Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 00:10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Peugeot 308
InläggPostat: lör 08-10-04 12:53 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=273&a=702009

Verkar vara en mycket trevlig bil!

Det tråkiga är att Bioflex-versionen har den gamla 140 hästars 2,0 motorn. När tre nya snålare 1,6 motorer har utvecklats. 120 hästar utan turbo, 150 eller 175 hästar med turbo.

Det är också förvirrande vilka växellådor som erbjuds, 5 växlad enligt broschyr, men om man bygger själv på deras hemsida finns bara 6 växlade alternativ?

Sen undrar jag varför försäljaren hellre säljer en 1,6 Turbo bensin än Bioflex, svärföräldrarna har beställt en sån nu trots mina rekomendationer att ta en etanolare.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-10-04 19:44 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Tror inte det är nån skillnad i leveranstider, etanolversionen har ju som sagt den gamla motorn.

Är lite skumt att de inte marknadsför den tuffare heller, utan det är de nya motorerna som är utvecklade i sammarbete med BMW som ska locka till försäljningen?

Kan iof tänka mig att turbomotorn är trevligare att köra, sedan är den ju bränsleeffektivare, årsskatten skiljer inte mycket heller pga de lägre utsläppen. Känns ju faktiskt lite bakvänt att man måste vara bakåtsrävande och köpa en motor av gammal modell för att få en miljöbil.

Är ju lite debatt om detta just nu, men lösningen skulle vara att tvinga alla bensinbilar bli etanol-kompatibla men bibehålla utsläppskraven.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Peugeot 308
InläggPostat: sön 08-10-05 13:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
AcuraJan skrev:
Sen undrar jag varför försäljaren hellre säljer en 1,6 Turbo bensin än Bioflex, svärföräldrarna har beställt en sån nu trots mina rekomendationer att ta en etanolare.


Ja, se dessa svärföräldrar. Mina köpte ännu en Opel Vectra sist de bytte bil (vilket de gör ofta). Jag varnade dem för att den hade blivit mycket större vid generationsskiftet och mycket riktigt måste de fälla in backspeglarna för att få in bilen genom garageporten. Bara några månader efter köpet började de säga att de skulle köpa en mindre bil nästa gång. Ytterligare ett tag senare började svärfar prata om diesel. Jag mejlade då ett gäng antidieselartiklar och ett par proetanol. Vi får se vad det blir i framtiden. Svärmor tycker tydligen att vår Ford Focus 5-dörrars är lagom i storlek, men jag är fortfarande rädd att det kan bli något annat än etanolversionen.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011