Aftonbladet testar T4F:
http://www.aftonbladet.se/bil/article14473933.abHär skiljer sig åsikterna om motorn rätt rejält jämfört med andra tester.
Citat:
Mot bakgrund av detta låter V70 T4F riktigt lovande. Men i själva verket kommer jag inte i närheten av de siffror som Volvo uppger. Och det är bara en del av problemet. Själva bilen är lika fin som vanligt. Och motorn, som är supertyst, gör komfortupplevelsen i redan komfortabelt V70 ännu bättre. Bra där. Det är en fröjd att köra, särskilt på långfärd, där finns inget att anmärka på.
Men motorn. Kanske blev jag lurad av 180 hästkrafter och turbo, det låter ju mycket och piggt. Men karaktären är mer av den hos snåldieseln. I stadstrafik måste du växla mycket. När jag någon gång försöker dra i väg på tvåan dör motorn direkt. Nä, i med ettan, varva upp, i med tvåan, varva upp, i med trean. Och så vidare. Och vice versa. Det är tråkigt. Var håller alla 180 hästar hus?
I en diesel är det trots allt annorlunda, för då har man ett vridmoment att falla tillbaka på. Och så får jag en låg förbrukningssiffra som kvitto på att jag gör rätt. Men det är kanske det som är mitt problem, jag har kört för mycket diesel för att imponeras.
Jämfört med Gröna Bilister:
Citat:
Lägger man samman ljud, motorns karaktär och ringa växlingsbehov och jämför med miljöklassade V70 Drive diesel med 115 hk – som tagit en allt större andel av miljöbilskakan – känns den senare plötsligt föråldrad.