Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 17-11-20 14:44

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 13-09-28 18:04 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1824
Ort: 08- och Småland
I våra äldre upplagor av forumet, som gick förlorade, fanns det ett inlägg som berättade hur mycket petroleumindustrin avsatte varje år till propaganda mot förnybara biobränslen. Uppgiften stog i en tidningsartikel och var hämtad från oljeindustrins årsredovisning.
Jag minns inte siffrorna exakt, men det var 2 - 300 miljoner US-dollar varje år.

Jag har sökt uppgiften eller artikeln flera gånger, men kan inte hitta den.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-09-29 05:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Endast i USA:

http://www.opensecrets.org/lobby/indusclient.php?id=E01

Runt 150 miljoner $ årligen alltså. Frågan är då, hur mycket satsar de på biobränslen:

http://www.businessweek.com/articles/20 ... n-biofuels

De har, enligt dem själva åtminstone, under de senaste 10 åren satsat 71 miljarder $ på alternativ energi, jämfört med staten som under samma period har satsat 41 miljarder. Så lobbyverksamheten kostar inte så mycket i det stora hela. Men faktum kvarstår nog, dvs, olja är ren energi som man hämtar upp ur marken, det är svårt att konkurrera med det inkomstmässigt. Samtidigt så har inte staten och andra privata företag heller lyckas med några stora bedrifter när det gäller biobränslen så man får nog anta att det inte är en lätt uppgift.

Som jag också redan nämnt så kör vi inte på sockerrörsetanol i någon större grad i dagsläget, vilket inte är så svårt att förstå när man ser detta:

Produktion:

Bild

Export:

http://www.agmrc.org/media/cms/wisnerbl ... 13960A.jpg

Därför har jag lite svårt att se hur denna utmärkelse skulle påverka. Och vad har Gröna Bilister, 1000 medlemmar ?

Sen måste jag erkänna att jag tycker att utmärkelsen är lite märklig, det var 5 st jurygrupper. I folkets val fanns det inte med en enda etanolbil. Miljöchefsjuryn hade heller inte med någon etanolbil. Motorjournalisternas val , ingen etanolbil. Barnfamiljerna - "Ekonomi och rymlighet fick väga lite tyngre än miljö och komfort följt av design, körglädje och utsikt". Seniorgruppen som hade Forden på topp hade med kriterier som:

att bilarna skulle vara lätta att kliva i och ur även baksäte
att bagaget skulle vara "lättlastat"

Jag gissar på att det hade kommit en hel del kritik härifrån om ex en gasbil vann under dessa premisser :-)

Sen klagas det på Lasse Swärd, "antietanol", samt "Kul att se att GB inte är lika beroende av bilindustrin som vanliga biljournalister". Men var kommer GB ifrån då, vad har de för historia ? Om man ska tro på denna artikel, skriven av just Lasse Swärd:

http://www.dn.se/debatt/medier-later-si ... kampanjer/

så jobbar Mattias Goldman för Westander, en PR lobbyfirma som har ex Lantmännen (agroetanol) som kund. Känns lite tveksamt om så är fallet, eller ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-09-29 08:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Stämmer uppgiften om Mattias Goldman så har jag ännu svårare att förstå Gröna Bilisters styvmoderliga inställning till etanol. Tidigare var det bara biogas man tjatade om nu sedan några år är det bara el som gäller. Sedan håller jag med om att man ska återgå till gamla "miljöbästa bil" då en enda bil utsågs. Fast jag tycker det är bra om man väger in annat än miljö i kriterierna. Det är nödvändigt för att utmärkelsen ska gå någon betydelse för människors bilval. Annars kommer (enligt människor) oanvändbara och alldeles för dyra elbilar att vinna.

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-09-29 18:30 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
göinge skrev:
Fast jag tycker det är bra om man väger in annat än miljö i kriterierna. Det är nödvändigt för att utmärkelsen ska gå någon betydelse för människors bilval. Annars kommer (enligt människor) oanvändbara och alldeles för dyra elbilar att vinna.


