Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 17-10-23 14:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 12-11-29 11:32 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Detta kanske tyder på att en flexifuel BMW äntligen är på gång?

http://www.teknikensvarld.se/2012/11/28 ... -i-tanken/


Citat:
Nya BMW M3 testkör med etanol i tanken!

Våra skarpsynta läsare fångade nya BMW M3 när den tankade etanolbränslet E85 norr om Göteborg. Nu har vi lite mer kött på benen om vad det kanske rör sig om.

Författare: Mattias Rabe Foto: Teknikens Värld-läsare
I fredags kunde vi tack vare Teknikens Värld-läsaren Henrik visa bilder på nya BMW M3 som var på väg norrut genom Sverige. På bilderna såg vi M3:an tanka på en bensinmack i Kode norr om Göteborg. Inget märkvärdigt om det inte vore för att BMW:s testförare tankade bilen full med etanol (E85).
I samband med bilderna spekulerade vi i att föraren, som uppträdde förvirrat vid själva tankningen, hade tagit fel pumphandtag (det blåa i stället för det gröna) på grund av stress eller rentav i tron att blått handtag är blyfri bensin då det är en färg som används till just blyfri bensin i Tyskland.
Vi trodde inte riktigt på att bilen frivilligt fylldes med etanol.

Men nu är vi osäkra då vi har fått nya bilder på samma M3:a, på samma bensinmack men med den skillnaden att de är tagna efter själva tankningen. Bilderna kommer från en annan Teknikens Värld-läsare som säger så här:
– Jag såg också när han tankade bilen. Efter tankning klev han in i bilen och knappade på datorn i passagerarsätet för att sedan köra en runda. Han kom tillbaka, tog en kaffe på macken medan han väntade på sin kollega i en maskerad Mini och satte sig i bilen igen. Återigen knappade han på sin laptop i passagerarsätet som var sammankopplad med bilen. Därefter drog han i väg i en väldig fart med den maskerade Minin som försökte hänga på. Kan också berätta att M3:an lät fantastiskt.

Nu tror vi alltså att BMW-föraren kanske trots allt hade lite koll på vad han gjorde med tanke på att han så omedelbart satte sig vid sin bärbara dator (kan ju så klart också vara att han gjorde något helt annat på den). Han tankade etanol och mappade sedan om motorns programvara, misstänker vi. Tog en runda och ändrade ytterligare några parametrar innan han var nöjd och sällskapet for vidare norrut mot testmarkerna i Norrland.
Eftersom vi inte har fått några rapporter om en M3:a med maskering stående längs vägen, varken från er läsare eller vår spionfotograf som just nu är uppe i Norrland, funderar vi på om BMW ändå, mot alla odds, testar etanol i någon form. Motorn i nya M3 blir en rak sexa på 3,2 liter som med dubbelturbo kommer att ladda omkring 420 hästkrafter. Om etanolanpassning skulle vara ett alternativ kan vi räkna med ytterligare lite effekt. BMW M3 FlexiFuel, det vore något det.

Kanske ”etanolmotorn” inte alls hör till nästa generation M3 utan endast används i rent testsyfte för annat bruk i framtiden. Den som lever får se.

Bilderna när M3:an tankar ”fel” bränsle ser du i bildgalleriet nedan.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-11-29 13:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5965
Ort: Hindås
:twisted:

Mkt,mkt roliga nyheter!
Äntligen! ,som det brukar heta..
Snart är det bara Collin o co som står kvar vid rödljuset...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-11-29 16:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Intressant, även fast en M3 på 420 hk inte lär vara något under av energisnålhet.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-11-29 16:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5965
Ort: Hindås
Precis som med SAAB o Koenigseggs modeller med mer effekt håller det intresset uppe, och det är väldigt mkt värt i Sverige idag.
Sedan är det som sagt möjligt att sänka förbukningen o emissionerna när man kör på sprit, jfrt med bensin.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-11-29 16:06 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 519
Ort: Tumba
Lite kul (och motstridiga?) formuleringar:

Citat:
funderar vi på om BMW ändå, mot alla odds, testar etanol i någon form

Citat:
BMW M3 FlexiFuel, det vore något det

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-11-29 17:27 
Offline

Blev medlem: sön 09-10-04 16:36
Inlägg: 246
Ort: Norrköping
Men vad är det för fel på svenska motorjournalister - de är helt övertygade om att föraren feltankar bara för att han väljer etanolhandtaget. Bränsledebatten i media är sjuk...

_________________
Volvo V70II 2.5FT MY-09


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-11-29 19:35 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1822
Ort: 08- och Småland
Ni som har lite utblick och kan tyska, skriver Tyska motortidningar något om bilen?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-11-30 06:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Precis som med SAAB o Koenigseggs modeller med mer effekt håller det intresset uppe, och det är väldigt mkt värt i Sverige idag.


