Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 17-10-18 19:13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 09-08-11 10:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Citat:
Audi A4 2,0 TFSI (180 hk) etanol
Skrivet kl 8:57 am | Mikael Lindström

Audi A4 kommer i ytterligare en svensk miljöbilsversion i början av 2010. Vi har tidigare avslöjat att bilen kommer i en etanolversion. Nu har Alltommotor.se fått reda på fler detaljer.

Produktionsstarten är planerad till början av nästa år. Motorn som konverteras är den nya tvåliters bensinmotorn med både turbo och kompressor, 2,0 TFSI. Den finns med två trimningar, 180 eller 211 hästkrafter. Det är den mindre som är aktuell för E85-drift.

Audi A4 2,0 TFSI (180 hk) etanol kommer bara med manuell växellåda. Enligt preliminära uppgifter ska den komma även till den fyrhjulsdrivna versionen, eller quattro på Audispråk. (Här råder ännu lite oklarheter eftersom det inte finns någon quattro till 180 hk-versionen, bara till 211-versionen. Vi återkommer så fort vi får klara besked.)

Audi har redan en miljöbilsversion av A4 på den svenska marknaden; dieselbilen 2,0 TDIe, som klarar 120-gramsgränsen. A4 etanol blir även skattefri under fem år för ägaren och ger tjänstebilsföraren 20 procent reducerat förmånsvärde.

Det blir också den snålaste etanolbilen i sin klass på marknaden. Förbrukningen för kombiversionen Avant är endast 6,6 liter per 100 kilometer. Med E85 i tanken drar bilen cirka 30-40 procent mer.

Tekniska data för 2,0 TFSI (180) i kombin (sedan inom parantes)

Vridmoment: 320 Nm mellan 1500-3900 varv
0-100 km/h: 8,1 (7,9) sekunder
Blandad förbrukning: 6,6 (6,4) l/100 km
CO2-utsläpp: 154 (149) g/km
Mikael Lindström


http://blogg.alltommotor.se/blog/2009/0 ... hk-etanol/

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-08-11 11:16 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 979
Min "etanolbil" (konverterad) är snålare än vad den beräknas vara!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-08-11 19:18 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
En modern direktinsprutat etanolmotor med kompressor och turbo låter mkt bra!

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-08-11 19:33 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1082
Ort: Närke
Det där ser riktigt intressant ut!

Undrar hur väghållningen är på den bilen. När jag körde Audi A6 för 7-8 år sedan blev jag riktigt besviken på väghållningen. Betydligt sämre än den Peugeot 605 -92:a jag hade på den tiden.

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-08-27 09:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Nu kanske vi äntligen får se en modern motor för etanolbruk. Kul.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-08-27 18:59 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 482
Ort: Jönköping
Dr. Mabuse skrev:
Det där ser riktigt intressant ut!

Undrar hur väghållningen är på den bilen. När jag körde Audi A6 för 7-8 år sedan blev jag riktigt besviken på väghållningen. Betydligt sämre än den Peugeot 605 -92:a jag hade på den tiden.


Håller med. Har nu kört franskt i över 20 år inte saknat DKW alls. På senare tid har man haft Audi som hyrbil några veckor. Fortfarande svårt att förstå hur dessa kan vara så hyllade. Inte minst den diesel jag hade senast. Den måste växlas hela tiden. Var en befrielse att ta plats i C5:an...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-08-27 19:08 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 482
Ort: Jönköping
aryan skrev:
En modern direktinsprutat etanolmotor med kompressor och turbo låter mkt bra!

/Aryan



Även gasversionen av Passat och Touran har ju kompressor och turbo. Den är dock på bara 1.4 liter. Bilpoolen på jobbet har sådana försedda med DSG-automatlådor. Var förvånad av hur bra de gick. Antar att den 7-stegade DSG:n har en väldigt låg etta eftersom den spann loss på asfalten stup i kvarten! Växlingen var helt utan ryck eller pauser vid fartökning. En befrielse att slippa sliret från momentomvandlaren. Dessutom gynnar det bränsleförbrukningen. För gasversionen tror jag förbrukning ligger kring 0.65 Normalkubikmeter gas/mil. Den Volvo V70 Bi-Fuel vi har kvar är en riktig tråkmåns. Ryckig i gången och helt utan bottendrag. Tål tydligen inte att köras på biogas utan att "slagga igen". Det är de svar min kollega fick av Volvo i förra veckan. Naturgas ger ju inga direkta miljöpoäng...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-08-31 15:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Citat:
Byggstart i höst för Audi A4 etanol
Audi A4 kommer i ytterligare en svensk miljöbilsversion i början av 2010. Vi har tidigare avslöjat att bilen kommer i en etanolversion. Nu har Alltommotor.se fått reda på fler detaljer.

