Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 21:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 99 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 12-04-30 08:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
torbjorn skrev:
Det slog mig att ett ganska säkert tecken på att det inte är något bränsletrycksproblem, är att det skvalar normalt i tryckregulatorn även vid tillfällen då motorn har gått mycket ojämnt och dåligt på tomgång.


Det där är inte att mäta, Torbjörn!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-04-30 13:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
karlmb skrev:
torbjorn skrev:
Det slog mig att ett ganska säkert tecken på att det inte är något bränsletrycksproblem, är att det skvalar normalt i tryckregulatorn även vid tillfällen då motorn har gått mycket ojämnt och dåligt på tomgång.


Det där är inte att mäta, Torbjörn!


Förvisso! Men jag har fortfarande inte fått tag i lämpliga snabbkopplingar för att göra en provisorisk anslutning av tryckgivare eller manometer.

Senaste driftrapporten är att jag har kört till Stockholm och tillbaks (dvs runt 80 mil) helt utan problem. Bränslet med tvåtaktsoljerester + 20 liter bensin räckte under större delen av nedresan, men de sista 50 milen har bilen gått på ren E85 utan att några misständningar har märkts. Dessutom indikerar färddatorn betydligt lägre bränsleförbrukning än vanligt, medelförbrukning för senaste tankningen verkar hittills ligga på 8,8-8,9 l/100 km. Om vi räknar in den felvisning på +8 % som var normal innan jag började få spridarproblem sommaren 2010, så skulle det innebära en verklig förbrukning omkring 0,82 l/mil.

En annan bieffekt av de här tvåtaktsoljeexperimenten är att tankmätaren har börjat fungera normalt. Den har i flera år betett sig så att den har gått ner en bit under 0 när bilen är fulltankad och först efter några timmar eller ett dygn börjat visa ett rimligt värde, men efter de 2-3 senaste tankningarna har den omedelbart visat fullt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-04-30 15:58 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Vad bra 2T smörjningen sitter kanske kvar?!

Men vi får nästan hoppas att ryckningarna återkommer snart så att du kan testa om Klotz 2T olja hälper då :-)

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-04-30 20:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
Vad bra 2T smörjningen sitter kanske kvar?!

Men vi får nästan hoppas att ryckningarna återkommer snart så att du kan testa om Klotz 2T olja hälper då :-)


Eller att det är ngt fel på bränsletrycket iaf.. :lol:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-04-30 20:56 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Tror inte det, med bensin dyker problemet inte upp. Det skulle då vara E85 som orsakar bränsletryckfall? BTR som läcker med E85 eller pumpen / filtret som blockeras av E85 verkar inte troligt.
Iom att det hjälper att göra ren och smörja spridarna gör väl också det mera troligt att spriderna är problemet. Jag funderat lite på elproblem rund eller i spriderna.

Det skulle vara intressant att sätta ett oscilloskop på spriderna och mäta spänningpikerna på spriderna eller strömmen, om/när de skulle skärva, öppna långsammare än vanligt så kanske det även syns på spännings/strömförloppet?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-05-01 00:07 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
aryan skrev:
Det skulle vara intressant att sätta ett oscilloskop på spriderna och mäta spänningpikerna på spriderna eller strömmen, om/när de skulle skärva, öppna långsammare än vanligt så kanske det även syns på spännings/strömförloppet?


Se http://www.picoauto.com/applications/el ... ction.html strömmen verkar kunna visa kärvande spridare!

Bild

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-05-01 13:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Om det nu är ngt som gör att spridarna kärvar under vissa förhållanden, och alltså kräver högre spänning än normalt för att öppna, kan det ju tänkas att det är något som har med bränslet att göra att detta läge uppkommer.
Att prova att höja spänningen till spridarna med typ 0.3 V eller så vore ett intressant experiment.
Om nu inget händer med bränsletrycket när man kör på E85 vs bensin.
Skulle trycket gå upp ngt med E85 jfrt med bensin, och man redan innan ligger på gränsen till att spridarna ska orka öppna, så kan det också leda till dessa problem.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-05-01 17:23 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
Om det nu är ngt som gör att spridarna kärvar under vissa förhållanden, och alltså kräver högre spänning än normalt för att öppna, kan det ju tänkas att det är något som har med bränslet att göra att detta läge uppkommer.
Att prova att höja spänningen till spridarna med typ 0.3 V eller så vore ett intressant experiment.

