Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 17-10-17 17:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ford Focus FFv och rosten
InläggPostat: tis 08-09-02 07:15 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Hur är erfarenheter med Ford Focus rostskydd?

En kompis var inne på en beg Focus FFV men då avrådde en besikningsman av dessa pga att de skulle rosta så mkt (i dörrerna). Han hade haft en själv och den hade tom blivit skrotat på garanti pga rosten. Ligger det nått i detta?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-02 07:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Jag har också hört ryktet att just Focus skulle ha stora problem med rosten, men vad jag har förstått är det i själva verket gamla Focus C-max som har de största problemen.

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-02 07:45 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Vad innebär "gamla Focus C-max"? Är det innan FFV modellerna kom?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-02 07:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Jag menar modellen som hette "Focus C-max" och inte dagens som bara heter "C-max". Om jag nu förstått rätt!

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-02 13:18 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Nja, vad jag vet så har både äldre "vanliga" Focusar och C-MAX:ar ganska skralt med rostskydd. Numera får de en extra behandling när de kommer till Sverige. C-MAX fick dock denna extra behandling senare än vanliga Focus.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-02 13:25 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Ok tack men vad innebär detta, ska man undvika de första årsmodeller Ford Focus FFV eller har alla fått förstärkt rostskydd?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-02 13:32 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Läste om detta i Vi Bilägare men minns tyvärr inte exakta datum mm. Har dock för mig att det är rätt nyligen som det förstärkta rostskyddet har införts. Jag har en C-MAX 2005, den har det definitivt inte. Tippar att det var i år eller i möjligen ifjol man började.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-02 14:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Jag tror också det var i Vi (konservativa) Bilägare, men jag minns det som att det var Focus C-max som hade problemen, inte Focus. Rostskyddet var detsamma, men konstruktionen gjorde att det sprutade skit på Focus C-max på ett annat sätt än på Focus.

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-02 14:59 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
göinge skrev:
Jag tror också det var i Vi (konservativa) Bilägare, men jag minns det som att det var Focus C-max som hade problemen, inte Focus. Rostskyddet var detsamma, men konstruktionen gjorde att det sprutade skit på Focus C-max på ett annat sätt än på Focus.

Du tänker på ett separat problem där bakdörrarnas bakre kant är innanför plåten som är bakom så att det "blästrar" den delen med påtaglig risk för rost där. Det har också varit artiklar om Fords brist på vettigt rostskydd i allmänhet. Det var där jag läste om de nya extra behandlingar man har börjat med. I övrigt är väl underdelen på C-MAX och vanliga Focus rätt lika vad jag har fattat.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-02 17:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Jo, jag tror också att jag läste detta om generellt förbättrat rostskydd på Focus och Focus C-max, men det uppfattade jag ha med "blästringen" att göra. Man kunde inte/ville inte ändra bilens design och åtgärdade bristerna med bättre rostskydd.

Fast jag missförstod väl...

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-02 20:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4469
Ort: Sundsvall
En hel del tror jag bottnade i att man var misstänksam mot en del konstruktionsdetaljer när Focus var helt ny som modell (bl a bakre innerskärmar av något filtliknande material) och ännu inte hade praktisk erfarenhet av bilen.

Vad som är helt klart är dock att det är i snålaste laget med hålrumsrostskydd här och var (precis som på de flesta moderna europeiska bilar, biltillverkarna måste ju snåla så långt det bara går på rostskyddsmedel för att klara myndigheternas krav på lösningsmedelsutsläpp från fabrikerna). Ska man köpa en begagnad Focus är det ett stort plus i kanten om det finns dokumentation på att första ägaren kostade på någon eller några rostskyddsbehandlingar när bilen var ny.

Äldre 90-tals Ford (t ex Escort och Mondeo) kan ju rosta en hel del, och jag tror man tog vara på erfarenheter från dem när Focus konstruerades.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-02 20:15 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
göinge skrev:
Jo, jag tror också att jag läste detta om generellt förbättrat rostskydd på Focus och Focus C-max, men det uppfattade jag ha med "blästringen" att göra. Man kunde inte/ville inte ändra bilens design och åtgärdade bristerna med bättre rostskydd.

Fast jag missförstod väl...

"Blästringen" bakom dörren åtgärdades med att man klistrade dit en transparent plastremsa, har själv fått två sådana. Eller snarare fick jag tjata mig till dem trots att det är Ford som borde skämmas som har konstruerat nått så knäppt!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 08-10-09 08:20 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-08 21:34
Inlägg: 84
Ort: Sandnes, Norge
aryan skrev:
Hur är erfarenheter med Ford Focus rostskydd?

En kompis var inne på en beg Focus FFV men då avrådde en besikningsman av dessa pga att de skulle rosta så mkt (i dörrerna). Han hade haft en själv och den hade tom blivit skrotat på garanti pga rosten. Ligger det nått i detta?

/Aryan


Artikkel fra VG september 2004:
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=245679

Har selv en 10/2001 Focus. I fjor hadde jeg den til komplett anti-rust behandling (Noxodul). Bilen var da kjørt 98000km. De sjekket hele bilen utenpå og inni hulrom og de fant kun litt rust på for- og bakstilling. Dette ble sandblåst før behandling.

_________________
2013 Kia Rio 1.25 CVVT - E85
2013 Honda NC700X DCT - E10
2011 Ford S-Max 2.0 TDCI - B7
2010 Briggs & Stratton 2.6HP - E85
2007 Briggs & Stratton 5.5HP - E85
2001 Hyundai H1 SV 2,5TD - B30
1982 Nissan 280ZX Turbo - E55
1973 Porsche 914


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-10-09 19:15 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-26 20:50
Inlägg: 17
Ort: Kävlinge
Gamla modellen hade problem med falsrost i huv dörrar och baklucka. Ford fixar detta utan tjafs och de flesta borde redan vara fixade. Vet ej hur länge detta gäller men flera år gamla bilar har enligt uppgift åtgärdats.
Jag hade bara falsrost på huven och den åtgärdades. Vidare hade jag rostblåsa vid ena hörnet på listen öven nummerskylten. Ford tog detta också trots att den punkten inte åtgärdas lika generöst.

Jag har skyddat min så gott det går genom komplett Tuff Kote Dinol-behandling + bytt ut filtskärmarna bak till plast + även satt dit stänkskydd fram (heltokigt att det inte sitter från början).


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-06-14 18:02 
Offline

Blev medlem: mån 09-01-05 23:48
Inlägg: 5
Min Focus (06:a) har börjat rosta på ena bakskärmen, precis i skarven mot bakre kofångaren. Troligtvis på grund av någon slags blästring, men känns ändå inte speciellt kul när man ser att rosten börjar komma på en så ny bil...


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011