och blandad 7,5. Tjänstevikt = 1515 kg

Så utvecklingen går frammåt, bara tråkigt att de fortsätter tillverka de äldre mindre effektiva motorerna för etanoldrift.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-09-06 20:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Roger Gustavsson skrev:
Klart att man skulle vilja se en motor som är optimerad för etanol och att bensindrift endast är för nödlägen!


Jag hade gärna sett denna:

http://www.autobloggreen.com/2007/06/08 ... bo-engine/

Som inte är en 1.4L motor som titeln säger utan en 1.2 l. Här hade man kunnat tänka sig 100hk på bensin, 130hk på etanol. I etanolutförande hade den i så fall kunnat ersätta 1.4l bensinvarianten:

http://www.autobloggreen.com/2008/06/26 ... ce-engine/

Som i sin tur ska ha effekt som en 1.8l och vridmoment som en 2.0l std sugmotor. Skulle alltså kunna sitta i en bil av C5 klass. Då skulle vi nog prata om en "bensin endast i nödfall" bil.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 08-10-20 15:11 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Bo Keskikangas i DN / Allt om motor är positiv! Låt bara inte Lasse Svärd se detta

Citat:
Etanol lyft för Peugeot 407


http://www.alltommotor.se/tester/bilar/ ... 407-1.4930

Citat:
Även den nya etanolmotorn finns i båda bilarna. (Citroën C5) PSA-koncernen har utvecklat en motor som känns modern jämfört med den gamla Fordmotor som finns i exempelvis Volvo V 70 2.0F. Den har något färre hästkrafter, 140 i stället för 145, men med mer tryck – och märkbart lägre etanolförbrukning.


Min egen etanolvolvo drar i genomsnitt – efter 1.700 mil – 12,6 liter på tio mil. Peugeoten slurpar i sig 10,6 liter, även om jämförelsen haltar eftersom jag bara kört den i cirka 20 mil. 10,6 liter är cirka 33 procent mer än Peugeots officiella siffra för förbrukningen när man kör på bensin, 8,0 liter per 100 kilometer. Volvo räknar med att V70 drar omkring 40 procent mer vid etanoldrift.

Att 407 SW Bioflex är betydligt bränslesnålare än Volvo är klart. Och den känns dessutom betydligt piggare och snabbare vid omkörningar trots att vridmomenten i princip är identiska. Men 407 är också en kortare och mindre bil.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-22 19:48 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Citat:
Att 407 SW Bioflex är betydligt bränslesnålare än Volvo är klart. Och den känns dessutom betydligt piggare och snabbare vid omkörningar trots att vridmomenten i princip är identiska. Men 407 är också en kortare och mindre bil.

Men 407 är också en kortare och mindre bil.

En kortare bil är väl snabbare i omkörningen eftersom den har en kortare sträcka att köra eller?
:shock:

I det här fallet torde bara tyngden spela någon roll.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-22 20:01 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja det är väl helt enkelt så att de franska tillverkarna har ansträngt sig något mera när de tog fram en FFV bil utan för den skulle gå hela vägen och bygga en riktig etanolbil.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-22 22:30 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Nej, någon ansträngning för etanoldriften tycker jag inte de har gjort.
407/C5 med samma motor är snålare i bensinversionerna också.

Var för jämförelsens skull tvungen att kolla vikten på bilarna.
1580 kg väger Peugeot 407 SW, 1590 kg Volvo V70.

Kollade även Ford Mondeo Flexifuel, den vägde bara 1500 kg, och var dessutom klart snålare än de två andra. Den har samma motor som Volvon :?

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-10-23 08:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Peugeot 407 ser lättare ut. Jag tror att även den mest erfarne biljournalisten kan luras av detta när han skriver om till exempel köregenskaper och bränsleförbrukning, även om han har alla fakta.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Ny Peugeot 407SW
InläggPostat: mån 09-03-23 11:50 
Offline

Blev medlem: tis 08-10-14 10:12
Inlägg: 14
Fick ut en ny 407SW Bioflex för en månad sedan, efter fyra tankar E75 snittar den strax under litern, känns hyfsat då bensinförbrukningen uppges till 8,3 lit/100 km.
Nu väntar jag med spänning på "sommaretanolen" för att se hur den påverkar förbrukningen.
Min första Peugeot efter en Honda Accord och ett antal Mazda 626/6.
Måste säga att jag är positivt överraskad än så länge, har haft en del förutfattade meningar mot franska bilar, men tyckte den stod sig bra mot Volvos V50/V70 som jag jämförde den med.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011