Uppdaterad: 28 augusti 2009, 14:46

Produktionsstarten är framflyttad och planerad att börja redan v 45, inte i början av nästa år. Prispåslaget beräknas bli cirka 5000 kronor. Sedanversionen kostar i dag cirka 279 600 kronor och kombin, Avant på Audispråk, 292 500 kronor.

Motorn som konverteras är den nya tvåliters bensinmotorn med både turbo och kompressor, 2,0 TFSI. Den finns med två trimningar, 180 eller 211 hästkrafter. Det är den mindre som är aktuell för E85-drift.

Audi A4 2,0 TFSI (180 hk) etanol levereras enbart med manuell växellåda. Etanolmotorn kommer även att finnas till en ny fyrhjulsdriven 180 hk-version. I dag finns bara 211 hk-varianten av 2,0 TFSI-motorn som quattro.

Audi har redan en miljöbilsversion av A4 på den svenska marknaden; dieselbilen 2,0 TDIe, som klarar 120-gramsgränsen. A4 etanol blir även skattefri under fem år för ägaren och ger tjänstebilsföraren 20 procent reducerat förmånsvärde.

Det blir också den snålaste etanolbilen i sin klass på marknaden. Förbrukningen för kombiversionen Avant är endast 6,6 liter per 100 kilometer. Med E85 i tanken drar bilen cirka 30-40 procent mer.

Men Audi blir inte först med en fyrhjulsdriven etanolbil i klassen. Det blir Saab som kommer med 2.0T XWD Biopower 210 hk till modellåret 2010.

Mikael Lindström


http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... ss-1.14583

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-08-31 17:29 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Kul, med turbo och kompressor kan motorstyrsytemet utnyttja av etanolens höga oktantal (ca 104) och dess kylande effekt och öka motorns överladdning och därmed öka motorns verkningsgrad. Precis så gör redan Passat TSi Ecofuel som och har kompressor och turbo för att dra nytta gasens höga oktantal för att minska gasförbrukningen.

Merförbrukningen med E85 i tanken borde då knappast behöva bli 30-40% så som skrivs här, utan den borde kunna stanna vid 10-15%

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-09-21 13:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5965
Ort: Hindås
Den visades inte i Frankfurt, troligen ville marknadsfolket inte förvirra i dieselmontrarna...
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=695&a=518304

Med DI borde vi i alla fall inte se några kallstartsproblem.

Troligen kommer den att sågas av Collin inom kort.
Varför visades den inte upp i Frankfurt?, kommer väl att användas som argument...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 10-02-24 20:01 
Offline

Blev medlem: sön 09-10-04 16:36
Inlägg: 246
Ort: Norrköping
Någon som hört mer om nya Audi A4 2.0 TFSI? Det skulle vara intressant med riktiga siffror på förbrukning och serviceintervall.

_________________
Volvo V70II 2.5FT MY-09


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 10-02-27 10:01 
Offline

Blev medlem: sön 09-10-04 16:36
Inlägg: 246
Ort: Norrköping
Sådär ja, då har Audin sågats av Lasse Swärd:

http://www.alltommotor.se/tester/bilar/ ... 85-1.20593

_________________
Volvo V70II 2.5FT MY-09


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 10-03-01 14:18 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Ja, hur många bilar drar vintertid så lite som tillverkaren upger?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10-03-09 08:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Vår Ford Focus flexifuels förbrukning brukar landa på cirka 1,00 liter milen, vilket är 43% mer än de 0,70 liter milen Ford påstår att bilen drar bensin vid blandad körning. Om man istället erkänner att 0,70 är fantasi och lägger på 10% på detta och istället tar 0,77 gånger 1,30 blir siffran 1,00!

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011