Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 05:02

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 08-12-01 10:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Etanolbilarna behåller ungefär sin tidigare position i andelen sålda bilar. I november var 69,3% av miljöbilarna och 26,0% av det totala antalet bilar etanolbilar, jämfört med 73,4% respektive 28,5% i oktober. Antalet bilar har dock rasat från 6345 i oktober till 4580 i november. Frågan är vad som kommer att hända med december försäljningen nu när E85 är så dyrt...? "Snålbensinarna" är fortsatt fler än "snåldieslarna", trots fortsatt tjat om de senare från våra kunniga (?) biljournalister. Gasbilarna ökar mest och 189 stycken är dubbelt så många som såldes per månad första halvan av året, men fortfarande är mängden i större än att en enda kommun kan snedvrida försäljningsstatistiken med sin beställning.

Miljöbilsförsäljningen:

E85..........69,3% eller 4580 stycken eller 26,0% av det totala antalet sålda bilar
Bensin......13,4% eller 885 stycken eller 5,0% av det totala antalet sålda bilar
Diesel.......10,5% eller 698 stycken eller 4,0% av det totala antalet sålda bilar
Hybrid........3,9% eller 260 stycken eller 1,5% av det totala antalet sålda bilar
Gas............2,9% eller 189 stycken eller 1,1% av det totala antalet sålda bilar

http://www.bilsweden.se/BinaryLoader.ax ... el0811.pdf

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-12-01 15:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Gröna Bilister kommenterar:

Citat:
1/12: Miljöbilarna backar– 37,5 % i november mot 38,8 % i oktober
Miljöbilsboomen har kommit av sig. 6 612 eller 37,5 % av nyregistreringarna i november var miljöbilar, mot 8 641 eller 38,8 % i oktober. Dessutom körs en snabbt ökande andel av miljöbilarna på fel bränsle. Gröna Bilister begär klara besked från regeringen – annars klingar miljöbilsboomen ut.
– Vi är nermejlade av besvikna konsumenter som känner sig lurade. Regeringen snabbavvecklar miljöbilspremien och undantaget från trängselskatterna och resultatet är en begynnande tillbakagång till gammaldags, smutsigare fossilbilism. Det är oerhört ledsamt och nu måste vi få en snabb politisk kurskorrigering, säger Gröna Bilisters ordförande Jakob Lagercrantz.

Gröna Bilister hade prognostiserat en fortsatt höjd miljöbilsandel i november-december, utifrån att bilar som registreras innan årsskiftet är trängselskattebefriade till sommaren 2012. Det gör minskningen särskilt anmärkningsvärd.

– Att det blivit dyrare att köra på etanol än bensin gör det förstås än svårare för bilhandeln att sälja Flexifuelbilar, och det är här hela minskningen finns jämfört med oktober. För att inte miljöbilsboomen ska fortsätta klinga av, måste regeringen snabbt korrigera prissättningen på bränslen och slå fast vad som kommer efter miljöbilspremien och trängselskatte­undantaget, säger Jakob Lagercrantz.

Gröna Bilister motsätter sig inte en successiv avveckling av miljöbilsförmåner, men är starkt kritiska till hur det sker nu.

– Den som har miljöbil ska inte vara ett skattemässigt frälse, för evigt belönad med premier och befriad från avgifter. Men så här slarvigt ska man inte hantera en miljömässig framgång, som är en möjlighet för svenskt näringsliv och har stor betydelse internationellt – omvärlden behöver en tydlig förebild i omställningen till grönare bilism, säger Jakob Lagercrantz.

Med november månads 6 612 miljöbilar har det registrerats 78 366 miljöbilar i år, och Gröna Bilisters prognos på 85 000 miljöbilar är klart inom räckhåll, men det blir ingen fortsatt ökning 2009 om inte regeringen snabbt ger nya besked.

– December kan fortsatt innebära en viss miljöbilsspurt eftersom bara de miljöbilar som är registrerade innan årsskiftet undantas från trängselskatter, enligt regeringens mycket märkligt utformade förslag. Varför ska en äldre miljöbil med högre utsläpp slippa trängselskatt medan t.ex. kommande el- och bränslecellsbilar måste betala? Förslaget borde utgå ifrån miljöpåverkan, inte registreringsdatum, säger Jakob.

Miljöbilsförsäljningen är fortsatt regionalt ojämn, och Trollhättan har som första kommun passerat andelen 50 procent miljöbilar i nyregistreringen – här är icke-miljöbilen ett undantag från regeln. I bl.a. Norrbotten och Värmland är andelen nya miljöbilar fortsatt kring 20 procent.

