Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 06:20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-09-20 18:22 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
MagnusH skrev:
Domedagsprofeter har sällan rätt.


Visst vi känner iaf inte till det, men det kan ha tre orsaker:

1 profetian stämde inte
2 man blev varnad av profetian och ändrade förutsättningarna så att den inte inträffade.
3 ingen överlede för att tala om att den inträffade

Både 1 och 2 har inträffad för i tiden.

Klimatförändringen är en domedagsprofetia som jag tror kan tillhöra kategori 2 eller 3 beroende hur/om vi agerar...


Jag tar SNF's och Mårten Bendz åsikter om skogsbruk helt på alvar och naturligtvis finns det gränser på skogens tillväxt men vem påstår att denna gräns är nådd eller att det måste vara skog överallt där det är skog nu?

Jag kan t ex föreställa mig att det mkt bättre för den biologiska mångfallden att ha omväxlande skog, energiskog och åkrar med energigrödor än att bara ha en monoton barrskog till virkes och massa-industrin?

Klimatförändringen är idag det största hotet mot den biologiska mångfalden, i Sverige flyttar nu klimatszonerna en mil om året norrut, vissa djurarter kan anpassa sig eller flytta med men många växter har eller kommer att ha större svårigheter. Kalfjället finns snart inte längre so biotop...

För tredje värden kan etanolproduktion inte bara vara en stor tillgång pga av exportsmöjligheter och dess inkomster men även för att fattiga länder kan göra sig oljeoberoende och slipper importera dyr olja så att de kan använda sina knappa resurser för viktigare saker som i sin tur kan komma befolkningen tillgodo.

Många bönder i tredje världen har t ex inte kunnat sälja på eu-marknaden pga höga tullmurar för att skydda de europeiska bönder, nu finns det kanske äntligen en möjlighet för afrikanska bönder att sälja till EU.

Får människor i tredje världen det bättre kommer befolknings explosionen att minska; mån behöver då inte längre ha 10 barn för att vara säker på några överlever och kan ta hand om en när man börjar bli gammal och krasslig.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-09-21 16:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Jag har inget ytterligare att tillägga. Nu har jag gett er det jag hade att ge.


Du kan väl inte smita undan när folk vill bemöta dina argument?
Finns det ingen annan fältbiolog som vågar yttra sig här?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-09-21 16:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
naturligtvis finns det gränser på skogens tillväxt men vem påstår att denna gräns är nådd eller att det måste vara skog överallt där det är skog nu?


Mårten Bendz o Martinvaxjo

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-09-21 16:34 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
Citat:
naturligtvis finns det gränser på skogens tillväxt men vem påstår att denna gräns är nådd eller att det måste vara skog överallt där det är skog nu?


Mårten Bendz o Martinvaxjo


Jag googlade Martin Bendz och det verkade inte som att han direkt är av den uppfattningen att gränsen är nådd.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-09-21 16:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Nej, OK, men han menar väl att den nås om vi tar ut allt bilbränsle som biobränsle.
HUr han räknat vet jag inte.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-09-21 20:33 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Nej, det är väl själva räknandet som jag är intresserad av. Hur har man kommit fram till slutsatsen att det är omöjligt att producera tilläckligt biobränsle, tex?

Biobränsle kan vara allt från ved plockad från marken till bakterier i tankar som bygger kemikalier. Det är omöjligt att idag föreställa sig allt vad man kan göra...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-09-21 20:35 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
aryan skrev:
Klimatförändringen är idag det största hotet mot den biologiska mångfalden, i Sverige flyttar nu klimatszonerna en mil om året norrut, vissa djurarter kan anpassa sig eller flytta med men många växter har eller kommer att ha större svårigheter. Kalfjället finns snart inte längre so biotop...

... i Sverige. Å andra sian får vi in en massa djur och växter söderifrån. Är du säker på att det inte blir fler arter i Sverige?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-09-21 21:02 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
martinvaxjo skrev:

Ska jag tolka det senaste svaren så föredrar ni alltså svält som befolkningsminskning i tredje världen och att deras naturresurser går på export ner i våra etanoltankar. Ok. Jag vill inte lägga någon moralisk vinkling på detta som "ondska", men bli inte förvånade om någon annan gör det.

