karlmb skrev:
torbjorn skrev:
Det slog mig att ett ganska säkert tecken på att det inte är något bränsletrycksproblem, är att det skvalar normalt i tryckregulatorn även vid tillfällen då motorn har gått mycket ojämnt och dåligt på tomgång.
Det där är inte att mäta, Torbjörn!
Förvisso! Men jag har fortfarande inte fått tag i lämpliga snabbkopplingar för att göra en provisorisk anslutning av tryckgivare eller manometer.
Senaste driftrapporten är att jag har kört till Stockholm och tillbaks (dvs runt 80 mil) helt utan problem. Bränslet med tvåtaktsoljerester + 20 liter bensin räckte under större delen av nedresan, men de sista 50 milen har bilen gått på ren E85 utan att några misständningar har märkts. Dessutom indikerar färddatorn betydligt lägre bränsleförbrukning än vanligt, medelförbrukning för senaste tankningen verkar hittills ligga på 8,8-8,9 l/100 km. Om vi räknar in den felvisning på +8 % som var normal innan jag började få spridarproblem sommaren 2010, så skulle det innebära en verklig förbrukning omkring 0,82 l/mil.
En annan bieffekt av de här tvåtaktsoljeexperimenten är att tankmätaren har börjat fungera normalt. Den har i flera år betett sig så att den har gått ner en bit under 0 när bilen är fulltankad och först efter några timmar eller ett dygn börjat visa ett rimligt värde, men efter de 2-3 senaste tankningarna har den omedelbart visat fullt.