Laddningsbara elbilar är inte heller miljöbäst i så fall, troligtvis är då bilar som drivs av en spändfjäder, ett svänghjul eller komprimerat luft miljövänligare än elbilar och cykelbilar vinner garanterat om man bara ser på miljökriterier.

Bild[/i]

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-09-30 11:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
göinge skrev:
Fast jag tycker det är bra om man väger in annat än miljö i kriterierna. Det är nödvändigt för att utmärkelsen ska gå någon betydelse för människors bilval. Annars kommer (enligt människor) oanvändbara och alldeles för dyra elbilar att vinna.


Oanvändbara ?? :-)

Och en Nissan Leaf är inte så dyr i dagsläget. Billigaste modellen kostar från 205 000 efter miljöbilspremien, då tillkommer iofs batterihyra på 829 kr men kör man mest stadskörning så borde det motsvara bensinkostnaderna i motsvarande bil. Och man slipper oljebyten, kamremsbyte...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-09-30 12:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Laddningsbara elbilar är inte heller miljöbäst i så fall, troligtvis är då bilar som drivs av en spändfjäder, ett svänghjul eller komprimerat luft miljövänligare än elbilar och cykelbilar vinner garanterat om man bara ser på miljökriterier.


Man måste väl dra gränsen för vad som betecknas som en bil någonstans, cykelbil = nja. De andra varianterna finns idag inte på marknaden, åtminstone inte från någon av de större bilfabrikanterna. Och det finns nog en anledning till det.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-09-30 16:32 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Man måste väl dra gränsen för vad som betecknas som en bil någonstans, cykelbil = nja.

Vad som betecknas som en bil är nog högst individuellt, både rationella och (en hel del) irrationella argument brukar avgöra vad anses definiera en bil.

Som ett argument för elbilar brukar man säga att 70 – 80 % av de gånger vi tar bilen är det för att köra kortare än 5 mil. Det betyder att cykelbilen mer än väl skulle kunna räcka till i de flesta situationer.

Tiden som man förlorar på den lite lägre hastigheten, får man tillbaka tack vara låga kostnaden (=mindre arbetstid går åt att tjäna ihopp pengar till snabbare bilen), längre livslängd tack vara regelbunden motion, samt sparad tid + kostnader för gymmet.

Laban skrev:
De andra varianterna finns idag inte på marknaden, åtminstone inte från någon av de större bilfabrikanterna. Och det finns nog en anledning till det.


Ja för att för marknaden/biltillverkare bryr sig mer om vinst än miljöpåverkan.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-09-30 17:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Som ett argument för elbilar brukar man säga att 70 – 80 % av de gånger vi tar bilen är det för att köra kortare än 5 mil. Det betyder att cykelbilen mer än väl skulle kunna räcka till i de flesta situationer.

Tiden som man förlorar på den lite lägre hastigheten, får man tillbaka tack vara låga kostnaden (=mindre arbetstid går åt att tjäna ihopp pengar till snabbare bilen), längre livslängd tack vara regelbunden motion, samt sparad tid + kostnader för gymmet.


Rationellt argument men det räcker tyvärr inte med det. Hela iden faller på att sannolikheten att folk som idag pendlar 4-5 mil tur och retur skulle köpa en cykelbil och trampa dessa 4-5 mil varje dag är gissningsvis 0.1 %.

Citat:
Ja för att för marknaden/biltillverkare bryr sig mer om vinst än miljöpåverkan.


Om nu batterier är så dyra som vissa påstår så kan man tycka att alternativa miljövänliga bilar borde vara väldigt enkla att sälja, och med betydligt bättre marginal. Men det går helt enkelt inte att sälja saker som folk inte vill ha. Och ger man något de vill ha kan de kosta väldigt mycket pengar, som ex Model S.

Jag sätter istället mina pengar på tekniska problem, dålig räckvidd, dålig prestanda. Eller helt enkelt ineffektivitet:

http://iopscience.iop.org/1748-9326/4/4 ... /fulltext/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-09-30 20:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Laban skrev:
göinge skrev:
Fast jag tycker det är bra om man väger in annat än miljö i kriterierna. Det är nödvändigt för att utmärkelsen ska gå någon betydelse för människors bilval. Annars kommer (enligt människor) oanvändbara och alldeles för dyra elbilar att vinna.


