aryan skrev:
göinge skrev:
Fortfarande saknar jag dock en småbil i etanolversion.
Håller med, bilar som Peugeot 107/Citroën C1, Smart, Fiat Panda, Hyundai Atos osv vore riktig intressanta som flexifuel bilar.
Dessutom saknar jag riktiga etanolbilar som även går att köra på bensin isf bensinbilar som även går att köra på etanol. SAAB är väl närmast med sin biopower men vi får hoppas att den andra generationen Ford Focus mm kommer att vara etanoloptimerat och bränsleeffektivare på E85.
Hög kompression + evt överladdning och direktinspruting skulle nog göra susen. Kanske vatteninsprutning kan vara en lösning när man tvingas köra på bensin i sin högkomprimerade etanolmotor för att undvika spikningar då?
/Aryan
Egentligen är det väldigt korkat att inte redan idag höja kompressionen/laddtrycket även om det blir en sämre bensinmotor.
Man har i åratal kunnat sänka tändningen i de fall man tar sin BF95 bil till ett land där endast 90 oktan eller så säljs.
På samma sätt borde man kunna justera ned tändningen/laddtrycket när styrsystemet upptäcker att det är fossilskräp i tanken.
_________________
http://direktdemokraterna.seMyndigförklara dig själv.