Tillgången på naturresurser är begränsad. tror att detta är en äldre rapport som han gjort som behandlar frågan.
http://libraweb.mark.se/sv/opac/sok_tit ... ayResult=2


Jordens yta räcker för att både producera mat och energi.
Tänk om "grottmänniskorna" hade sagt "det går inte" om allting.. då hade vi bott i grottor än.. Men nu har vi tillochmed varit på månen, och snart är det dags för mars. Vi människor kan göra väldigt mycket faktiskt..

Räkna efter lite själv istället för att leta efter rapporter.. rapporter kan visa vad som helst, det har t.ex. vägverket visar med sin rapport om etanolkonvertering.
Du kan hitta vad som helst om du letar efter rapporter till du hittar det du vill ha. En idiot kan göra en rapport. Man kan få betalt för att göra en viss rapport. Du kan hitta rapporter som säger att rökning är ofarlig, och rapporter som säger att det inte finns nån ökad växthuseffekt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-09-21 21:12 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
ett litet räknexempel om bioenergi.. det sägs ju att skogen inte skulle räcka.. men vad man inte tänker på då är att skogen har man för att framställa virke och papper. Det har genom åren inte funnits någon skogsbrukare som har varit ute efter att få fram maximalt energi. Han vill ha raka fina träd som ger bra virke. Vad energiinnehållet i brädorn är struntar alla i. i andra hand vill han ha de sämre stammarna till pappersmassa. Det som blir över.. skräp.. används som bioenergi. Därför har ambitionen aldrig varit att framställe maximalt med energi.

Om man ville ha maximalt energi.. så skulle man kunna odla hampa t.ex.. om det göer 20ton per hektar, och det har ett energivärde på 4-5 kwh/kg så blir det cirka 90 000kwh per hektar. Sveriges yta är mer än 400 000 km2 = 40 000 000 hektar
40 000 000 * 90 000 kwh = 3600 000 000 000 kwh =3600 TWh
Den totala energianvändningen i Sverige är omkring 450 Twh per år.
Då ingår vattenkraft med drygt 60TWh och den bioenergi som redan används med över 100 Twh.
Detär alltså mindre än 300 TWH "kvar" att ersätta. Och det ska inte bara ersättas med bioenergi. Så.. var är problemet?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-09-22 20:03 
Offline

Blev medlem: lör 07-09-08 11:37
Inlägg: 25
Ort: Växjö
http://www.youtube.com/watch?v=j9QQcP_Y ... ed&search=


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-09-22 20:26 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Att majs baserad etanol made in USA tillhör den ur energibalans sämsta etanol är väl ingen nyhet?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-09-22 22:08 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
http://rael.berkeley.edu/EBAMM/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-23 11:39 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
martinvaxjo skrev:
http://www.youtube.com/=


Kan du inte ta och räkna efter lite själv och tänka istället? Det hjälper inte att citera andra. Du kan få fram precis vad som helst genom det. Genom att hänvisa till andra kan jag påstå att det finns gröna män på mars.. och på månen..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-30 13:46 
Offline

Blev medlem: lör 07-09-08 11:37
Inlägg: 25
Ort: Växjö
Om man kan framstaella etanol ekologiskt, utan konstgoedning utan att foerstoera kaenslig natur, utan att skoevla hela planeten, utan att utrota fler arter och samtidigt forsaetta att producera aennu mer maenniskor saa aer det helt ok foer mig. Hoppas ni har raett aeven om det foer mig verkar en smula ologiskt.

Jag maar bra ovsaett vilket, det aer huvudsaken. :-)
Daatid kan vi inte aendra. framtiden vet vi ingenting om. Endast i nuet finns vi. Endast i nuet kan vi agera aktivt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-30 17:36 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Ekoloigsk etanol? Vad är nu det då?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011