Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 19:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 99 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 14-09-10 12:24 
Offline

Blev medlem: fre 08-06-27 21:12
Inlägg: 21
Ort: Borås
Har nyligen köpt en Ford Focus flexifuel -04 för en billig peng och den har hittills fungerat när jag tankat e85 utan några problem. Har dock läst igenom tråden och förstått att jag inte kan räkna med fortsatt problemfrihet. Underligt med tanke på att min Saab 9-3 2,0t -99 gick utmärkt att köra på e85 i 10000 mil :)

Vad är det för spridare som sitter i dessa bilar? Har läst att dessa ska vara helt otroligt dyra att byta ut så man undrar ju lite. Någon som sitter inne på info angående fabrikat samt storlek?

_________________
Saab 9-3 2.0t e85-mappad.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-09-10 21:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om dina spridare fungerar bra nu så lär de nog fortsätta fungera bra. Det är bara bilar som råkade ut för det felblandade och/eller kraftigt svavelhaltiga bränsle som Statoil råkade skicka ut till mackar i Mälardalen sommaren 2010, som har haft svåra spridarproblem. Och det gäller inte bara Ford Focus utan även andra FFV-bilar och hemkonverterade bilar.

Längre ner i denna tråd står Ford-detaljnumren på originalspridarna till Focus, jag har nu kört ett halvår med spridare från en bensin-Focus och det fungerar utmärkt sånär som att färddatorn visar 20-30 % mer än verklig förbrukning.

Man kan dock tillägga beträffande detaljnumren att på raden under står 9F593 på båda typerna av spridare. Om man jämför med en del äldre Ford-spridare så visar det sig att ett komplett detaljnummer nog ska läsas ut som 2S4U-9F593-AB respektive 98MF-9F593-BB. Jag har också sett en Focus FFV '03 där spridarna hette 2S4U-9F593-AA. Alla de här spridarna tycks vara tillverkade av Siemens Deka , och de är inte märkta med något annat än Ford-numret och ett serienummer.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-09-11 00:21 
Offline

Blev medlem: fre 08-06-27 21:12
Inlägg: 21
Ort: Borås
Den infon tackar man för :)

En annan grej jag funderat på är bränslepumpen. På den Saab jag hade tidigare bytte jag denna i förebyggande syfte (inte kul att byta om den går sönder en vinter). Är det någon som gett sig på en sådan operation på en focus flexifuel och kan berätta om hur omfattande jobb det är?

_________________
Saab 9-3 2.0t e85-mappad.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-09-11 06:09 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
polarens focus fick aldrig smaka mälardalsetanol. den kanske hade letat sig ner till Jönköping också, för där bodde den bilen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-09-11 08:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
NiV3Rt skrev:
Den infon tackar man för :)

En annan grej jag funderat på är bränslepumpen. På den Saab jag hade tidigare bytte jag denna i förebyggande syfte (inte kul att byta om den går sönder en vinter). Är det någon som gett sig på en sådan operation på en focus flexifuel och kan berätta om hur omfattande jobb det är?


Jag har inte gjort det själv, men läst på om jobbet eftersom jag har funderingar på att någon gång rengöra givaren för tankmätaren och titta till sugsilen. Det är ett ganska stort arbete eftersom det inte finns någon inspektionslucka i golvet över tankarmaturen. Man måste ta ner tanken, vilket innebär att först ta ner avgassystemet och troligen eventuell dragkrok.
Men bränslepumpen på FFV-fordarna har en borstlös motor (den saknar alltså kol och kollektor, och matas av en växelriktare som ligger under baksätet). Det gör att den vanligaste svaga punkten på elektriska bränslepumpar redan är eliminerad. Jag tror inte det är någon mening att byta pump i förebyggande syfte, då betalar jag hellre några hundralappar per år för en bärgningsförsäkring så slipper man stå vid vägkanten och göra det.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-09-11 10:15 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Bara som en upplysning vid sidan om: Jag som har en Volvo V70 2.0F -08 med Fordmotorn, har också en växelriktare och växelströmsarmatur till tanken.
Allt enligt dokumentation från Volvo. Hur det är i dom 5-cylindriga F-motorerna och den "modernare" T4F vet jag inte.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 15-01-24 22:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Går bilen fortfarande bra, Torbjorn?
Har en vän med en 2007:a som smakat mälardalssprit, det borde väl vara samma spridare till dem?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 15-01-25 09:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Motormässigt går den fortfarande bra, men just nu står den med körförbud i väntan på en ABS-givare och reparation av framvagnsbalken.

