Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 07:58

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 07-09-08 11:45 
Offline

Blev medlem: lör 07-09-08 11:37
Inlägg: 25
Ort: Växjö
Hur ser ni på denna aspekt?
http://www.mjv.se/index.php?id=857

Jag ser det som att antingen:
* måste befolkningen krympa drastiskt eller så
* måste vi åka kollektivt eller så
* är det enorma bränslepriser som måste göra bränsle till ett slags lyx eller så
* måste kuponger på bränsle införas....

Vad tycker du?
MVH
Martin Gustavsson, www.aktivdemokrati.se


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-09-08 12:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Tjena, Martin! :D

Jag säger att de där påståendena är dåligt underbyggda.
(Inga länkar till vedertagna rapporter vad jag kan se)
Dessutom leder de inte till någon reella förändring etersom bilen är en allt för bra uppfinning för att bara kastas på sohögen.
För det tredje finns det (länk anyone..?) rapporter som visar på att biobränsle + mat visst kan räcka totalt, åtminstone så länge vi är under typ 15 miljarder eller så.
Och alla länder som tagit sig upp från u-lands-stadiet (och det pågår faktiskt om än för långsamt, biobränsleproduktion kan här spela en viktigt roll för att ge fattiga länder en gröda det finns efterfrågan på, vilket betyder inkomster, inte bara för regeringen), visar på stagnerande befolkningsmängder.
Därför tror många att vi inte kommer att bli så värst många fler än vad jorden klarar av att försörja.
Givet att vi itne sätter hela klimatet ur balans då förstås.
Har du sett "En obahglig sanning"?
Jag kände mig inte nedslagen efter den filmen, istället besltsam om vad som måste göras.
Jordens vänner ger mig bara dåligt samvete ("problemet är olösbart") vilket jag troligen kommer att förneka. (Ett av budskapen Al gore har)

MVH/

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-09-08 13:51 
Offline

Blev medlem: lör 07-09-08 11:37
Inlägg: 25
Ort: Växjö
Så du menar alltså att fältbiologerna har dåligt underbyggda argument.
Intressant.

Jag var ganska nyligen på en föreläsning om skogen och vår energiförbrukning på Växjö Universitet(inte fältbiologerna) och där hade man dragit slutsatsen att skogen inte räcker med dagens enerigförbrukning.

Så jag skulle nog tro att fältbiologerna har mer info om saken än denna lilla notis. Jag skulle nog vända på saken och säga att jag tror att det är korrekt tills jag ser andra rapporter som då skulle visa motsatsen.

Bilen ser du alltså som en bra uppfinning. Ok. Cykeln är en bättre uppfinning anser jag. :-) Vikt hastighet förbrukning hälsa

...hur ser du på saken om fälbiologerna har rätt? Hur ser du då på framtiden?

Jo, hoppas att vi inte sätter hela klimatet ur balans så att resurserna krymper ännu mer.

Jo. såg "En obahglig sanning", men jag mår bra. :-)
Man kan dö vilken dag som helst ändå så all anledning att leva varje dag till fullo och vara positiv. :-)

Det finns nog inga olösbara problem om man tänker utanför de vanliga ramarna, men det måste man nog göra.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-09-08 15:02 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Vad menas med 'skogen räcker inte'? Vilken skog, hela världens? Eller svensk skog? Räknar man med dagens skog? Är det brar restprodukter?

Jag har sett både det ena och det andra påståendet, och jag är alltid nyfiken på hur man räknar. Personligen tror jag att man med användande av förädlade plantor/träd/grädor kan göra mycket, mycket, MYCKET mer än idag.

Vi har inte ens börjat optimera för biobränsleutttag!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-09-08 18:25 
Offline

Blev medlem: lör 07-09-08 11:37
Inlägg: 25
Ort: Växjö
Vi diskuterade detta på seminariet och visst kan man öka energiuttaget på bekostnad av skogens mångfald. Effektiviteten är dock inte så stor som man kanske tror på lång sikt och kräver dessutm konstgödning. Det blir ingen vacker skog och den blir känslig eftersom den saknar mångfald.