Oanvändbara ?? :-)

Och en Nissan Leaf är inte så dyr i dagsläget. Billigaste modellen kostar från 205 000 efter miljöbilspremien, då tillkommer iofs batterihyra på 829 kr men kör man mest stadskörning så borde det motsvara bensinkostnaderna i motsvarande bil. Och man slipper oljebyten, kamremsbyte...


Jo, vanligt folk tycker de är dyra och oanvändbara. Annars hade alla de som röstar i ovanstående omröstning och talar sig varma för elbilar vid fikabord köpt till exempel Nissan Leaf. Men det gör de inte!

Innan den samlade journalistkåren "äntligen" lyckades döda etanolen, köpte faktiskt vanligt folk etanolbilar. De såg ut som vanliga bilar, de fungerade som vanliga bilar och de kostade som vanliga bilar.

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-09-30 22:06 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
aryan skrev:
Som ett argument för elbilar brukar man säga att 70 – 80 % av de gånger vi tar bilen är det för att köra kortare än 5 mil. Det betyder att cykelbilen mer än väl skulle kunna räcka till i de flesta situationer.

Tiden som man förlorar på den lite lägre hastigheten, får man tillbaka tack vara låga kostnaden (=mindre arbetstid går åt att tjäna ihopp pengar till snabbare bilen), längre livslängd tack vara regelbunden motion, samt sparad tid + kostnader för gymmet.


Rationellt argument men det räcker tyvärr inte med det. Hela iden faller på att sannolikheten att folk som idag pendlar 4-5 mil tur och retur skulle köpa en cykelbil och trampa dessa 4-5 mil varje dag är gissningsvis 0.1 %.


Precis, folk väljer inte rationellt, eller så finns det andra parametrar som väger tyngre.

Det finns folk som dagligen skriver om elbilens miljöfördelar i åratal, men som som själv fortfarande pendlar med fossilbränsle driven SUV…

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-10-01 04:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
göinge skrev:
Jo, vanligt folk tycker de är dyra och oanvändbara. Annars hade alla de som röstar i ovanstående omröstning och talar sig varma för elbilar vid fikabord köpt till exempel Nissan Leaf. Men det gör de inte!


Omröstningen handlade om miljöbästa bil. Köper folk verkligen bil efter det kriteriet i första hand ? Svaret är väl ett rungande nej..

Och om jag tar mig själv som exempel, trots att jag nog kan sägas vara betydligt mer intresserad av elbilar än genomsnittet så har jag själv inte någon elbil ännu. Men det är inte för att de är oanvändbara eller i dagsläget alldeles för dyra, problemet är att den typ av bil jag vill ha inte finns som elbil, eller pluginhybrid. Det andra problemet är att priserna går ner drastiskt, köper man en elbil idag kan det finnas en betydligt bättre bil på marknaden inom 2-3 år, och som även är 50k billigare. Men ser man till vad stora tillverkare som ex VW kommer att släppa inom de närmsta åren så inser man att marknaden kommer att se helt annorlunda ut om 2-3 år, och därför väntar även en elbilsfantast som jag ett litet tag till. Sen får gärna GM, Nissan låta bli att lägga på några extra % på priserna i Sverige bara för att det är en elbil.

Citat:
Innan den samlade journalistkåren "äntligen" lyckades döda etanolen, köpte faktiskt vanligt folk etanolbilar. De såg ut som vanliga bilar, de fungerade som vanliga bilar och de kostade som vanliga bilar.