Jag är inte säker på att en Focus '2007 har samma spridare, den har ju en 1,8 litersmotor istället för 1,6 som sitter i den första generationen fram till 2004.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 15-01-25 10:04 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
För något år sedan fick jag startproblem några gånger med min Citroen BX (med Magneti Marelli monopoint insprutning) som inträffade efter den hade stått stilla i några dagar. Jag uptäckte att spridaren då inte öppnades trots att det gick ström genom den och måste ha fastnad. Jag kunde altid enkelt lösa problemet enkelt genom att kort köra 12V genom den "för hand" och så dra loss spridaren, sedan gick den att starta och gick motorn normalt.
Jag tankar aldrig bensin, det kanske var något kletigt i spridaren som gjorde att den kunde kärva fast när den stått ett tag, men problemet har försvunnit av sig själv och inte kommit tillbaka nu på mer än ett år.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 15-01-25 22:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
torbjorn skrev:
Motormässigt går den fortfarande bra, men just nu står den med körförbud i väntan på en ABS-givare och reparation av framvagnsbalken.

Jag är inte säker på att en Focus '2007 har samma spridare, den har ju en 1,8 litersmotor istället för 1,6 som sitter i den första generationen fram till 2004.


OK, låter bra.
Jag kollade i bildelsbasen och de spridrna som sitter i en Flexifuel 1,8 från 2005-2008 är märkta med dessa nummer:
3M4GBA
0280156156
Q7DA

Eller möjligen:
3M4G-9F593-BA
1355925
0280156156

Alla verkar vara orangea och kosta 3-500 kr st. Verkar inte vara ont om dem iaf än. Hmm..

Om det nu är bevisat att spridarna skadats, och många bytts ut på verkstad, på bekostnad av maskingaranti kanske, borde det inte egentligen framställas krav på det oljebolag (statoil) som ställde till allt, från de bilägare som inte fått sina spridare utbytta?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-01-26 05:59 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
aryan skrev:
För något år sedan fick jag startproblem några gånger med min Citroen BX (med Magneti Marelli monopoint insprutning) som inträffade efter den hade stått stilla i några dagar. Jag uptäckte att spridaren då inte öppnades trots att det gick ström genom den och måste ha fastnad. Jag kunde altid enkelt lösa problemet enkelt genom att kort köra 12V genom den "för hand" och så dra loss spridaren, sedan gick den att starta och gick motorn normalt.
Jag tankar aldrig bensin, det kanske var något kletigt i spridaren som gjorde att den kunde kärva fast när den stått ett tag, men problemet har försvunnit av sig själv och inte kommit tillbaka nu på mer än ett år.

Det där liknar problemet i min "Renault-tråd" men med den skillnaden att mina spridare verkar fastna igen även fast de har lossnat en gång.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-01-26 08:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
karlmb skrev:
Jag kollade i bildelsbasen och de spridrna som sitter i en Flexifuel 1,8 från 2005-2008 är märkta med dessa nummer:
3M4GBA
0280156156
Q7DA

Eller möjligen:
3M4G-9F593-BA
1355925
0280156156


0 280 156 156 ser ju ut som ett typiskt Bosch-nummer för spridare.
Om man jämför de båda Ford-numren, så ser man att de egentligen är samma nummer, men på det första har man tagit bort mellanledet 9F593 som bara talar om att det är en spridare. Förledet 3M4G är en kodning som talar om bl a vilken Ford-fabrik som har tilldelat numret och vilket år det tilldelades, och efterledet BA är en revisionsbeteckning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-01-26 12:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Ja, det är tydligen en vanlig Bosch bensininsprutare...: http://www.aliexpress.com/price/fuel-in ... price.html
Vågar man köpa en Boschkopia från kina.. 80$ inkl frakt för fyra är ju rätt billigt..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-01-26 14:00 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
karlmb skrev:
Ja, det är tydligen en vanlig Bosch bensininsprutare...: http://www.aliexpress.com/price/fuel-in ... price.html
Vågar man köpa en Boschkopia från kina.. 80$ inkl frakt för fyra är ju rätt billigt..

En befogad fråga apropå vad jag erfarit -> http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=7&t=6732&start=120#p72212 :wink:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 15-01-28 14:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Hmm..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 99 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011