Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 19-05-22 21:50

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 07-04-30 15:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
En arbetskamrat påstod att någon han kände som jobbade med bilreparationer hade sagt att etanolbilar lättare går sönder än bensinbilar. Anledningen skulle vara att etanol är aggressivare mot motordelarna än bensin. Finns det någon som helst grund i detta påstående, eller är det bara ännu en myt skapad för att sedan växa till sanning?

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-04-30 21:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4643
Ort: Sundsvall
Nej, det påståendet är jag ytterst tveksam till.
De enda fabrikstillverkade FFV-bilarna som det finns någon längre drifterfarenhet av i Sverige är ju än så länge Ford Taurus '95-97 och den tidigare generationen av Focus. Om det händer konstigheter under de första månadernas drift av en tillverkares första FFV-bilar (jag tänker då på Saab och Volvo) så ska man nog se det som naturliga barnsjukdomar för en ny modell och inte som något specifikt för just etanoldriften.

Focus FFV har vad jag vet gått lika problemfritt som bensin-Fordar med samma grundmotor (Zetec). De problem som har funnits har rört sig om barnsjukdomar - det har t ex behövts uppgradering av programvara i styrdon på vissa serier.

När det gäller Taurus så finns det vissa svagheter hos den motor som används där (en V6 stötstångsmotor), men de har inget med etanoldriften att göra utan tycks existera i lika hög grad på bensindrivna Taurus i USA. Det rör sig om problem med kylvattencirkulation, som ska vara åtgärdat genom en modifiering på alla sådana bilar, men det verkar som om lösningen ändå inte är 100 % bra. Det är fortfarande vanligt med missfärgad kylarvätska, avlagringar i kylsystemet och att topplockspackningar går sönder utan rimlig anledning. Men, som sagt, problemen finns även på rent bensindrivna exemplar. Man kan också fråga sig om problemen beror på motorn i sig eller på hur resten av kylsystemet är utformat i just Taurus.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-04-30 22:31 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 06-12-28 16:49
Inlägg: 44
Ort: Västerås
Hahaha.... sicket trams!

Vi har en -06 Focus som nu har gått 3500 mil utan det minsta problem, drar bara 0.92 blandad körning och går som en dröm!!!!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-05-01 17:59 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7115
Ort: Älvsjö
Kanske dessa påståenden härstammar från etanol konverterade dieselmotorer i busssar, dessa har ett helt annat insprutningssystem som i motsats till bensinbiar verkligen slits hårdare utan den smörjning som dieseloljan annars ger.

Å andra sidan har man etanolkonverterade flygmotorer i Brasilien som behöver mindre underhåll än de som körs på flygbensin (avgas).

/Aryan


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011