Jag repeterar, folk köper generellt inte bilar för miljöns skull, det har bara handlat om att slippa skatt de första 5 åren och att få så låg förbrukning som möjligt, slippa tanka i tid och otid. Därav dieselbilens framfart. Det ser helt enkelt bättre ut på pappret med en förbrukning på 0.45 l/mil.. "nu kan du köra från Haparanda till Ystad på en tank". Det här lider förstås också elbilen av, räckviddsångest osv trots att vi i genomsnitt bara kör några mil/dag. Och jämför man med Haparanda - Ystad på en tank så blir förstås elbilen "oanvändbar" och våra kära journalister vill ofta få oss att tro att långkörningar är normen. Så även jag skulle önska lite mer rationella argument :-)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-10-01 09:24 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Det är nog många fler som tagit cykel för sträckan Ystad-Haparanda än de som kört det i en elbil.
Bild

När en etanolbils tankmätare visar att det är börjar bli dags att tanka kan man fortfarande köra lika långt som en elbil med helt fulladdat batteri.

Sedan kan man tanka etanolbilen på några minuter och kan sedan köra så långt man orkar innan man behöver tanka igen. Att "tanka" en elbil längs vägen är däremot något som knappast realistisk, med ett vanligt 10/16A uttag tar det 12timmar att ladda en LEAF och även om det skulle finnas snabbladdningsplatser längs vägen tar det för lång tid. Om folk ska köpa en miljöbil som även klarar lite längre resor till släkten, stugan, fjällen och andra resor längre än 15 mil så är elbilen därför ett lika realistisk alternativ som en cykelbil.

I ett system med bilpoolar där man kan leasa transportbehov (i stället för leasa eller äga en bil) och fick välja fordon som passar transportbehovet så skulle elbilar kunna stå för en stor del av transporterna, gärna i kombination med tåg, (el)cyklar osv.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-10-01 12:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Miljöbästa bilen för dagligt bruk är en eWAW, en cykelbil med elektrisk hjälpmotor. Den klarar allt vad den elektriska bilen inte klarar av att vara: ett hållbart alternativ till fossilbränslemotor. Ultra låg energiförbrukning, låg miljöpåverkan vid tillverkning och under drift, säker (färre trafikskadade) komfortabel, lätt parkerat, låg kostnad, billig i drift, obegrännsad räckvid (om batteriet är urladdat kan man fortfarande rampa vidare i 30-50 km/t), minskar trafikträngsel och behov av nya motorvägar (förbifart Sthlm t ex) etc.

http://www.lowtechmagazine.com/2012/10/ ... biles.html

Utdrag ur texten:

Citat:
However, when we compare the eWAW with the electric car, still viewed by many as the future of sustainable transportation, it's a clear winner. In fact, the electric velomobile is everything what the electric car wants to be, but isn't: a sustainable alternative to the automobile with combustion engine. It is nearly impossible to design a personal, motorised and practical vehicle that is more efficient than the eWAW.

If all 300 million Americans replace their car with an electric velomobile, they need only 25 % of the electricity produced by existing American wind
turbines


A simple calculation can illustrate this claim. Imagine that all 300 million Americans replace their car with an electric velomobile and all drive to work on the same day. To charge the 288 Wh battery of each of these 300 million eWAW's, we need 86,4 GWh of electricity. This is only 25 % of the electricity produced by existing American wind turbines (on average per day during the period July 2011 to June 2012, source). In other words, we could make a switch to private vehicles operating on 100 % renewable energy, using existent energy plants.

Bild

Now imagine that all 300 million Americans replaced their cars with an electric version like the Nissan Leaf, and all drive to work on the same day. To charge the 24 kW battery of each of those 300 million vehicles, we need 7,200 Gwh of electricity. This is 20 times more than what American wind turbines produce today, and 80 times more than what electric velomobiles need. In short: scenario one is realistic, scenario two is not.

Even if we all started carpooling, and every electric automobile could carry five people, there remains a large gap in efficiency. Charging 60 million electric cars would still require 16.6 times more electricity than charging 300 million eWAW's. The electric velomobile also makes it fairly easy for a driver to charge his or her own vehicle. A solar panel of about 60 watts (with a surface area of less than one square metre) produces enough energy to charge the battery, even on a dark winter day.

