Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 09:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 09-07-02 10:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Som en hjälp för er som går i etanolbilstankar och istället för att konvertera själv eller på verkstad hellre köper en ny eller begagnad fabriksfärdig etanolbil tänkte jag att det kunde vara på sin plats med en tråd där man samlar biltester från bilmedia.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-07-02 10:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Mitsubishi Colt Cleartec (Auto Motor & Sport)

Citat:
Mitsubishi Colt Cleartec: Miljösmart med knuff

John Argelander - 2009-07-01 16:13

En av många småbilar som nu har fått en etanolmotor är Mitsubishi Colt. Den rappa etanolsnurran känns lite "Ralliart light", men resten av bilen håller tyvärr inte i samma nivå.

Miljöbilar, och speciellt i småbilsklassen, borde inte kallas miljöbilar - de borde heta ekonomibilar. Det är nämligen vad det handlar om. Kronor och ören i ägarens plånbok. Och det är ju trevligt, eller hur!
"Miljö" i Mitsubishi Colt Cleartec innebär en motor som går på etanol om man så önskar. Och går gör den verkligen, med 95 hästar är det bra fart på den här lilla krabaten. Dessutom låter motorn riktigt trivsamt med etanol i tanken, tonen strax före rödmarkeringen är mysig. Då vi endast kört bilen på etanol kan vi inte uttala oss om ljudet är lika trevligt med bensin i tanken, så ta det säkra före det osäkra och tanka etanol! Förbrukningen under provkörningen stannade på en bra bit under 10 l/100 km, och det får betraktas som godkänt.

Mitsubishi Colt är en fin liten småbil att titta på, efter ansiktslyftningen som gav småttingen samma nos som storebror Lancer ser Colt riktigt bra ut. Kvalitetskänslan är även helt ok i småbilsklassen, även om själva utförandet kunde vara lite mer påkostat.
Vissa knappar och reglage känns plastiga medan andra skulle få vilken Audi eller BMW som helst att skämmas.
Den största invändningen interiört är körställningen. Ratten kommer helt enkelt inte tillräckligt nära kroppen, och man får sitta onödigt upprätt i förarstolen. På längre turer blir detta jobbigt.
Själva stolarna är det inget fel på, de har fin stoppning och bra utformning. Ingen i testlaget hade något negativt att säga om dem. I baksätet är stoppningen hårdare och sittställningen upprätt. Det känns "barnanpassat", helt enkelt.
Om du är sugen på en Colt, och tycker att Ralliart med 150 hästar känns för vildsint, då råder det inget tvivel om att det är en Cleartec du ska titta närmare på.


http://www.automotorsport.se/news/18759 ... artec-miljösmart-med-knuff/

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-07-07 23:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Gröna Bilisters biltester finns samlade här:

http://www.gronabilister.se/public/doku ... el2_4=true

Dessa är daterade januari 2006 - juni 2009.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Peugeot 407 SW 2,0 Bioflex
InläggPostat: ons 09-10-28 13:57 
Offline

Blev medlem: tis 08-10-14 10:12
Inlägg: 14
Citat:
Uppdateringen på ut- och insidan syns inte direkt. Det är fortfarande en väldigt rymlig och bekväm bil, som väl närmast kan klassas som ett landsvägslok. Inredning och delar av instrumentpanelen delas nu till stora delar med koncernkompisen Citroën C5. Tyvärr delar båda bilarna det trånga baksätet.

Även den nya etanolmotorn finns i båda bilarna. PSA-koncernen har utvecklat en motor som känns modern jämfört med den gamla Fordmotor som finns i exempelvis Volvo V 70 2.0F. Den har något färre hästkrafter, 140 i stället för 145, men med mer tryck – och märkbart lägre etanolförbrukning.

Min egen etanolvolvo drar i genomsnitt – efter 1.700 mil – 12,6 liter på tio mil. Peugeoten slurpar i sig 10,6 liter, även om jämförelsen haltar eftersom jag bara kört den i cirka 20 mil. 10,6 liter är cirka 33 procent mer än Peugeots officiella siffra för förbrukningen när man kör på bensin, 8,0 liter per 100 kilometer. Volvo räknar med att V70 drar omkring 40 procent mer vid etanoldrift.

Att 407 SW Bioflex är betydligt bränslesnålare än Volvo är klart. Och den känns dessutom betydligt piggare och snabbare vid omkörningar trots att vridmomenten i princip är identiska. Men 407 är också en kortare och mindre bil.

Tyvärr gör Peugeot som många andra tillverkare; snålar in på etanolversionen. Den finns exempelvis bara med femväxlad manuell växellåda. Och parkeringsvarnare både fram och bak borde vara standard. Nu måste man köpa varnarna separat för 3.900 kronor. Men satsa de pengarna - de är väl använda.

Det finns inte en chans att se var bilens alldeles för utdragna front egentligen befinner när man parkerar. Som tur var det bara en plastbit som krackelerade när jag körde in i dragkroken på den gamla Volvon som stod framför mig.

Peugeot 407 SW 2,0 Bioflex
BETYG: 4

Pris: 211.900 kronor, testbilen 221.900 kronor.
Motor: 4 cylindrar, 4 ventiler/cylinder, volym 2 liter, 140 hk vid 6.000 varv/minut, vridmoment 200 Nm vid 4.000 varv/minut.
Kupéutrymme/bagagevolym: 5 sittplatser/ 448 liter.
Kraftöverföring: Manuell, 5 växlar.
Fartresurser: 0–100 km/tim 9,5 sekunder, toppfart 209 km/tim.
Mått i cm: längd 477, bredd 181, höjd 147.
Bensinförbrukning: 8,3 liter/100 km vid blandad körning.
Säkerhet: 5 EuroNcap.
Koldioxidutsläpp: 196 gram/kilometer (bensin). [/quote]



http://www.alltommotor.se/2.149/2.150/2.198/1.4930


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011