Ja jag tror man skulle kunna testa uppåt 16-18V utan risk för att spridarna eller styrsystemet går sönder.
karlmb skrev:
Skulle trycket gå upp ngt med E85 jfrt med bensin, och man redan innan ligger på gränsen till att spridarna ska orka öppna, så kan det också leda till dessa problem.

Jo trycket gör det lite svårare för spridarna att öppna, man skulle även kunna köra ett test med extra hög tryck för att se om man kan forcera fram problemet så.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-05-01 18:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
man skulle även kunna köra ett test med extra hög tryck för att se om man kan forcera fram problemet så.


Bra ide!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-05-04 16:59 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Hur går det Torbjörn, hur många mil har du kört nu, har problemen dykt upp mera?

Här http://www.performancetuning.se/spridare.php erbjuds av vad jag kan se seriös spridare kontroll och renovering, de testar bl a spridarbilden med olika tryck (men troligtvis bara på bensin). Det kanske kan vara ett alternativ också?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-05-08 09:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nu har jag kört 154 mil sedan den senaste spridarrengöringen, därav 41 mil med omkring 50 % bensin i tanken och resten på ren E85. Har inte märkt några problem alls, så Klotz-flaskan ligger orörd än så länge.

Vid senaste tankningen visade färddatorn medelförbrukning 8,9 l/100 km och verklig förbrukning blev 8,41 l/100 km. Den visade alltså drygt 5 % för mycket, vilket är ovanligt litet för den här bilen och körning på ren E85.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-05-08 13:44 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Kul och grattis du kanske hittad en (semi)permanent lösning för Ford FFV motorn!?

De där milen med 50% bensin var de med oljeblandning och hur mycket olja hade du i bensinen, 1%?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-05-08 22:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
När jag körde med 50 % bensin kan det inte ha varit mer än några tiondels % olja i blandningen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-05-09 06:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Även om bilen nu går bra, vet vi inte vad det hela berodde på :-(

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-06-08 16:21 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Här kan jag hoppa in och berätta lite om mina spridare. Det är ingen direkt lösning för det exemplet som tråden handlat om, men tydligen finns det någon "i andra ändan" som är lite medveten om liknande problem.

Jag har alltså en Volvo V70 2.0F -08. Motorn är ju Fordmotorn, men uppborrad till 2 liter. Motorkod B 4204 S4. I början på veckan tändes motorlampan, men det fanns ingen feltext i displayen. Jag tänkte att "det är väl något tillfälligt som har gått över av sig själv". Bilen gick som förut och det märktes inget ovanligt med den. Men jag ville ändå släcka felkoden så jag körde till en verkstad "här i byn". Dom läste av datorn och meddelade att "Det är fel på spridarna!" Och tillade "Vi har talat med Volvo om det och allt går på garantin".
Så nu har jag fått fabriksnya spridare och har inte behövt lägga ut ett öre på det. (Bilen har gått omkring 64 000 km. Och enbart på E85 under min ägartid, 2+ år nu i maj).

Eftersom Volvo gör anspråk på dom gamla spridarna, fick jag dessvärre inte tillfälle att se dom eller notera något nummer. Jag tänker att det kunde ha varit intressant att veta i den här tråden. Och jag har sökt efter dom här: http://www.volvopartswebstore.com/ men inte lyckats hitta något. När jag söker fastnar jag hela tiden i en fråga om vilken taklucka jag har. Men jag har ingen taklucka alls. Längre än så kommer jag aldrig.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 99 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011