Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 09:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 99 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 12-04-22 08:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Den här gången kom problemen tillbaks efter 40-50 mils körning på E85.
Jag ska göra ett prov med mycket liten oljeinblandning (vanlig mineralbaserad tvåtaktsolja) i E85, storleksordning 0,3-0,5 % , och se om det hjälper. Rimligtvis borde bensinandelen i E85 kunna bidra till att hålla en så liten mängd olja löst.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-04-22 15:22 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Vad är det för märke/artikenummer på spridarna?

Tanken slog mig att det kan vara så att problemet är specifikt för vissa spridare. Speciellt om det bara är vissa motoralternativ som drabbas av dessa problem.
Ford verkar ha mest problem, men Volvo använder ju samma motorer. Kan det vara så att de är lite annorlunda bestyckade?

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-04-22 19:56 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Med de erfarenheter av "kärvning" snart efter återgång till E85 skulle man kunna misstänka att det är någon plastdetalj i spridaren som ändrar dimension beroende på vilket bränsle som strömmar genom spridaren.

Hypotes 1: E85 med bensintillsats med speciellt mycket lågmolekylära kolväten (E75?) gör att plasten sväller mer än med bensin och därför får spridaren att "nypa".

Hypotes 2: E85 med bensintillsats med speciellt mycket lågmolekylära kolväten (E75?) gör att plasten krymper mer än med bensin och därför får spridaren att "nypa".

Är den ett visst märke du tankat eller blandat?

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-04-22 20:45 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Bosch har ju E85-certifierade spridare...
De borde inte ha dessa problem.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-04-22 21:07 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag vet inte om någon mängd mineralolja kan lösa upp i E85. Skulle inte förvåna mig om det flyter upp oavsett koncentration. Men när tanken inte är så fullt skvalpar det kanske tilräkrigt så att det kommer med då och då ändå.

Rapsolja och ricinolja löser sig bra, annars kan jag skicka dig lite E85 kompatibel Klotz Torbjörn om du vill prova.

Plaster av flottörer kan svälla något vid övergång till E85 har jag sett två gånger på nu nästan 50år gamla flottörer i Zenith förgasare, de blev bevisligen något större så att de kunde klämma sig fast så att jag fick slipa bort lite av flottörhuset.

Men jag tycker det låter osannolikt att just Ford Fokus FFV skulle ha spridare med plast som sväller när inga bensinbilar tycks vara drabbade?

Spridernas spole lär bli något varmare med E85 eftersom öppningstiderna är 40% längre men värme kan väl inte få de att kärva?

Torbjörn, har spriderna förkopplingsmotstånd? Skulle en något större styrström kunna få spriderna att sluta kärva?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-04-23 10:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Spridarna är tillverkade av Siemens Deka, jag har inte detaljnumret till hands just nu. I varje fall är de högohmiga.

Min teori just nu är att det egentligen inte är något fel på spridarna, utan att alltsammans är en följd av att jag råkade tanka på en Statoilmack i Uppsala just då de hade fått en leverans av felblandad E85 som innehöll tillsatser avsedda för ED95. Troligtvis någon form av kvarsittande avlagringar som orsakar kärvning om det inte finns med en tillsats av lämpligt smörjmedel.

Andrahandsteorin är saker som lossnar ur bränslefiltret och fastnar i spridarna, men i så fall tycker jag inte att tvåtaktsoljan borde ha hjälpt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-04-23 21:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Hur är det med bränslefiltret, har du provat att byta det?
Har du rätt bränsletryck vid misständningarna?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-04-24 07:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag har inte bytt bränslefiltret än, men det ska nog göras. Ingen noggrann bränsletrycksmätning har gjort men subjektivt verkar det hela normalt. Ett felaktigt bränsletryck borde inte kunna leda till att någon enstaka cylinder dör av en stund för att sedan plötsligt komma igång.

Nåväl, det där försöket med några tiondels % E85 i tvåtaktsolja var inte alls lyckat. Initialt försvann problemen ganska snart men sedan märktes under en dag att motorn gick på tre cylindrar de första sekunderna efter kallstart. Vid ett tillfälle dog den av nästan helt men kom igång efter någon minut. När jag skulle hem från jobbet igår fick jag inte igång den, den tände på en cylinder men mer än så var det inte. Med startgas gick det att hålla den igång.
Jag misstänker att oljan inte blandade sig alls utan att en stor oljeklump kom fram till spridarna på en gång. När jag plockade isär såg det inte oljigt ut i bränsleledningarna men däremot var det mycket olja längst fram på alla spridare.

