Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 10:30

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-16 15:31 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Martinväxjö, hurt seriöst är det att referera till en artikel som du inte har läst. Ingen här har ju möjlighet att veta vad som sades på ditt Fältbilogmöte, eller hur?

Så vitt jag vet finns det flera olika muslimska grupperingar som har olika åsikter i en hel del frågor. Däremot finns det bara en Fältbiologerna. Och sedan de lämnade FSC, så har jag svårt att ta dem på allvar.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-16 21:46 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
aryan skrev:
Hur räknar du då, vi kanske inte vill/kann odla energi och mat överallt på jorden, och odlar du då alger i haven? Och hur får man vattnet att räcka till i torra områden/öknar mm?

Seda vill man kankse ha kvar lite natur också.

/Aryan


nädå, vi behöver inte odla hela jorden, och jag har inte räknat med odling i havet, men det kan förresten vara framtiden, eftersom där finns det ju stora ytor, och en annan fördel med det är att då får man med näringsämnen från havet också, som man senkan gödsla åkrarna med.
Jag har läst att den sammanlagda biomassetillväxten i världen, på land, är 350 PWh, och den totala energiförbrukningen är 90 PWh. Och är det energi man vill ha så kan man odla mycket mer på en yta än vad som växer vilt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-17 07:24 
Offline

Blev medlem: lör 06-12-23 17:30
Inlägg: 22
Men va e det där för människor? Har kollat lite på hemsidan och vet ni vad de vill göra för att minska utsläppet av växthusgaser?

Citat:
Vårt mål är därför att få upp rättvisefrågorna i debatten; genom aktioner, debattartiklar, möten med politiker med mera. Vi har bland annat genomfört ljusmanifestationer för klimatets offer, aktioner med klimatpratbubblor och analyserat valkampanjen utifrån ett klimatperspektiv.
Detta är ju underbart! Om alla bara går och gör pratbubblor där det står att jag ska inte köra så mycket bil då blir allt frid och fröjd! Varför har ingen tänkt på det tidigare!?!?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-17 18:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Lite mer fakta, typ 350 PWh, eller någon i polemik mot denna siffra skulle jag ta på mer allvar än de som bara vill begränsa befolkning, konsumtion och bilkörning i största allmänhet.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-17 18:08 
Offline

Blev medlem: lör 07-09-08 11:37
Inlägg: 25
Ort: Växjö
"Däremot finns det bara en Fältbiologerna." :lol:

Många av er har börjat tänka och det är bra. Det kommer ta längre tid för syndarna att vakna.

Jag uppfattar fältbiologer som människor som känner naturen och älskar naturen mer än andra människor. Det betyder inte att de vägrar åka fordon som går på etanol. Det betyder kanske att de känner mer samvete för den belastning de utgör som människor på naturen. I övrigt är de människor med fantastiskt skiljda personligheter.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-17 18:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Vi tänker hela tiden, och ju mer vi håller på, desto mer inser vi att det är med teknikens hjälp detta kan och måste lösas, inte genom filosofi eller dylikt..
Vi väntar fortfarande på riktiga fakta, Martin.
Du kanske kan hitta det på internet så som vi andra gör när vi vill ha stöd för våra påståenden.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-17 19:14 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
martinvaxjo skrev:
"Däremot finns det bara en Fältbiologerna." :lol:

Många av er har börjat tänka och det är bra. Det kommer ta längre tid för syndarna att vakna.


Det vore bra om även du började tänka. Innan dess, så ser jag inte så stor mening i att fortsätta diskussionen. "Jag har varit på ett möte och man sa massa saker där som jag höll med om" är liksom inte en bra början om man vill föra fram sina åsikter.

Citat:

Jag uppfattar fältbiologer som människor som känner naturen och älskar naturen mer än andra människor. Det betyder inte att de vägrar åka fordon som går på etanol. Det betyder kanske att de känner mer samvete för den belastning de utgör som människor på naturen. I övrigt är de människor med fantastiskt skiljda personligheter.


