Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 17-10-20 06:11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 12-06-16 13:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 295
Ort: Ljusne
Gammal tråd det här, men sambons ögonsten, en Ford Focus 1.6 -99 med 24.000 mil på mätaren börjar bli riktigt kexig i nederkant av dörrarna nu... :?
Finns även ett styggt rosthål i höger framskärm framme vid lyktan, men misstänker att det finns en gammal krockskada där så förutsättningarna har kanske inte varit de bästa.

Nu är den visserligen ingen FFV (än.. hehe..) men antar att det inte är några skillnader rent karossmässigt.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-08-07 19:48 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
http://www.vibilagare.se/test/rost/rost ... 2005-12018

Jag såg nyligen en Ford Focus av ovisst årsmodell med total rostiga skärmkanter bak.

Otroligt att så pass nya bilar inte har bättre rostskydd, det hela påminner om de rostproblem som Franska och Italienska bilar hade på 70 och 80 talet.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-08-09 13:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4469
Ort: Sundsvall
Jämfört med vissa 70- och 80-talsbilar så är nog de sämsta Focus inte så dåliga ändå. De äldsta bilarna av den modellen är ju trots allt 12-13 år gamla idag
I slutet av 80-talet var det inte ovanligt att det byttes bakre skärmkanter på drygt 5 år gamla Volvo 240. Och någon gång kring 1980 slet ju Christer Glenning av en framskärm från en 3 år gammal VW Golf med handkraft.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-08-09 14:29 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Ja det fanns väll något år då flera biltillverkare använde undermålig plåt som gjorde att nya bilar i bilhallen nästen redan hade börjat rosta under lacken.

Så illa är det förståss inte, men jag undrar ändå om inte Ford Focus är ovanligt rostiga i jämförelse med jämnåriga bilar, men jag kanske har fel?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-08-09 17:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4469
Ort: Sundsvall
Jo, det pratades mycket om "dålig plåt" när 70-talsbilarna rostade som värst. Men jag tror också att en del misslyckade försök med nya lackmetoder ställde till med en hel del. Det finns en skröna som jag tror har ganska hög sanningshalt, som gäller Alfasud som ju var ökänd för att rosta - nämligen att rullarna med plåt från stålverken lagrades oskyddade utomhus inom räckhåll för saltstänk från Medelhavet, plåten var följaktligen ofta ganska rostig redan när den kom till plåtpressningen men man byggde karosser av den ändå.

De flesta bilar som är jämnåriga med Focus rostar nog mindre, åtminstone på väl synliga ställen. Men det finns många andra bilar som är jämförbara med Focus eller kanske ännu sämre när det gäller rost. T ex Hyundai, jag har på senaste tiden haft en del att göra med en Elantra '99 och den håller på att vara rejält rostig i framför allt bakre skärmkanter och tröskellådor.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-08-12 10:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 295
Ort: Ljusne
Rostskyddet kan vara sämre på vissa bilar och bättre på andra, men den största orsaken till att det rostar är vägsaltet.
Känns ju nästan som att de saltas inte bara för att bekämpa halka, utan för att hålla bilparken modern? Hur många gånger har man inte mött saltbilen med "dyngspridaren" igång på torr och fin vägbana, eller för all del hårt packad snö...

Vill man behålla sin bil rostfri så är bästa lösningen att inhandla en så kallad vinterbil. Har man inte möjlighet till det så är det näst bästa att spola av främst hjulhus och karossens nedre del varje gång man kört på en saltad väg.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011