Hur en Fordverkstad gör vid service kan jag inte uttala mig om, men om det är en Volvoverkstad, samägandet och försäljning/service lever ju kvar hos vissa Volvohandlare ännu, men på en Volvoverkstad är det som Åtgärd 1: Anslut bilen till Vida när bilen har rullat in på verkstadsgolvet. (Jag tror systemet heter så, eller så heter det Diace eller något liknande?) Hursomhelst, där kommer alltid dom senaste uppdateringarna och programmeras in i bilen under tiden som man jobbar "med allt det andra".
Jag har en Ford-motor i min V70 2.0F -08. Volvos motorkod B4204S4. Den har en elektrisk förvärmning av förbränningsluften vid kallstart. Jag tror det heter PTC, men jag är inte helt säker? Så det skulle förvåna mig om du inte har ett liknande system. Jag kan tillägga att Volvo säger själva om den fabriksinstallerade motorvärmaren att den bör användas när temperaturen är under -15°C. Och tillägga ännu mer, för några år sedan, på vintern, glömde eller förträngde jag att koppla in motorvärmaren på kvällen. Nästa morgon var det -27°C. Bilen startade som den alltid har gjort, utan problem! Jag kör alltid och enbart på E85.
Som sagt, jag är inte helt säker på att jag har uppfattat eller kommit ihåg alla förkortningar och programnamn, så om du får höra något annat av någon som vet mer, så är det dom andra uppgifterna som gäller. Och Ford kan ju ganska troligt, ha helt andra namn och förkortningar på sina produkter.
Om du får någon form av larm i "motorlampan" i samband med problemen, så har du ju fortfarande den 5-åriga utsläppsgarantin kvar. Så i det fallet tycker jag du skall vända dig till en auktoriserad verkstad.
En rättelse: DIcE heter ett av Volvos program.
|