De gick in på svårtillgänglig skog och menade att den var inte ens värd mödan. D.v.s. det man fick ut kostade mer än det smakade. All skog är alltså inte på tapeten förrän priserna stiger. Föreläsarna slutade s.a.s. med en axelryckning. De presenterade sina fakta och lade inga personliga omdömen vid att resurserna är knappa utan förutspådde prishöjningar och fortsatt avverkning.

De tittade på energikurvorna och oljan om den sinar blir alltså den stora biten att ersätta och det som fick mig att gapa var alltså att vår skog i Sverige inte räcker för vårt eget behov av energi så som det ser ut idag.

Alltså är det att välja mellan alternativen i början på tråden misstänker jag.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-09-08 19:08 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
martinvaxjo skrev:
Vi diskuterade detta på seminariet och visst kan man öka energiuttaget på bekostnad av skogens mångfald. Effektiviteten är dock inte så stor som man kanske tror på lång sikt och kräver dessutm konstgödning. Det blir ingen vacker skog och den blir känslig eftersom den saknar mångfald.


Domedagsprofeterna har talat.

Javisst, kan ni spåna fritt på ett seminarium, men jag är rädd att Fältbilogernas rädlsa för förändring inte delas av alla. Hur kan ni ens förutse hur biomassetekniken ser ut om 30-50 år?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-09 14:15 
Offline

Blev medlem: lör 07-09-08 11:37
Inlägg: 25
Ort: Växjö
Hur den tekniken ser ut om 50 år vet ingen. Tror dock att ekvationen inte ser så annorlunda ut. Kanske man bara behöver 30m2 för att göra resan som fältisarna talar om men likväl är resursen begränsad.

Prioritera vad ni själva skulle välja:

1. stoppa befolkningsökningen i Sverige eller t.o.m. minska den så att våra egna resurser räcker till ett liv i lyx med egen bil och egen etanol.

2. Gör ingenting och le åt att priserna på bränsle stiger. Du gillar att fler åker tåg och buss för då får du härliga raksträckor med din etanolbil utan en andra bilar som är i vägen

3. Inför kuponger på bränsle som fördelar bränslet mellan medborgarna eller gör dem behovsprövade.

Jag prioriterar själv:
1
3
2


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Om framtiden
InläggPostat: sön 07-09-09 17:15 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Till Martinväxjö:
Har du tänkt på att det är du själv som sätter upp alternativen i ditt framtidscenario? Du radar upp tre alternativ, som om det vore en realitet redan. Vad säger att det skall bli så?

Antag att järnvägen och övrig kollektivtrafik byggs ut och moderniseras. Då får du lägga in den parametern i alla dina tre punkter.

Antag också att produktionen av biobränsle blir utlokaliserad på en mängd orter i landet, där råvarorna finns. Då skapar det jobb och boende med synergieffekter ute i landet för många fler människor. Och trycket på storstäderna lättas. Här kan du lägga in möjligheter för tredje världen också, bara den politiska makten tillåter det?

Antag också att forskning och produktion får en stor draghjälp framåt av succén med etanol, så att vi äntligen får se detta som skulle ha kommit om "några år", som i alla fall jag har hört sedan tidigt 60-tal. Men inget har hänt förrän etanol nu blev en verklighet. Och att dom flesta har börjat förstå att hotet om växthuseffekten gäller nu. Inte om 10 - 20 - 30 år framåt.

Du sätter upp Dina punkter som om det var dom enda gällande alternativen. Men du måste se dig omkring. Världen är lite större än Fältbiologerna i Växjö.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-10 10:42 
Offline

Blev medlem: lör 07-09-08 11:37
Inlägg: 25
Ort: Växjö
Det hjälper inte om ni slår ifrån er detta scenario. Jag hoppas bara kunna förbereda er på vad som kommer hända OM fältbilologerna har rätt.