– Högst andel miljöbilar säljs där miljöbilar har lokala förmåner som gratis parkering eller undantag från trängselavgifter, och där det finns god tillgång till etanol eller biogas. Det visar att kommuner fortsatt har en viktig roll i att stimulera miljöbilsutvecklingen, säger Mattias Goldmann, kommungranskare på Gröna Bilister.

I november var 69,3 procent av miljöbilarna etanoldrivna, ner från 73,4 procent i oktober. Andelen dieseldrivna var 10,5 procent (10,0), 13,4 procent bensindrivna (11,7), 3,9 procent hybrider (3,0) och 2,9 procent gasdrivna (1,9).

Miljöbilsutvecklingen 2008 (2007):

Januari: 35,8 (14,5) %
Februari: 29,6 (14,1) %
Mars: 26,2 (12,9) %
April: 28,2 (14,1) %
Maj: 31,9 (16,6) %
Juni: 33,8 (17,2) %

Juli: 32,2 (19,3) %
Augusti: 33,5 (17,3) %
September: 37,9 (17,7) %
Oktober: 38,8 (20,8 ) %
November 37,5 (22,3) %

Topplistan miljöbilar januari-november 2008 (2007):

Volvo V70 Flexifuel 9881 (4)
Saab 9-3 BioPower 8878 (6329)
Volvo V50 Flexifuel 6793 (4414)
Saab 9-5 BioPower 6018 (8408)
Ford Focus Flexifuel 4858 (6847)

Samtliga siffror är hämtade från Bil Swedens statistik, se www.bilsweden.se.

FÖR VIDARE INFORMATION:
Gröna Bilisters ordförande Jakob Lagercrantz 0708-173 808, Mattias Goldmann 070-309 00 45.


http://www.gronabilister.se/public/doku ... el2_4=true

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-12-02 15:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Citat:
Kommunen bidrar med 2,4 miljoner till biogasbussar
14:15 HÄSSLEHOLM
Under nästa år kommer Skånetrafiken att handla upp nya stadsbussar. Det blir sex biogasbussar och kommunen kommer att subventionera Skånetrafiken med hela merkostnaden på 2,4 miljoner kronor varav 840 000 kommer från klimatinvesteringsprogrammet (klimp).

När det gäller privata företag och organisationer som också kan få klimpbidrag för inköp har biogasfordon har kommunen inte fått in enda ansökan.
– Vi har annonserat och gjort utskick till 200 företag och organisationer men hittills inte fått någon ansökan alls. Bidraget privata personer kan få är 30 procent av merkostnaden vad ett biogasfordon kostar jämfört med ett bensinfordon. När det gäller inköp till kommunorganisationen blir det också 30 procent i klimpbidrag men där går kommunen in och tar resterande 70 procent av merkostnaden, säger kommunens klimatkommunikatör Ulrika Vinka.

Bidraget gäller hela 2009 och målet är att subventionera inköp/leasing av 48 biogasfordon inom kommunorganisationen och 22 biogasfordon hos privata företag och organisationer.
De sex biogasbussar som Skånetrafiken har för avsikt att köpa kostar totalt 16,2 miljoner kronor och merkostnaden är 400 000 kronor per buss vilket alltså kommunen kommer att betala.

Det var den 29 oktober i år som Ulrika Vinka gjorde utskick till 200 företag och organisationer i kommunen men ännu har inga ansökningar kommit in från privata företag.
– Det kan finnas flera anledningar. Man tycker kanske att det är för krångligt, att det inte är tillräckligt lönsamt och att det ännu finns för få tankställen.

Från kommunen har det dock kommit två ansökningar som också beviljats. Det är från Räddningstjänsten och från Renhållarna. Det finns också några ansökningar inom kommunorganisationen som ännu inte behandlats. Det är från miljökontoret (1 bil), tekniska kontoret (1 bil), omsorgsförvaltningen (5 bilar) och socialförvaltningen (2 bilar).
Diskussioner pågår också med Eon om stadsbussarnas tankställen kan placeras på Göinge bils område där kommunens hittills enda tankställe för biogasfordon finns.

Rune Gomér


http://www.nsk.se/article/20081202/NYHE ... 79316/1125

48 gaspersonbilar är ett kraftigt tillskott till gasbilsförsäljningen som annars hållt sig kring 80-100 per månad, utom de två sista månaderna då försäljningen gjort ett skutt uppåt.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-12-02 21:42 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Nu när nybilsförsäljningen av miljöbilar faller blir det väl än mera angeläget att konvertera de befintliga !