Någon slags halvänglar alltså? Kanske dags att Fältbilogerna får styra Sverige... :roll:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-09-19 07:58 
Offline

Blev medlem: lör 07-09-08 11:37
Inlägg: 25
Ort: Växjö
Fakta:
Människan utrotar djur och natur.
Människorna blir fler och fler
Människor skövlar/utnyttjar skog
Oljan blir dyrare
CO2-halten ökar
Uppvärmningen av planeten ökar p.g.a. växthusgaserna.
Det är den stora forskarskaran enig om.
Det handlar mer om hur mycket vi hinner rädda och om vi kan vända denna bakåtsträvan mot bottnen.
Etanoldrift är ett fåfängt försök att bli miljövänliga men det som är det underliggande problemet är överbefolkning och överkonsumption i tillväxtens namn.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-09-19 08:47 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
martinvaxjo skrev:
Fakta:
Människan utrotar djur och natur.
Människorna blir fler och fler
Människor skövlar/utnyttjar skog
Oljan blir dyrare
CO2-halten ökar
Uppvärmningen av planeten ökar p.g.a. växthusgaserna.
Det är den stora forskarskaran enig om.
Det handlar mer om hur mycket vi hinner rädda och om vi kan vända denna bakåtsträvan mot bottnen.


Precis.

martinvaxjo skrev:
Etanoldrift är ett fåfängt försök att bli miljövänliga men det som är det underliggande problemet är överbefolkning och överkonsumption i tillväxtens namn.


Visst överkonsumption är ett stort problemoch om inte människan fanns så fanns inte problemen heller men jag håller inte med att det underliggande problemet är överbefolkningen. Det är bara en liten priviligerad del av människor som verkligen sabbar planeten. Den stora rovdriften på planeten står nämligen människor som du och jag i västvärlden för. Vi förbuker allt mera energi och resurser för varje år, om vi ser till att vi inte bara inser detta, men också kan vända den utvecklingen genom att t ex sluta använda olja så ä mkt vunnit.

Att minska överbefolkningen kommer däremot inte ge några resultat, även om man skulle ta bort de värsta syndare så skulle den återsående befolkningsdelen säkert snabbt inta deras "platser" och den resterande befolkningen snart i stort sett förbruka lika mkt resurser igen. Mkt få människor är villiga att göra några stora uppoffringar i sin vardag för att rädda planeten och många fler vill få det bättre och struntar i stort sätt i vilka följder det har, så vi måste t ex göra allt för att hitta och använda de miljövänligare energi källor vi har och där är är etanol en del av lösningen. Men att tro att man endast med etanol kan lösa "alla" problem är naturligtvis inte sant.

/Aryan

Ps Om man föjer ditt resonemnang att överbefolkningen är problemet och dessutom är av den uppfattningen att etanol = mat så löser etanol verkligen alla problem. Etanol orsakar då svällt och befolkningen minskar automatiskt...

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-09-19 12:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
:D Särskilt i de delar av världen som befolkningen ökar mest i...
Nej, Som jag sagt, överbefolkning är bara ett problem i de länder har stor fattigdom och dåligt utbyggt socialt skyddsnät. (I i-länder är det inget problem med nuvarnade och framtida befolkningstal eftersom de stagnerat redan.)
Lösningen är alltså inte att införa barnbegränsning för fattiga länder utan att göra fattiga länder rika.
Detta ger en human omställning för de fattiga, samtidgt som antalet konflikter osv kommer att minska.
Första frågan är alltså:
Tror man på detta scenario? Svara: Ja/Nej

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-09-20 06:52 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
martinvaxjo skrev:
Fakta:
Människan utrotar djur och natur.
Människorna blir fler och fler
Människor skövlar/utnyttjar skog
Oljan blir dyrare
CO2-halten ökar
Uppvärmningen av planeten ökar p.g.a. växthusgaserna.
Det är den stora forskarskaran enig om.
Det handlar mer om hur mycket vi hinner rädda och om vi kan vända denna bakåtsträvan mot bottnen.
Etanoldrift är ett fåfängt försök att bli miljövänliga men det som är det underliggande problemet är överbefolkning och överkonsumption i tillväxtens namn.


