Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

T4F - Läsa ur etanolhalt via OBDII
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=30&t=6199
Sida 4 av 4

Författare:  aryan [ fre 12-03-02 09:49 ]
Inläggsrubrik:  Re: T4F - Läsa ur etanolhalt via OBDII

Det stämmer att SS 155480 standarden föreskriver 14-25% bensin för sommar E85 och ett ångtryck på minst 35-70 kPa och 14-25% bensin och vinter E85 ska ha 50-95 kPa och ska ha 14-30% bensin. Jag tycker det är väldigt positivt att ST1 experimenterar med höge etanolhalt på vintern, isf att stelt följa 1 nov -30 mars med högre bensinhalt. Att de inte har sommarpriser året rund är lite tveksamt men jag kan tänka mig att det kostar mer att se till att se till uppfylla kravet på högre ångtryck på vintern på annat sätt än med mer bensin. Kanske de kan göra dessa experiment nu tack vara att de förvärvat shells rafinaderi i Göteborg?

Det borde funka på sommaren med mer än 86% etanol, att biltillverkarna föreskriver E85 skulle kunna avskräcka en del kunder men det skulle kunna säljas till lägre pris.
Om de skulle marknadsföra det under ett annat namn t ex E85+, E90 eller E98 så skulle det väl inte finnas inga formella hinder?

Det finns även en (icke officiell?) standard för dieseletanol E95 SS 155437 den ska ha minst 92,4 etanol

Författare:  karlmb [ fre 12-03-02 09:52 ]
Inläggsrubrik:  Re: T4F - Läsa ur etanolhalt via OBDII

gt-i skrev:
Citat:
Att den har svårare för kallstarter kan ju å andra sidan bero på att det är en konverterad bil (?)
Är man då på gränsen till vad adapteringen klarar, så blir förstås St1-soppa mer problematisk vid själva kallstarten iaf, eftersom systemet egentligen borde feta upp mer i de lägena.
(Vilken bil gäller det?)



Gäller en colt -04, adapteringsproblem köper jag inte då den klarade hela sommaren på "sommarblandning" utan att klaga. Konstigt att ST1's vinterblandning uppfattas som tunnare av bilen. Problemet med svårare kallstart med ST1 soppa togs upp här: http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=16&t=6191

Fabrikskonverterade bilar löser väl kallstarten på samma sätt som piggy-back (=mer anrikning)?

Mitt svar från ST1 var "klipp och klistra" likadant. Skumt att de har ett standardsvar på lagret. Jag tror de chansar på mild vinter. Mer antändliga delar i bensindelen borde göra att produkten får ett kortare bäst före datum, de flyktiga delarna dunstar.


Jo men säg att du i somras låg på 75% av hur mycket ECU får feta upp.
På sommaren krävdes inte mer än ytterligare en viss kallstartsmängd.
Nu på vintern så krävs betydligt mer och då kan det ju hända att ECU inte går med på att öka ytterligare till den mängd som skulle krävas för att en kallstart/ varmkörning ska gå bra att genomföra.

Författare:  gt-i [ fre 12-03-02 20:16 ]
Inläggsrubrik:  Re: T4F - Läsa ur etanolhalt via OBDII

CE lampan tändes efter ca 1 mil, då borde ECUns nachstart anrikning vara slut, speciellt som det var plusgrader.
Att bilen startar bättre på E75 tyder på att ST1's häxblandning inte funkar lika bra. Experimenten borde inte genomföras på ovetande konsumenters bilar.

Författare:  aryan [ fre 12-03-02 22:24 ]
Inläggsrubrik:  Re: T4F - Läsa ur etanolhalt via OBDII

gt-i skrev:
CE lampan tändes efter ca 1 mil, då borde ECUns nachstart anrikning vara slut, speciellt som det var plusgrader.


Men efter en mil om den startades utan motorvärmare är motortemperaturen kanske bara halvljummet? Om du inte har insugslufts förvärmning så behöver etanol då troligtvis fortfarande extra anrikning eftersom en del inte förångas tillräckligt. Just om nachstartsanrikningen då har tagit slut så måste allt "extra" komma från adapteringen, låg du på sommaren redan nära gränsen tänds nu lampan ?

Förbätras luftförvärmningen och eller nedkylning av motorn hindras så kanske motorn klarar sig utan att lampan tänds och blir förbrukningen också lägre. Du kanske också behöver öka spridartiden öht för att inte ligga för nära adapteringsgränsen, då kan du få bättre kallstart på köpet.

