Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 24-04-20 00:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 08-10-26 20:01 
Offline

Blev medlem: fre 07-06-08 07:05
Inlägg: 60
Ort: Från
Varför så mkt fel på tidiga Focus Flexifuel .
Är det forfarande Fordsjukan.Dvs mkt fel vilket det vart på alla andra Fordmodeller.Har ägt några olika Fordar.
I och för sig är Ford och Opel en lägre klase en dom andra tyska bilfabrikanterna.
Skulle köpa en 2002 (5000 mil)till frugan men backar när man läser och hör om alla fel.
Har bekanta som har Flexifuel.Inte är dom problemfria.
Bromsar,rost,svårstartad,måste hålla på att lyfta av batteripolen(vilket inte skall behöva göras på en ny bil)drar snett fast framvagnen står rätt,skramel,dörrlåsen,drivknutar,elektroniken,drar mkt etanol fast datorn är uppdaterad.
Nu till frågan.Vad finns att köpa runt 75-100000:-istället för en Ford.
Någon som har en susning om problemfria bilar.
Skall åka och inte skruva.





Ford = Fyra Ordentliga Reperationer Dagligen.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Köpa beg bil på auktion
InläggPostat: sön 08-10-26 20:19 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Kvarndammens bilauktioner har en speciell flik för miljöbilar:
http://www.kvd.se/
Jag kanske inte själv skulle köpa en bil på det viset, det blir ju lite stressigt på slutet och kräver att man har en snabb dator och snabba fingrar (plus pengar). Så bör man ju ha dom inom närområdet också. Men det ger nog en viss fingervisning om vad som finns.
Jag har uppfattat det som att detta är det som förut kallades Kronbilförsäljningen. Rätta mig gärna om jag har fel.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-10-26 20:20 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
I den prisklassen finns det nog bara Focus, om du är ute efter en flexifuel.
Möjligen enstaka Saab 95, de är däremot ännu tyngre och törstigare.

Varför titta på en så gammal som 2002 om du ska ha en så dyr bil? Finns ju -05or (nyare karossen med 1,8-motorn) under 100000kr. Eller fina
-04or att välja på.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-10-26 21:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Min uppfattning är att Focus är nog så problemfri som alla tänkbara andra bilar i liknande prisklass.
Kvarstående ständiga problem beror som regel inte på bilen utan på klåpare, ibland hos märkesverkstaden.

Det har tyvärr hänt mer än en gång när bilverkstäder (inte bara Ford-verkstäder) ska uppdatera programvaran i en bils motorstyrsystem, att man t ex råkar ladda in en äldre programversion än den som fanns i bilen från början, eller att man laddar in en programversion som är avsedd för en annan motor- eller biltyp. CD:n med de senaste uppdateringarna kanske ligger i chefens skrivbordslåda och den som man har tillgänglig ute på verkstaden att uppdatera från är den som följde med diagnosutrustningen när den var ny för 5-10 år sedan. Eller något liknande.

En vanlig orsak till diffusa elektronikproblem på moderna bilar som man ofta inte tänker på, är helt enkelt dålig kontakt vid batteripolerna. Eller för den delen i andra änden av minuskabeln från batteriet. Man måste se upp med eventuella klåparinstallationer av extraljus, larm och liknande som ska ha spänningsmatning direkt från batteriet, sånt bör INTE kopplas in direkt på batteripolen utan ska anslutas till lämplig förberedd punkt i någon säkringslåda eller elcentral. Det framgår av instruktionsbok eller elschema för bilen vad som gäller.

Bromsproblemen är definitivt inte större än på vilken annan bil som helst. Ingen av de två Focus jag har koll på (en '03 och en '04 , båda har gått omkring 8000 mil nu) har det någonsin gjorts något åt bromsarna på annat än bromsvätskebyte vid service på 03'an. Förmodligen är det väl snart dags att byta bromsbelägg fram på bägge två, och efter 15000-20000 mil lär det väl vara dags att ta av bromstrummorna bak och se efter hur det står till där innanför.

Rostproblemen på tidiga Focus finns naturligtvis där men om bilen är någotsånär välskött, och speciellt om första ägaren kostade på en grundlig rostskyddsbehandling, så behöver man inte direkt bekymra sig. Det finns många, speciellt japanska, bilar av ungefär de här årsmodellerna som är många gånger rostigare än en genomsnittlig Focus.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-27 00:22 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
s.


Senast redigerad av PRIUS sön 09-02-15 22:42, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-27 11:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag tycker nog att ljudnivån är ungefär som man kan förvänta sig i en bil i Focusens storleks- och prisklass. Ghia-utförandet tycks vara något tystare än en "vanlig" Focus, men i övrigt rör sig bullret mest om vägljud, som ju varierar kraftigt beroende på typ på däck osv. En Focus är klart tystare än t ex vissa Toyotamodeller, och subjektivt ungefär likvärdig med t ex VW Golf IV eller Audi A3. Sedan är det förstås klart att en bil som är 30 % tyngre och har haft ett 50 % högre nypris kan väntas vara lite tystare.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-11-14 16:23 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-26 20:50
Inlägg: 17
Ort: Kävlinge
De gjorde en ljudnivåtest för några år sen och då kom den gamla modellen hyfsat. Jag tycker inte att den är speciellt bullrig för sin storleksklass.

Jag har inte haft mycket bekymmer med min 04:a utan är riktigt nöjd med den. Idag fick dock bränslemätaren lite fnatt så den kanske är på gång.

Vidare har jag låtit rostskydda min i förebyggande syfte samt monterat innerskärmar i plast bak och stänkskydd fram så nu har jag gjort vad jag kan gällande rost.

I det stora hela - ingen problembil för min del


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-11-14 16:30 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 284
Har en hel del erfarenhet av en -04 eller -05 ghia kombi.
Den har en gång fått någotslags elfnatt som härrörde sig till helvljuset, helt plötsligt kunde ljuset slå på sig självt. Detta lagades sedan utan min inblandning, men annars har den bilen bara gått och gått.
Tycker framvagnen och hur bilen ligger på vägen är utmärkt, den drar lite e85 och har låg ljudnivå.
Det enda jag skulle kunna klaga på är att klimatanläggningen är en aning osofistikerad och behöver handpåläggning när det råder svåra förhållanden för att hålla bilen imfri.

Sen att Ford är snåljåpar så att bara en nyckel har fjärrlåsning t.ex. får man väl leva med.

/A


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011