Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 19-05-22 21:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Service för V70 2.0F
InläggPostat: ons 12-02-15 20:21 
Offline

Blev medlem: sön 09-10-04 16:36
Inlägg: 246
Ort: Norrköping
Jag har alltid trott att etanolbilarna har exakt samma serviceprogram som motsvarande bensinmotor, med ena skillnaden ett extra oljebyte. Men nu läser jag i Vi Bilägare nr3 om 12000 mila servicen för Volvo V70 2.0F, där det står att ventilerna justeras samt byte av filter i luftburken för vevhusventilationen och det vanliga luftfilter. Detta är utöver allt som ingår i servicen för bensinaren.

Är det så här för alla etanolmotorer? Och varför måste ventilerna justeras?

_________________
Volvo V70II 2.5FT MY-09


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Service för V70 2.0F
InläggPostat: tor 12-02-16 22:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6000
Ort: Hindås
MattiasD skrev:
Jag har alltid trott att etanolbilarna har exakt samma serviceprogram som motsvarande bensinmotor, med ena skillnaden ett extra oljebyte. Men nu läser jag i Vi Bilägare nr3 om 12000 mila servicen för Volvo V70 2.0F, där det står att ventilerna justeras samt byte av filter i luftburken för vevhusventilationen och det vanliga luftfilter. Detta är utöver allt som ingår i servicen för bensinaren.

Är det så här för alla etanolmotorer? Och varför måste ventilerna justeras?


Volvo sett ökat ventilsätesslitage i motortesterna (i riggar)
För att vara på den säkra sidan vill man kontrollera om det också uppträder i verkligheten.
Skulle vara intressant att få höra hur ofta en justering verkligen görs.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Service för V70 2.0F
InläggPostat: fre 12-02-17 12:54 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7115
Ort: Älvsjö
Kan det vara så att motorn inte får kylande fullgasanrikningen när den går på etanol?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Service för V70 2.0F
InläggPostat: fre 12-02-17 21:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6000
Ort: Hindås
Tja, vore det så enkelt så kan jag garantera att man hade infört tillräcklig fullgasanrikning om man inte redan har lika mkt som på bensinarna (vilket jag misstänker...)
Jag har diskuterat frågan med en av de som jobbade som "ansvarig" och det var ingen direkt hög nivå på den diskussionen...
Jag tror jag berättat tidigare att projektet startade med "det bästa material man visste om", dvs de ventilsäten man har i gasmotorerna...
Någon "visste" att det skulle bli problem annars.
Det blev katastrofala problem med de ventilsätena (i riggarna då alltså).
Man provade andra material, och det gick iaf lite bättre.
Varför det blev så och om det kunde hänföras till hur riggtesterna görs vs hur en motor slits i verkligheten var det ingen som var intresserad av att utreda.
Tja, ibland är det inte lätt att utveckla motorer..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Service för V70 2.0F
InläggPostat: lör 12-02-18 01:25 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1091
Ort: Närke
Jag gick med i Turbo Performance Club för att få lite mer info och support på min bil. Jag ställde frågor på just etanol och etanolkonvertering, och det var någon pajas där som svarade och påstod att han jobbade på Volvos motorutveckling. Allt som var i aluminium riskerade att ärja sönder på grund av etanolen, min motor skulle inte hålla länge...

Hans sätt att svara, och sedan svaren jag fick gav mig inget större förtroende för att han verkligen visste hur eller varför skillnaderna i 2.5T och 2.5FT var som de var.

_________________
En bilmotor utan turbo suger...

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Service för V70 2.0F
InläggPostat: lör 12-02-18 08:53 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1908
Ort: 08- och Småland
Det låter som en signatur som var här på forumet för några år sedan och "svamlade ut" i sin fantasivärld. Han fanns även med en annan signatur på Volvoforumet Jag Rullar, men är inte kvar där heller.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Service för V70 2.0F
InläggPostat: lör 12-02-18 09:09 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Jag gissar på Carman. I mångt och mycket en kunnig person, men när det gällde etanol och icke märkesverkstäder/reservdelar så var han manisk. Etanol fungerade inte och ingen annan än en märkesverkstad kunde reparera din bil på rätt sätt. Om folk klagade på en reparation så skulle det minsann inte hänt om man gick till en märkesverkstad, klagade man när det var gjort på en märkesverkstad så var det ett annat fel på bilen.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Service för V70 2.0F
InläggPostat: lör 12-02-18 10:15 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1908
Ort: 08- och Småland
Du gissar helt rätt. På det här forumet kallade han sig Volvomek.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Service för V70 2.0F
InläggPostat: lör 12-02-18 11:38 
Offline

Blev medlem: sön 09-10-04 16:36
Inlägg: 246
Ort: Norrköping
Ok, så det är mer en kontroll av vetilerna utan att man riktigt vet om justering är nödvändig. Ungefär som med det extra oljebytet som kanske inte alls behövs för många (mig) som alltid kör långa sträckor med bilen.

Finns det samma behov av kontroll på en motor med direktinsprutning?

_________________
Volvo V70II 2.5FT MY-09


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Service för V70 2.0F
InläggPostat: lör 12-02-18 12:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6000
Ort: Hindås
Ungefär så ja.

Vad jag vet så har inte Volvo några DI för etanol.
Enligt vad vi kommit fram till bör man undvika att köra DI-motorer på etanol om de inte är programmerade för det.
Detta pga den känsliga DI-funktionaliteten (timing problem).

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Service för V70 2.0F
InläggPostat: sön 12-02-19 15:49 
Offline

Blev medlem: sön 09-10-04 16:36
Inlägg: 246
Ort: Norrköping
Jodå, T4F har direktinsprutning. Så Volvo hänger med :)

_________________
Volvo V70II 2.5FT MY-09


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Service för V70 2.0F
InläggPostat: sön 12-02-19 18:18 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
DI-motorer, är det den typ som finns inom VAG som heter FSI m.m.? Den har de ju sagt inte tål etanol, men det lär vara för att den har mycket sotbildning som kan släppa, p.g.a. mycket EGR.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Service för V70 2.0F
InläggPostat: sön 12-02-19 19:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4643
Ort: Sundsvall
erikn skrev:
DI-motorer, är det den typ som finns inom VAG som heter FSI m.m.? Den har de ju sagt inte tål etanol, men det lär vara för att den har mycket sotbildning som kan släppa, p.g.a. mycket EGR.


Just det. VAG-koncernen kallar dem FSI och Mitsubishi kallar dem GDI.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Service för V70 2.0F
InläggPostat: sön 12-02-19 21:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6000
Ort: Hindås
erikn skrev:
DI-motorer, är det den typ som finns inom VAG som heter FSI m.m.? Den har de ju sagt inte tål etanol, men det lär vara för att den har mycket sotbildning som kan släppa, p.g.a. mycket EGR.


Var har du läst det?
Sotbildning var det i Mitsus o Volvos gamla DI-motorer.
Och då skulle det ju räcka att dra ut motorn rejält på E85 och sas självrensa den.
Det har jag inte sett att ngn lyckats med med dem. Sotet kanske försvinner, men motorn går illa ändå.

Men jag har svårt att se att det skulle fungera bra med någon mager-DI-motor på Etanol utan omoptimering.
Timing för insprutningen i kombination med tändningen blir troligen helt fel.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Service för V70 2.0F
InläggPostat: mån 12-02-20 00:53 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Här har jag för mig, fast det var innan den puckade hackern gjorde rent hus i databasen. Finns nog inte kvar de inläggen.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011