Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 21:38

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 07-03-21 19:50 
Offline

Blev medlem: ons 07-03-21 19:44
Inlägg: 1
Ort: Från
Hej

Jag är inne på att köpa en svensk bensin/etanol-driven bil. Är det någon som har erfarenhet av Saab Biopower (9-3) eller Volvo flexifuel (V50)?

Vad jag förstår är Saaben dyrare men samtidigt är prestandan högre (175 hk mot 125 hk för volvon). Finns det andra för- och nackdelar?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-03-22 18:59 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-29 17:59
Inlägg: 114
Ort: Kristianstad
Jag anser att antingen är man Volvo eller saabmänniska o jag tillhör volvogruppen.

Innan jag köpte min V50 flexifuel var jag o tittade på saabs Biopower och där fanns ingenting som tilltalade mig inredningsmässigt.
Jag var rädd att effekten inte skulle räcka med V50ans 125Hk men det lovar jag dig att de gott o väl gör.
Bilen drar iväg som en penna så där är inget att klaga på, dock kan man sakna det lilla extra när man kör om osv men det går med lite extra palnering.

Anledningen till att det blev en volvo "förutom att det var en volvo" är att chassit ger riktigt bra vägegenskaper o det har man lyckats bra med (Ford).
Min V50 drar nästan exakt 30% mer bränsle vid E85 och du märker ingen skillnad på etanol eller bensin förutom att motorn går mer råare på etanolen.
Ja det var väl allt :lol:

_________________
Fredrik Volvo V50 1.8F Flexifuel, släpp loss naturens krafter............
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-03-24 00:12 
Offline

Blev medlem: fre 07-01-26 22:50
Inlägg: 11
Intressant att ekonomin spelar roll när man just splashat ut 200.000-300.000:- t.ex.
Försäkringen kostar si och förbrukningen & skatten kostar så.
Köp en cykel


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-03-24 00:25 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Ja en cykel vore det klart bästa, både för privat ekonomin och miljön men är för den skull inte helt utan kostnader. Försäkringar, service och underhåll finns på en cykel också. Men även om man pungar ut med 200´´-300´´ kronor för en ny bil så är inte den övriga årliga kostnaden att förakta. Utan allt måste väga sammans för matcha ens ekonomi.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011