Författare:  gt-i [ lör 12-03-03 15:18 ]
Inläggsrubrik:  Re: T4F - Läsa ur etanolhalt via OBDII

En bra förklaring till CE lampan, tackar!
Att bilen är mer svårstartad samt tvekar första 500 m vid gaspådrag med st1 e85, är fortfarande oförklarat. Med jet soppa går den märkbart bättre första biten.

Författare:  MattiasD [ mån 12-03-05 18:53 ]
Inläggsrubrik:  Re: T4F - Läsa ur etanolhalt via OBDII

Tankade idag på OKQ8 Klinga utanför Norrköping. Bilen visar nu 71.37% etanol.

Författare:  Jura Lindkvist [ tor 12-03-08 09:30 ]
Inläggsrubrik:  Re: T4F - Läsa ur etanolhalt via OBDII

Någon som har måttat hur mycket Etanol som finns i vanlig bensin 95. - 5%, eller är det mer? :roll:

Författare:  aryan [ tor 12-03-08 10:28 ]
Inläggsrubrik:  Re: T4F - Läsa ur etanolhalt via OBDII

Enligt bensinbolagen OK och Statoil är det fortfarande 5%.
Från OK produktdatablad:
Citat:
OKQ8 Bensin 95 MK1 innehåller upp till 5% etanol, OKQ8 Bensin 98 MK1 kan innehålla upp till 5% Etanol.


Statoils hemsida http://www.statoil.se/FrontServlet?ds=S ... id=2112553
Nya EU-direktiv: Frågor om E10
Citat:
Från och med 2010 tillåter EU låginblandning med upp till 10% etanol i bensin och 7% biodiesel i diesel. Det har förekommit uppgifter i media beträffande tidpunkten för införande av bensinkvaliteten E10, dvs bensin med 10 procents inblandning av etanol. Mot bakgrund av det vill vi ge följande information och förtydliganden.

Redan idag blandas upp till 5% etanol i den 95-oktaniga bensinen som en åtgärd för att minska koldioxidutsläppen från bensin och därmed klimateffekten.

Ingen ändring från 1 maj
Riksdagen har genom implementeringen av EU bränsledirektiv i svensk lagstiftning ändrat lagen så att det är möjligt från 1 maj 2011 att öka låginblandningen från 5 procent till 10 procent. Även fast lagstiftningen gör det möjligt från och med 1 maj så innebär det inte att förändringen inträffar då.

Innan en introduktion av E10 genomförs kommer det att gå ut tydlig information till kunder och på station.
Mer information finns på Spbi.se

Blyfri 95 oktan
Bensin 95 är vår standardbensin som också används i stor utsträckning i övriga Europa. På Statoil tillsätter vi sedan juli 2003 5% etanol i vår 95-oktaniga bensin för att minska koldioxidutsläppen. [url]Vi arbetar kontinuerligt för att öka tillsatsen av etanol i bensinen utan att påverka kvaliteten.[/url]


Sista meningen strök jag under eftersom den verkar lite i motsats till ovanstående.

Men anda bolag JET, ST1 kanske redan börjat i smyg med E10, det borde vara ganska lönsamt för bolagen att sälja E10 för E05 pris och som jag uppfattar är det inte förbjudet och inte heller obligatorisk att markera ut pumpen på något sätt?

Författare:  gt-i [ tor 12-03-08 13:16 ]
Inläggsrubrik:  Re: T4F - Läsa ur etanolhalt via OBDII

Är det en teori eller har du mätt upp mer än 5% någonstans? ST1 verkar ju inte ha några skrupler med att ändra innehåll utan att säga till...

Författare:  aryan [ tor 12-03-08 17:21 ]
Inläggsrubrik:  Re: T4F - Läsa ur etanolhalt via OBDII

Nej jag har inte mätt etanolhalten i bensin, tankar aldrig bensin :mrgreen:

Författare:  Baggis [ fre 12-03-09 06:10 ]
Inläggsrubrik:  Re: T4F - Läsa ur etanolhalt via OBDII

aryan skrev:
Nej jag har inte mätt etanolhalten i bensin, tankar aldrig bensin :mrgreen:

Att tanka och att köpa är dock inte samma sak! :wink:

Sida 4 av 4 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/