In Europe, it would take an even smaller share of the existent wind turbines to charge every European's eWAW. For the sake of thoroughness, it should be mentioned that the bio-motor also requires energy: the driver needs to eat, and this food needs to be produced. But since western people eat too much, and then drive their cars to the gym in order to lose excess fat, this factor can be safely ignored.

Range Anxiety
The large difference in energy efficiency between electric velomobiles and electric cars is remarkable, because both have a similar range. As mentioned, the eWAW takes you a distance of 60 to 130 km, depending on how intensively you use the motor. The Nissan Leaf takes you at best 160 km, when you drive slowly and steadily, and when you don't make use of the air-conditioning, heating or electronic gadgets on board.

Adding only 6 kg of batteries increases the range of the electric velomobile to 450 km
A heating system is not required in a velomobile, not even in winter, because hands and feet are protected from the wind by the bodywork, and because the driver is active (body activity is the most important factor in maintaining thermal comfort). The need for cooling in summer, on the other hand, will decrease the range -- the driver will rely more on the electric motor in order to cool down.

Bild

Interestingly, it is easier to increase the range of the electric velomobile than of the electric car, if necessary. The eWAW can be equipped with one or two extra batteries, which increases the range up to 180 km (112 miles, with continuous assistance of the motor) or 450 km (280 miles, when the motor is only used to assist acceleration). Adding two batteries to the eWAW increases the weight of the vehicle by only 6 kg, and still leaves ample space for luggage. If we suppose that the rider weighs 70 kg, then adding two batteries increases the total weight of the eWAW from 103 to 109 kg -- a weight gain of 6 %. If we apply the same trick to the Nissan Leaf (where three times as many batteries take the place of the rear seat and the trunk), total weight increases from 1,582 kg (the driver of 70 kg included) to 2,022 kg -- a weight gain of 30 %.

Another way to increase the range of an electric vehicle is swapping batteries or fast-charging them. These options are available for both electric cars and velomobiles, but developing a charging infrastructure for electric cars is a daunting task, while doing so for electric velomobiles is easy. The battery of the eWAW not only needs 80 times less energy than the battery of a Nissan Leaf (which makes fast-charging a real option), it also weighs 73 times less (which makes swapping batteries a very low-tech operation). While we do have faster vehicles for long distances that are equally sustainable (like trains and trolleybusses), the velomobile offers an alternative for those who prefer a personal means of transportation, or for those who prefer an active lifestyle.

The capacity of our roads would at least quadruple if we switched from cars to velomobiles
When the battery of an electric velomobile drains, the velomobilist can still pedal home -- at speeds above those of a bicycle. The driver of the electric car can't do that, because his contraption is too heavy. One Nissan Leaf weighs as much as 46 eWAW's. Most of the energy used by an electric car (and by a car with combustion engine), is used to move the vehicle itself, not the driver -- the Nissan Leaf is 21 times heavier than its driver. In the case of the eWAW, this relation is reversed: the driver weighs two to three times more than the vehicle.

Fast and Smooth Traffic
The eWAW makes cycling a fast and comfortable option for longer distances. At a cruising speed of 50 km/h (31 mph), the average commute in the USA (19.5 km or 12 miles) would take 23.4 minutes. This compares very favourably with the car, for which the average commute time is 22.8 minutes (source). In the Netherlands, where road traffic is heavy, the electric velomobile is potentially faster than a car. The velomobile could cover the average commute of 22 km (13.7 miles) in 26.4 minutes, while it takes 28 minutes by car (source).

Of course, a cruising speed of 50 km/h does not mean that a velomobilist can reach an average speed of 50 km/h during the whole trip. If cars could maintain their maximum cruising speed during the commute, they would be much faster than velomobiles. In reality, however, they can't do that because of speed limits, traffic lights and traffic jams.

Velomobiles could suffer similar delays, but there is an important difference: because a velomobile occupies much less space than a car (one car needs as much space as four velomobiles), free-flowing traffic is a much more realistic option for velomobiles. The capacity of our roads would at least quadruple if we switched from cars to velomobiles. Furthermore, the cruising speed of a velomobile does not exceed most speed limits.