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-03 14:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Nu när nybilsförsäljningen av miljöbilar faller blir det väl än mera angeläget att konvertera de befintliga !

/Aryan


Nybilsförsäljningen av miljöbilar rasar nog till störst del pga att det är dyrare att köra på etanol numera. Det lär nog ha samma effekt när det gäller viljan att konvertera hos folket.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-03 14:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Laban skrev:
aryan skrev:
Nu när nybilsförsäljningen av miljöbilar faller blir det väl än mera angeläget att konvertera de befintliga !

/Aryan


Nybilsförsäljningen av miljöbilar rasar nog till störst del pga att det är dyrare att köra på etanol numera. Det lär nog ha samma effekt när det gäller viljan att konvertera hos folket.


Alla miljöbilar har minskat i antal sålda bilar. Etanolbilarna står kvar på i stort sett samma andel som innan.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-03 15:37 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Precis, nybilsförsäljningen rasar över hela linjen, olk köper inga nya bilar pga den ekonomiska osäkerheten/krisen. Det gör att omställningen av bilparken till en större andel miljöbilar stannar av.

Det ända som då kan få omställingen av bilparken att fortsätta är att konvertera de bilar som redan kör omkring.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-17 10:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
göinge skrev:
Laban skrev:
aryan skrev:
Nu när nybilsförsäljningen av miljöbilar faller blir det väl än mera angeläget att konvertera de befintliga !

/Aryan


Nybilsförsäljningen av miljöbilar rasar nog till störst del pga att det är dyrare att köra på etanol numera. Det lär nog ha samma effekt när det gäller viljan att konvertera hos folket.


Alla miljöbilar har minskat i antal sålda bilar. Etanolbilarna står kvar på i stort sett samma andel som innan.


Precis...men det ger ju inga rubriker om man inte skriver att etanolbilarna minskar...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-17 17:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Frågan kvarstår, vem kommer att konvertera till etanol om bensinen kostar samma som etanolen ?

Jag gissar på i princip ingen, även om kostnaderna skulle gå ner markant.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-17 21:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Förmodligen väldigt få. En och annan teknikfreak - bara för att man kan. Rowan Atkinson skaffade hybridbil - inte för att brydde sig ett skit om miljön - utan för att han tyckte tekniken var intressant. Jag har aldrig trott att etanolkonvertering kommer att slå igenom på bred front. Tyvärr får jag säga, för övergången till något bättre än fossila bränslen hade kunnat gå mycket snabbare då. Nu har drivmedelspriserna gjort att tillsammans med den ständiga antietanolpropagandan (som tillfälligt tystnat nu när etanolen är så dyr att "ingen" ändå tankar etanol) gjort att etanol och etanolförespråkarna nog får inrikta sig på vinterdvala fram till förhoppningsvis kloka politiska beslut.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: New Car Sales down 58%
InläggPostat: tis 09-01-13 00:45 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Samma siffror från Irland, http://carlister.blogs.ie/2009/01/12/ne ... s-down-58/

ca 60% mindre försäljning alltså, bränsletyper är intressant. Inte många flexifuel bilar precis, men i varje fall betydligt fler än el-hybrider

Fuel Types
Diesel 63.05%
Petrol 35.62%
Flexifuel 0.80%
Hybrid 0.48%
Electric 0.05%

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: New Car Sales down 58%
InläggPostat: tis 09-01-13 07:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
aryan skrev:
Samma siffror från Irland, http://carlister.blogs.ie/2009/01/12/ne ... s-down-58/

ca 60% mindre försäljning alltså, bränsletyper är intressant. Inte många flexifuel bilar precis, men i varje fall betydligt fler än el-hybrider

Fuel Types
Diesel 63.05%
Petrol 35.62%
Flexifuel 0.80%
Hybrid 0.48%
Electric 0.05%

/Aryan


Siffermarginalen mellan elhybrider och etanolbilar är fleräkningssiffror, men det är ju ändå skoj att se när Robert Collin, Lasse Swärd och alla andra motorjournalister tjatar om att utomlands är det elhybrider som gäller. Etanolbilar finns nästan bara i Sverige. Det har länge varit uppenbart att de inte har något reellt faktastöd för det mantrat, utan de försöker bara övertyga svenska folket om att diesel är i dagsläget bäst och vill du ta ett kliv in i framtiden väljer du en elhybrid. Och tyvärr har de lyckats ganska bra. Jag tror etanolbilarna hade kunnat vara fler utan denna kampanj. Framför allt hade vi sluppit de flesta hälsovådliga dieselbilar.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011