Växjö Universitets siffror vad gäller energin har inget med fältbiologerna att göra och Fältbiologerna i Växjö är nog inte de som står för detta argument helt själva. Faktum är att det redan skövlas regnskog för produktion av grödor, vi kan även skövla vår egen skog, men frågan är om resurserna räcker samtifdigt som våra politiker ständigt talar om tillväxt. Jag tycker de är okunniga. Tillväxt i oändligheten är inte möjlig ej heller önskvärd. Vår tillväxt utarmar sedan länge mångfalden i naturen.

Sanningen är kanske inte helt på fältbiologernas sida men kanske inte heller helt på er sida. Ingen vet helt säkert. Det är enbart kalkyler.

Med min inlevelse kan jag föreställa mig vad ni VILL ska vara sanning. Sanningen är inte alltid den man vill. Därför vill jag att er fantasi ska användas så ni inte blir helt perplexa när bensinpris och etanolpris stiger.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-10 11:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Som du märker är vi inte alls främmande för att diskutera saken i detta forum.
Men en bra ingång i en debatt är inte att säga:
De säger att det inte går.
En bättre ingång är att säga: Se här, här är en rapport som dessutom refererar till andra rapporter som visar att biobräsnlen inte kommer att räcka...eller nåt i den stilen.
I detta forum är vi mycket noga med ha fakta på fötterna.
Det verkar finnas en del andra dolda agendor hos fältbiologerna, bl.a. hatar de bilar som företeelse.
Dessutom hatar de USA och allt vad tillväxt heter. Detta framgår rätt bra om man tittar på hemsidorna. Detta kryddar man med ett antal spekulativa påståenden om biologisk mångfald osv.
Kan vi hålla denna debatt till nu kända fakta om biobränslens möjligheter, utan spekulationer?
Och utan resonemang om tillväxt etc, tom jag kan se att ständig tillväxt på fel vis kan vara ett problem, not an issue here, though.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Senast redigerad av karlmb mån 07-09-10 21:51, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-10 13:26 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Vad hette rapporten som du refererar till, Martin?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-09-15 22:35 
Offline

Blev medlem: lör 07-09-08 11:37
Inlägg: 25
Ort: Växjö
Så "fältbiologer" "hatar" alltså bilar "som företelse". Löjets skimmer över de som generaliserar grupper av människor på detta vis. Byt ut Fältbiologer mot ex. muslimer så förstår kanske också du din belägenhet! :lol:

Rapporten bör finnas på Växjö Universitet. De har tydligen en Miljö/Energi-fakultet. Telefonnumret hittar du säkert själv. Kanske rapporten rentutav finns på biblioteket. Vad rapporten heter vet jag ej men föreläsningen ägde rum på öppethusdagar kommer jag ihåg.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-16 08:39 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Klart att det kan vara problematiskt/omöjligt med dagens allt energi-ineffektiva bilar (SUV-ar t ex) + höga den höga energiförbrukning i övrigt med mkt transprter, flygturism + t ex köttkonsumption att få jorden att räcka till, speciellt när nästan "alla" i världen sträver efter "vår" slösaktiga livstil.

Att bara byta ut fossilbränsle mot biobränslen som etanol löser inte detta grundläggande problem. Men etanol kan mycket väl vara en del i lösningen, tillsammans med delvis ändrat beteende och andra smarta energi-effektiva lösningar och alternativa energikällor.

Ett "kupongsystem" där alla världsmedborgare lika fördelad får "sin" del av CO2 utsläpp som man kan använda eller sälja vore inte så dumt, men nog svårt att genomföra praktiskt

Mvh Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-16 12:21 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Jorden räcker till både mat och energi, det är bara att räkna, vi vet hur stor jordens yta är. Vi kan framställa många gånger mer biobränsle än vad som behövs.
Tillväxten av biomassan i världen är många gånger större än det totala energibehovet i världen, och då ska vi komma ihåg att det finns fler energikällor än bioenergi.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-16 12:37 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Hur räknar du då, vi kanske inte vill/kann odla energi och mat överallt på jorden, och odlar du då alger i haven? Och hur får man vattnet att räcka till i torra områden/öknar mm?

Seda vill man kankse ha kvar lite natur också.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011