Nu blir det spridarsanering med ultraljud och utspädning av det som finns i tanken med 20 liter bensin innan nästa startförsök.
Lämpligen låter man nog bränslepumpen gå några timmar så att bränslet får blanda sig ordentligt.

Edit: spridarna heter 2S4U-AB (Ford-nummer), 9F593 (troligen Siemens-nummer).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-04-24 08:33 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
det där försöket med några tiondels % E85 i tvåtaktsolja var inte alls lyckat. Initialt försvann problemen ganska snart men sedan märktes under en dag att motorn gick på tre cylindrar de första sekunderna efter kallstart. Vid ett tillfälle dog den av nästan helt men kom igång efter någon minut. När jag skulle hem från jobbet igår fick jag inte igång den, den tände på en cylinder men mer än så var det inte. Med startgas gick det att hålla den igång.
Jag misstänker att oljan inte blandade sig alls utan att en stor oljeklump kom fram till spridarna på en gång. När jag plockade isär såg det inte oljigt ut i bränsleledningarna men däremot var det mycket olja längst fram på alla spridare.


Det var då som jag befarade, i E85 löser nog mineraloljan lika lite som i E100 eller vatten. En skvätt raps eller ricinolja borde funka 100% med E85 och har du tur löser det också skärvande spridara.

De är alltså lågohmiga har du testa i bänk vid vilken spänning de slutar öppna? Kanske de ”tröga" spriderna visar sig kärva/sluta röra sig vid högre spänning än friska? I så fall skulle problemen kanske kunna lösas (med temporärt?) högre matningsspänning?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-04-24 10:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
[quote="torbjorn"]Jag har inte bytt bränslefiltret än, men det ska nog göras. Ingen noggrann bränsletrycksmätning har gjort men subjektivt verkar det hela normalt. Ett felaktigt bränsletryck borde inte kunna leda till att någon enstaka cylinder dör av en stund för att sedan plötsligt komma igång.

quote]

Nja, om en cylinder har lite sämre spridarbild, eller lägre kompression, eller sämre tändstift, så kan ju en för mager blandning först visa sig på den cylindern.
Vore bra om du kunde utesluta filter/pumpfel genom att noga mäta trycket när du kör och den krånglar.
Att mäta är att veta... :wink:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-04-24 11:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jodå, om jag bara får tag i några lösa bränsleslangar med Fords typ av snabbkopplingar, så att det går att koppla in en provisorisk manometer någorlunda säkert.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-04-24 11:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
torbjorn skrev:
Jodå, om jag bara får tag i några lösa bränsleslangar med Fords typ av snabbkopplingar, så att det går att koppla in en provisorisk manometer någorlunda säkert.


Ja, fast allra bäst är nog att mäta mha en oljetrycksgivare på FR och ett elektriskt instrument inne i bilen.
Själv har jag kört med manometer framför vindrutan..., men det är ju inget man har på i flera dagar typ..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-04-24 22:45 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ju högre tryck ju svårare det blir för spridaren att öppna, så om den verakar funka utan bränsletryck är det inte säkert om den inte krånglar under tryck?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-04-24 23:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nu har jag sanerat spridarna - det som kom ut ur dem var trögflytande och "simmigt". Fyllde på 20 liter bensin som jag hade tänkt och körde bränslepumpen en stund innan jag startade. Att döma av rökmolnet vid start fanns det en hel del olja i insugningsrör och förbränningsrum. Nu har jag i alla fall tagit mig hem med bilen utan problem.

Spridarna är att betrakta som högohmiga - omkring 12 ohm. I trycklöst tillstånd krävdes det 5,5-6 V för att de skulle öppna då de var fyllda med olja, omkring 4 V efter saneringen. Stängning sker vid ca 2 V.

Det slog mig att ett ganska säkert tecken på att det inte är något bränsletrycksproblem, är att det skvalar normalt i tryckregulatorn även vid tillfällen då motorn har gått mycket ojämnt och dåligt på tomgång.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-04-24 23:20 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
Spridarna är att betrakta som högohmiga - omkring 12 ohm. I trycklöst tillstånd krävdes det 5,5-6 V för att de skulle öppna då de var fyllda med olja, omkring 4 V efter saneringen. Stängning sker vid ca 2 V.


Aha, skillnaden i nödvändig spänning är alltså redan ganska stor med olja och rengjord. Skulle vara intressant att se hur tryck påverkar nödvändig spänning innan de öppnar.

12Ohm dvs strömmen kan bli omkring 1A/spridare = 4A ≈ 50-60W när spriderna är öppna. Jag antar att du tittat på elförsörningen framtill spriderna? De borde orka med att köra en strålkastar hallogenlampa utan att förlora mkt spänning.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 99 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011