En Dansk som dagligen kör drygt 5 mil till och från jobbet med sin cykelbil med elmotor
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... fL18FoBB5c

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-10-01 13:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
När en etanolbils tankmätare visar att det är börjar bli dags att tanka kan man fortfarande köra lika långt som en elbil med helt fulladdat batteri.


Visst, men det känns mer som att det är etanol vs diesel i det fallet, och det är där biljournalister och gemene man då verkar tycka att det är ett problem när bilen drar mycket mer volymmässigt. Vi är alltså återigen inne på icke rationellt tänkande, ex Robert Collin mfl.

Citat:
Sedan kan man tanka etanolbilen på några minuter och kan sedan köra så långt man orkar innan man behöver tanka igen. Att "tanka" en elbil längs vägen är däremot något som knappast realistisk, med ett vanligt 10/16A uttag tar det 12timmar att ladda en LEAF och även om det skulle finnas snabbladdningsplatser längs vägen tar det för lång tid. Om folk ska köpa en miljöbil som även klarar lite längre resor till släkten, stugan, fjällen och andra resor längre än 15 mil så är elbilen därför ett lika realistisk alternativ som en cykelbil.


Tesla har väl visat att det är fullt realistiskt med snabbladdning (och även batteribyten) för att köra längre sträckor. Och hur ofta kör man dessa sträckor ? Sen finns det förstås pluginhybrider också i de fall där snabbladdning/batteribyten inte är en bra lösning, åtminstone med dagens tekniker.

Citat:
I ett system med bilpoolar där man kan leasa transportbehov (i stället för leasa eller äga en bil) och fick välja fordon som passar transportbehovet så skulle elbilar kunna stå för en stor del av transporterna, gärna i kombination med tåg, (el)cyklar osv.


Håller med, och det här blir allt vanligare: http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5559273

Och det förstår jag, varför ska man ha en bil som man i en större stad kanske behöver 2 dagar i veckan, som minskar i värde 30+k/år, måste servas, ha parkeringsplats osv. Och som du säger så bör detta passa elbilen perfekt. Nissan och Yokohama lanserar ex detta http://green.autoblog.com/2013/09/27/ni ... -in-japan/

Det är alltså Nissans version av Twizy som kommer att användas, 12§/timme kommer det att kosta att köra bilen.

Finessen är förstås då också att en eventuell tripp till släkt och vänner, djurpark, skidbacke osv då kan göras i valfri hyrbil som då anpassas exakt till behovet just vid det fillfället. Snarare än att man ständigt kör omkring i en bil som är anpassad till extremfallen snarare än det dagliga bruket.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-10-01 15:28 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Laban hur många mil har du kört i en elbil ? Om elbilar gick att ladda på lika många platser, lika snabbt och lika enkelt som en etanolbi kan tankas vore det såklart betydligt enklare att äga en elbil, trots att ett fulladdat batteri bara räcker för en sträcka som motsvarar en reservdunk E85 i en etanolbil. Att Tesla skriver på sin hemsida att det i framtiden kan gå att snabbladda elbilar överallt är irrelevant för valet av miljöbästa bilen 2014, inte minst eftersom Tesla använder en annan standard än den som lär bli standard standard i EU (SAE CCS combo plug), Nissan Leaf har f.ö. också "fel" snabbladdningskontakt (CHAdeMO).

Elbilar orsakar större utsläpp vid tillverkning men kan ha lägre utsläpp vid användning beroende på vilken med el den tankas med, det hade varit relevant att få se en beräkning på ut hur många mil en elbil måste köras innan totalutsläppen når break-even jämfört med motsvarande bensin-, diesel-, gas- och etanolbilar. Det skulle inte förvåna mig om genomsnitts elbilen på sin livstid aldrig hinner köras tillräckligt många mil för att bli bättre än etanolbil som tankas med E85, men det är nog inte därför en etanolbil fick utmärkelsen miljöbästa bil.

Elbilens begränsade körstrecka som begränsar dess användningsmöjligheter tilsammans med det höga priset är dess största hinder. Därför vann etanolbilen.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011