Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 08:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Peugeot 307 Bioflex
InläggPostat: lör 07-06-02 12:06 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Ur DN 20070602

Plus för priset på Peugeots etanolbil
Här är bilen som kan ge Ford rejäl baksmälla - Peugeot 307 Bioflex. Den blir 10.000 kronor billigare än Fords motsvarande etanolmodell Focus Flexifuel.


Texten innehåller naturligts ett par klavertramp, men det är ju Lasse Swärd på DN som har skrivit.

Läs mer: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=656629


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-06-02 20:05 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
huanamej vad törstig den är
1.4 liter milen vid stadstrafik
min golf 1.6fsi har aldrig tagit över litern milen vid körning på E85
vad jag kan komma på iallafall

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 07-06-04 07:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
...men redan nästa år kommer Peugeot 308, lite större och förmodligen lite dyrare! Jag tycker min Ford Fous flexifuel 5d -06 är precis lagom stor och då planerar jag och min blivande fru barn! Jag har inget behov av att klä in mig i en enorm plåtkostym! Peugeot 307 SW hade också varit ett alternativ om den hade funnits som etanolbil. Nu kommer den lite för sent och nästa år byts den ut mot en lite större bil. Lite för stor?

Fast jag kan tänka mig att Peugeot 307 (och senare 308) kommer att bli stor succé i Sverige. Det är ju faktiskt en vettig bil och redan populär. Som sagt var får Ford se upp! Så fort de fick konkurrens på etanolmarknaden visade de sig stå sig ganska slätt. Deras motvapen att lansera fler modeller (Mondeo, Galaxy och S-max) som etanolbilar är helt rätt! Fortfarande saknar jag dock en småbil i etanolversion.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 07-06-04 08:58 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
göinge skrev:
Fortfarande saknar jag dock en småbil i etanolversion.


Håller med, bilar som Peugeot 107/Citroën C1, Smart, Fiat Panda, Hyundai Atos osv vore riktig intressanta som flexifuel bilar.

Dessutom saknar jag riktiga etanolbilar som även går att köra på bensin isf bensinbilar som även går att köra på etanol. SAAB är väl närmast med sin biopower men vi får hoppas att den andra generationen Ford Focus mm kommer att vara etanoloptimerat och bränsleeffektivare på E85.

Hög kompression + evt överladdning och direktinspruting skulle nog göra susen. Kanske vatteninsprutning kan vara en lösning när man tvingas köra på bensin i sin högkomprimerade etanolmotor för att undvika spikningar då?

/Aryan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 07-06-05 10:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
göinge skrev:
Fortfarande saknar jag dock en småbil i etanolversion.


Håller med, bilar som Peugeot 107/Citroën C1, Smart, Fiat Panda, Hyundai Atos osv vore riktig intressanta som flexifuel bilar.

Dessutom saknar jag riktiga etanolbilar som även går att köra på bensin isf bensinbilar som även går att köra på etanol. SAAB är väl närmast med sin biopower men vi får hoppas att den andra generationen Ford Focus mm kommer att vara etanoloptimerat och bränsleeffektivare på E85.

Hög kompression + evt överladdning och direktinspruting skulle nog göra susen. Kanske vatteninsprutning kan vara en lösning när man tvingas köra på bensin i sin högkomprimerade etanolmotor för att undvika spikningar då?

/Aryan


Egentligen är det väldigt korkat att inte redan idag höja kompressionen/laddtrycket även om det blir en sämre bensinmotor.
Man har i åratal kunnat sänka tändningen i de fall man tar sin BF95 bil till ett land där endast 90 oktan eller så säljs.
På samma sätt borde man kunna justera ned tändningen/laddtrycket när styrsystemet upptäcker att det är fossilskräp i tanken.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-03 14:19 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Tydligen ska Peugeot FFV variant bli 10.000 kr dyrare än bensin versionen, exakt vad miljöbilspremien är.

Citroën's motsvarande FFV version av C4 med samma motor som Peugeot ska "bara" kosta 4000 mera än motsvarande bensin variant.

Hutlöst överpris från Peugeot alltså.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 07-09-04 07:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Det stämmer att Peugeot 307 Bioflex kostar 10 000 mer än bensinversionen, vilket de borde kritiseras i media, men istället har de fått positiva reaktioner för att bilen är den billigaste etanolbilen.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 07-09-04 09:01 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
göinge skrev:
Det stämmer att Peugeot 307 Bioflex kostar 10 000 mer än bensinversionen, vilket de borde kritiseras i media, men istället har de fått positiva reaktioner för att bilen är den billigaste etanolbilen.


Skulle man vara lite konspiratorisk lagt kan man lätt mistänka att bilmedia och bilindustrin vill skydda sin nya lilla älskling "miljödieseln" som verkligen kostar mera at tillverka än en bensinbil. Och därför säljer billig teknik till överpriser.

För FFV är kostnader begränsade till motorvärmare, annan mjukvara, FFV skyltar och kanske några "marknadstekniska" byten av komponenter.

Gröna Bilister har iaf lyckas få in en debatt artikel om det i en tidning som inte är beroende av bilanonser och där det inte finns biljournalister som mutas med resor osv.
http://www.stockholmsfria.nu/artikel/19801

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-09-04 11:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Haha, Peugot menar att bensinvarianten är för billig...
Jamen höj den då så sfår ni sälja både dieslar och etanolbilar, kan det bli bättre???
Inte lätt att jobba på vissa marknadsavdelningar idag verkar det.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-09-04 13:42 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
Haha, Peugot menar att bensinvarianten är för billig...
Jamen höj den då så sfår ni sälja både dieslar och etanolbilar, kan det bli bättre???
Inte lätt att jobba på vissa marknadsavdelningar idag verkar det.


Exakt! En sämre bortförklaring får man leta efter, varför skulle bensinbilen behöver säljas billigt på etanolbilens bekostnad? Är det så miljöbilspremien används är det dags att byta strategi.

Inför även en fossibilsavgift på varje nya fossilbil som säljs för att bekosta miljöbilspremierna. Det är redan märkligt att den som idag köper en miljöbil "får" 10.000 i bidrag medan den som avstår från bil helt inte får ett öre för det.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-09-04 14:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Bra ide, fossil-accis!
Fullt möjligt enligt EU:s regler antar jag?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-02 08:43 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Finns i Frankrike ett sånt system, bilar med höga CO2 utsläpp betalar extra och pengerna används till en premie på bilar med låga utsläpp som etanolbilar.

Så blir miljöbilspremien mera gradvis och budgetneutralt. Ett bättre system än vad vi har tycker jag.

Peugeot 307 bioflex har i Stockholm gått ner 10000 kr nu såg jag på nån annons, men det kanske gäller alla 307, de kanske har en ny modell på gång eller så känner de av konkurransen från Renault Megane?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan fre 08-05-02 10:26, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-02 08:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Skulle tro att prissänkningen på 10 000 kronor beror på att 308:an är "på gånga" (som det heter på göingemål).

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-02 10:26 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja det är väl det.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011