Ja med tanke på att intresset just nu är väldigt nära noll, åtminstone relativt sett historiskt, så ligger det något i det du säger. Men att man nu har börjat höja lite röster om de sk miljödieslar som säljs och hur mycket de egentligen förbrukar och släpper ut (kopplat till stadsmiljö) gör kanske att en del svänger tillbaka till andra alternativ.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-11-30 15:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5965
Ort: Hindås
Laban skrev:
karlmb skrev:
Precis som med SAAB o Koenigseggs modeller med mer effekt håller det intresset uppe, och det är väldigt mkt värt i Sverige idag.


Ja med tanke på att intresset just nu är väldigt nära noll, åtminstone relativt sett historiskt, så ligger det något i det du säger. Men att man nu har börjat höja lite röster om de sk miljödieslar som säljs och hur mycket de egentligen förbrukar och släpper ut (kopplat till stadsmiljö) gör kanske att en del svänger tillbaka till andra alternativ.


Japp, den löjliga pendeln för politikerna kanske har vänt tillbaka snart.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-12-01 10:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Frågan är väl vad journalisterna skulle tycka om den bilen, det kanske skulle stjälpa mer än hjälpa med tanke på vad den skulle förbruka. SAAB's modeller fick bevisligen en hel del kritik just för detta. Etanolen kanske snarare skulle behöva nästa Prius (4WD) som E85 kapabel.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-12-01 13:44 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Biljournalister gillar ofta biler med överdrivna motoreffekter och med E85 kan man få mer effekt ur en motor en med bensin eller diesel.

Att ersätta fossila bränslen med förnyelsebara bränslen ger största miljövinst där energiförbrukningen är högst.
Om man bygger (om) en redan energisnål bil för förnyelsebar energi har alltså inte lika stor betydelse som om det är en tung bil som kan köras i 250km/t.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-12-01 21:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5965
Ort: Hindås
Laban skrev:
Frågan är väl vad journalisterna skulle tycka om den bilen, det kanske skulle stjälpa mer än hjälpa med tanke på vad den skulle förbruka. SAAB's modeller fick bevisligen en hel del kritik just för detta. Etanolen kanske snarare skulle behöva nästa Prius (4WD) som E85 kapabel.


Säg den etanolbil som inte hackats på av CollinoCo map förbrukningen.
Gärna tom genom att köra på bensin och lägga på 40% och tycka att bilen är skit.
Verkligheten ser ju annorlunda ut och med rätt körning kan även en turbo på etanol vara snål, däremot inte en som "journalistkörs" och i samma test normalt sett brukar lovorda "vridet" och den "pigga" motorn...
I BMW M3-fallet är det nog få köpare iaf som kommer att klaga på hög förbrukning, det är inte några fattiglappar som köper M3. Av samma anledning har vi inte hört några klagomål från pungslagna Koenigsegg-förare...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-12-02 08:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Att ersätta fossila bränslen med förnyelsebara bränslen ger största miljövinst där energiförbrukningen är högst.
Om man bygger (om) en redan energisnål bil för förnyelsebar energi har alltså inte lika stor betydelse som om det är en tung bil som kan köras i 250km/t.


Visst, men bilar i M3 klassen står inte för någon större del av världsmarknaden. Det som kanske är intressant är väl att BMW tänker mer modulärt och M3'ans motor ska väl bygga på detta tänk:

http://paultan.org/2012/10/01/bmws-b38- ... -1-series/

Den trecylindriga motorn på 1.5l kan alltså ge mellan 120 och 200 hk beroende på konfiguration. Den borde kunna generera intresse som en etanol variant.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-12-02 08:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Att ersätta fossila bränslen med förnyelsebara bränslen ger största miljövinst där energiförbrukningen är högst.
Om man bygger (om) en redan energisnål bil för förnyelsebar energi har alltså inte lika stor betydelse som om det är en tung bil som kan köras i 250km/t.


Visst, men bilar i M3 klassen står inte för någon större del av världsmarknaden. Det som kanske är intressant är väl att BMW tänker mer modulärt och M3'ans motor ska väl bygga på detta tänk:

http://paultan.org/2012/10/01/bmws-b38- ... -1-series/

Den trecylindriga motorn på 1.5l kan alltså ge mellan 120 och 200 hk beroende på konfiguration. Den borde kunna generera intresse som en etanol variant.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-12-02 22:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5965
Ort: Hindås
Det som är intressant är att BMW lägger pengar på att uveckla en etanolbil.
Det brukar vi få höra att ingen gör längre.
"Etanol är Stendöd" o liknande epitet brukar komma från förståssigpåare som vill lyfta fram ngt annat för stunden.
Att man börjar med M3 är helt logiskt, sedan kommer resten av modellerna när farthungriga tyskar på autobahn börjat inse vad etanol är för ngt egentligen.
Till slut kan inte ens Mercedes ignorera spriten längre..
Hästkraftskriget är inte över än på ett tag tydligen :twisted:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011