Du blandar hej vilt, du. Att oljan blir dyrare och att människorna blir fler, är inga miljöproblem...

Frågan jag ställer mig, om etanolen kunde lösa CO2-problemen, skulle du vilja det? Eller föredrar du att fältbilogerna istället kunde fortsätta med samma domedagspofetia?

Ofta får jag känslan av att naturföreningar trivs med miljöförstöringen. Det passar så bra in i deras anti-kapitalistiska ideologi ("överkonsumption i tillväxtens namn")


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-09-20 16:00 
Offline

Blev medlem: lör 07-09-08 11:37
Inlägg: 25
Ort: Växjö
För att belysa vad rovdift på skog kan resultera i:
http://www.snf.se/pdf/dok-skog-exempelsamling.pdf

Hittade förresten professorn som föreläste på Växjö Universitet.

Mårten Bendz heter han.

Att det finns en begränsning p.g.a. skogens tillväxt och naturhänsyn är helt uppenbar menar han.

Visst kan man använda den till etanolproduktion, men då måste man minska på annan produktion. Om marknadskrafterna styr blir allt som produceras givetvis dyrare....vilket återknyter till de val jag började tråden med.

Ska jag tolka det senaste svaren så föredrar ni alltså svält som befolkningsminskning i tredje världen och att deras naturresurser går på export ner i våra etanoltankar. Ok. Jag vill inte lägga någon moralisk vinkling på detta som "ondska", men bli inte förvånade om någon annan gör det.

Tillgången på naturresurser är begränsad. tror att detta är en äldre rapport som han gjort som behandlar frågan.
http://libraweb.mark.se/sv/opac/sok_tit ... ayResult=2

Att göra fattiga länder "rika" om man avser ökad tillväxt som "rikedom" leder till mer överkonsumption och mer global uppvärmning. Vi bör istället dra ner vår egen överkonsumption och fördela den mer rättvist mellan oss anser jag och givetvis också begränsa överbefolkningen.


Senast redigerad av martinvaxjo tor 07-09-20 17:01, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-09-20 17:00 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
martinvaxjo skrev:
För att belysa vad rovdift på skog kan resultera i:
http://www.snf.se/pdf/dok-skog-exempelsamling.pd


Du får ursäkta, men vad SNF anser som skogsbruk är verkligen inget jag tar på allvar.

Citat:
Visst kan man använda den till etanolproduktion, men då måste man minska på annan produktion. Om marknadskrafterna styr blir allt som produceras givetvis dyrare....vilket återknyter till de val jag började tråden med.


Hör talas om effektiviseringe? Växtförädling? Teknikutveckling? Jag begriper inte hur du kan vara så säker på att det aldrgi kommer att gå...

Citat:
Ska jag tolka det senaste svaren så föredrar ni alltså svält som befolkningsminskning i tredje världen och att deras naturresurser går på export ner i våra etanoltankar. Ok. Jag vill inte lägga någon moralisk vinkling på detta som "ondska", men bli inte förvånade om någon annan gör det.


Du kanske skulle vara lite försiktig med vilka åsikter du tillskriver andra. Vi exporterar våra naturresurser från Sverige till de som betalar bäst. Hur ser det ut på svältfronten i Sverige, tycker du? Själv tycker jag inte export av våra naturresurser är särskilt bekymmersam.

Citat:
Tillgången på naturresurser är begränsad.


Tillgången på bioenergi är bara begränsad av solens livslängd, vilket gör den mindre begränsad än allt annat vi behöver för att bygga ett samhälle, såsom tex metaller. Sydliga länder har allt att vinna på att exportera bioenergi.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-09-20 17:30 
Offline

Blev medlem: lör 07-09-08 11:37
Inlägg: 25
Ort: Växjö
Ok. Är det alltså så det är. Jag har inget ytterligare att tillägga. Nu har jag gett er det jag hade att ge. Oavsett vad vi tycker i frågan så kommer verkligheten så sakta uppdaga sig. Ha det gott! På återseende. Over and out.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-09-20 17:36 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Domedagsprofeter har sällan rätt.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011