Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 09:33

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Flexifuel..
InläggPostat: tor 08-12-04 10:53 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Är kompressionsförhållandet helt enkelt så lågt så att bilen klarar fallet då man häller i 100 % BF 95? Isåfall kan man undra hur pass optimerad den är för E85-drift över huvud taget.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-04 11:09 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Dom tidiga flexifuel bilarna var bensinbilar anpassade till etanol.
Jag vet inte hur det är med dom senare bilarna men man tycker att dom borde ha utvecklat motorerna och deras styrning under den här tiden.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-04 11:23 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Enligt wikipedia: "Because cylinder bore diameter, piston stroke length and combustion chamber volume are almost always constant, the compression ratio for a given engine is almost always constant, until engine wear takes its toll.

One exception is the experimental Saab Variable Compression engine (SVC). This engine, designed by Saab Automobile, uses a technique that dynamically alters the volume of the combustion chamber (Vc), which, via the above equation, changes the compression ratio (CR)." http://en.wikipedia.org/wiki/Compressio ... 29_Engines

Det vill säga i princip nej?
Visst har de ändrat tändningskurvan osv men om man kan nå kompressionsnivåer såsom 17:1 känns det ganska värdelöst att hålla det på ~10:1 bara för att användaren ska kunna gå tillbaka till BF 95. Har man en bra kallstartslösning ger jag tummen ner till flexifuel, fram med riktiga E85-fordon!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-04 12:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Sedan bör man ju tänka på att även om en ottomotor nu går att köra på E85 med kompressionsförhållande 17:1 så är det kanske inte särskilt praktiskt.

Man får räkna med "hård gång" och mer vibrationer och buller än man är van vid från en motor med måttlig kompression. Kväveoxidutsläpp och friktionsförluster ökar pga det högre maximitrycket. Det krävs tyngre svänghjul för att få en så högkomprimerad motor att gå jämnt på lågt tomgångsvarvtal, dessutom måste hela motorn byggas tyngre och kraftigare. Dessutom innebär det höga kompressionsförhållandet att det går tyngre för startmotorn, man måste alltså ta till startmotor och batteri i "dieselklass" för att få säkra kallstartegenskaper.

Kurvan över termisk verkningsgrad som funktion av kompressionsförhållandet för en ottomotor planar ju ändå ut över sådär 10:1 - 11:1, så man vinner ändå inte mycket på att öka kompressionsförhållandet mer.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-04 14:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Nja, 14-15:1 kunde man nog gå till iaf, där ligger ju högprestandamotorer idag. (utan turbo)
Vibrerande gång har ju inte hindrat motorjournalister att hylla "snåldieslarna"...
Och med högre varvtal som en Otto medger, så blir det ett än mindre problem.
Nej, sanningen är nog tyvärr fortfarande att biltillverkarna inte ser så många kunder som kan hålla sig till enbart E85 under hela bilens livslängd. Det skall åkas på semester osv. Sedan kanske spriten är en fluga som går över...?Vad händer då med dessa bilar...? Kanske inte så många skulle våga köpa dem.
Dessutom är det ju mest i Brasilien Sverige o Tyskland kanske som man iaf inom landet kan åka på sprit i hela landet idag.
Och de två marknaderna är för små för en specialversion av själva basmotorn, än så länge, heter det i styrelserummen.
Men där byts det ju folk nu har jag hört...
Även i företag som insett spritens potential...GM..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-04 14:51 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Kan tillverkarna inte mickla med motorn så att den går att köra någorlunda med bensin, trots hög kompression?

Eller finns det något slags termodynamiska hinder? :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-04 15:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det går säkert att få en högkomprimerad motor någotsånär körbar även på relativt lågoktanig bensin, genom t ex sen tändning, begränsning av fyllnadsgrad och mycket EGR. Men om man sedan lyckas kombinera det med bra bränsleekonomi och att uppfylla stränga avgaskrav är en helt annan sak.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-04 16:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Det går säkert, men kräver också en del jobb.
T.ex så ökar trapped HC i ringland med ökande kompression.
(Spalten över kolvringarna där oförbrännd HC kommer undan flamman och sedan går ut oförbränd.)

Pga den sjukliga fixeringen vid vad som händer innan katten tänt vid ett kallstart-emissionsprov kan detta bli droppen som får bägaren att rinna över och tillverkaren måste lägga en massa utvecklingsjobb på att förbättra ngt annat i kallstarten. Eftersom motorn på bensin producerar giftiga kolväten.
Sedan har ju lobbyisterna på sistone börjat få gehör för den än mer tveksamma uppfattningen att HC är HC, oavsett vilket ämne...vilket (med avsikt..) kan göra livet surt även för etanolmotortillverkare.

Ett annat problem kan vara att motorn behöver dimensioneras upp en del i vevaxellagringen/kolvbultslagringarna pga ökade topptryck. Mkt dyrt...

Alltså vill man sälja många, ngt som tyvärr är omöjligt än så länge.

Men att höja 1-2 steg i kompression borde vara lättare.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-04 20:04 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Om det är oförbrända C2H5OH-molekyler som räknas som HC, så är det ju hyckleri. Det är inte ett kolväte -- det är en alkohol!

Torbjorn: Det låter ganska mycket som en kombination av en dieselmotor och en ottomotor.

MagnusH: Den är visserligen vad jag förstår under en testfas men: http://www.fs.isy.liu.se/Lab/SVC/ - Tänk om lät den gå mellan, tja, låt säga: 15:1 och 20:1 istället :)

För att summera det hela är det ju helt enkelt en kostnadsfråga och det kommer säkert dröja innan det kommer riktigt bra E85-bilar eller varför inte E100-bilar hit. Sedan är det ju så att folk gärna vill ha friheten att kunna välja mellan bensin och etanol just för t.ex. långa resor och svängande bränslepriser.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-04 21:13 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
är inte skillnaden mellan ffv bilar och vanliga att ffv bilarna kan lamda reglera större avvikelser, än en vanlig bensinare?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-04 21:36 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Jo tyvärr. Fast det är inte hela sanningen. Jag tror de har en annan tändkurva baserat på uppskattat etanolinnehåll och lite annorlunda kallstartsanrikning osv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-12-05 16:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Om det är oförbrända C2H5OH-molekyler som räknas som HC, så är det ju hyckleri. Det är inte ett kolväte -- det är en alkohol!


Välkommen till lobbyisternas värld...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-12-05 17:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
matsuda skrev:
Jo tyvärr. Fast det är inte hela sanningen. Jag tror de har en annan tändkurva baserat på uppskattat etanolinnehåll och lite annorlunda kallstartsanrikning osv.


Det varierar nog kraftigt mellan olika tillverkare och modeller, vad och hur mycket man har brytt sig om att ändra på. Kallstartanrikningen är ju säkert kraftigare när motorn körs på i stort sett ren E85, men anrikning efter start, övergång från varmkörningsanrikning till lambdareglering etc verkar vara oförändrad åtminstone på den äldre Ford Focus FFV-generationen. En annan skillnad, åtminstone på de bilarna, är att de bara fullgasanrikar på bensin. När de körs på E85 går de lambdareglerat även på fullgas, ändå ska motorn enligt spec lämna ett par kW mer på E85 än på bensin.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-12-06 07:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Nja, 14-15:1 kunde man nog gå till iaf, där ligger ju högprestandamotorer idag. (utan turbo)


Varför ska man göra det om ex NOx utsläppen ökar och den potentiella vinsten i förbrukning är minimal, om någon ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-12-07 00:50 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
För att minska globala uppvärmningen och spara lite pengar?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011