Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 05:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 73 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-10-21 09:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
2. Vi vet redan idag att dessa motorer enkelt kan katalysatorrenas till fullt aceptabla emissionsnivåer redan med dagens teknik, hur är det med framtidens dieslar?


Framtidens dieslar är väl HCCI, som väl kan sägas vara betydligt mer dieselmotor än OTTO motor. Förutsatt att det är en ren HCCI motor alltså. HCCO/OTTO hybrider är ju väldigt intressanta också.

Nu är som bekant HCCI inte en dieselspecifik teknologi och det är ju en av de stora fördelarna med den tekniken.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-10-21 14:52 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 16:35
Inlägg: 61
Ort: Stockholm
tjena, intressant disskution.
såg på youtube om Renaults 2.0 DCI från 2004 hur motorn och reningssydtemet fungerar, när man ser på filmen undrar man om det kommer ut några föroreningar överhuvudtaget, med tanke på NOx partiklar m.m här är filmen:

http://www.youtube.com/watch?v=X5VmV53Li2U

se även denna film om common rail insprutning och hur den reducerar NOx och hur bra förbränningen blir:

http://www.youtube.com/watch?v=aGwV9ueHcz4&NR=1

Diesel är fina grejer!
MVH johan

_________________
För biodiesel och etanol! , två av framtidens bränslen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-10-22 12:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
karlmb skrev:
2. Vi vet redan idag att dessa motorer enkelt kan katalysatorrenas till fullt aceptabla emissionsnivåer redan med dagens teknik, hur är det med framtidens dieslar?


Framtidens dieslar är väl HCCI, som väl kan sägas vara betydligt mer dieselmotor än OTTO motor. Förutsatt att det är en ren HCCI motor alltså. HCCO/OTTO hybrider är ju väldigt intressanta också.

Nu är som bekant HCCI inte en dieselspecifik teknologi och det är ju en av de stora fördelarna med den tekniken.


Nu är det ju få som vågar säga att HCCI kommer att slå igenom och kunna bli användbart i ett så stort arbetsområde att en dieselmotor blir "avgasfri".
Även om HCCI blir en mod i nästan alla dieslar om några år kommer man säkerligen inte att kunna köra motorerna under alla driftsfall/laster som HCCI.
Så då kvarstår stora delar av NOX o partikelproblemen.
Inför man däremot en HCCI-mod i en Otto-motor kan den enkelt köras med full 3-vägs avgasrening i alla de driftspunkter där det behövs.
Alltså är det även ur denna synvinkel en återvändsgränd med tunga, lågvarviga, stora, dyra dieslar...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-10-23 10:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Nu är det ju få som vågar säga att HCCI kommer att slå igenom och kunna bli användbart i ett så stort arbetsområde att en dieselmotor blir "avgasfri".
Även om HCCI blir en mod i nästan alla dieslar om några år kommer man säkerligen inte att kunna köra motorerna under alla driftsfall/laster som HCCI.


Jag har iofs inte läst om dessa problem, men med plugin-hybrider där elmotorn står för driften så försvinner ju detta problem eftersom man enkelt kan undvika de potentiellt problematiska områdena.

Citat:
Så då kvarstår stora delar av NOX o partikelproblemen.


Stora delar ? Känns som ett antagande från din sida.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-10-23 10:15 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Om man ändå bygger en plug-in seriehybrid så är det enl. min mening mkt smartare att använda en stilingmotor än en dieselmotor för att generera el.

Stirlingmotorn har en hög verkningsgrad och kan drivas av en mängd olika bränslen t ex en pelletsbrännare. Man får då en mkt bättre totalverkningsgrad, från biomassa till rörelse.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-10-23 10:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Citat:

Så då kvarstår stora delar av NOX o partikelproblemen.



Stora delar ? Känns som ett antagande från din sida.


Nej, visa mig en tillverkare som säger sig enkelt klara lagkraven som för närvarande väntas bli verklighet 2014.
Det är INTE löst.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-10-23 10:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
Om man ändå bygger en plug-in seriehybrid så är det enl. min mening mkt smartare att använda en stilingmotor än en dieselmotor för att generera el.

Stirlingmotorn har en hög verkningsgrad och kan drivas av en mängd olika bränslen t ex en pelletsbrännare. Man får då en mkt bättre totalverkningsgrad, från biomassa till rörelse.

/Aryan


Instämmer.
Kan man få ut lika mkt effekt ur en rimligt tung Stirling?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-10-23 10:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Jag har iofs inte läst om dessa problem, men med plugin-hybrider där elmotorn står för driften så försvinner ju detta problem eftersom man enkelt kan undvika de potentiellt problematiska områdena.



Hybridtekniken är gratis, lätta och utan problem (även vid konstant varvtal på drivkällan)?
Växellådor med 25 växlar är gratis och jättelätta?
Givetvis är det bättre om man har tillgång till en motor som kan ändra varvtalet utan att verkningsgraden och emissionerna blir lidande i stor grad. Det är trots allt ett fordon, inte ett elkraftverk.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-10-23 11:16 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
aryan skrev:
Om man ändå bygger en plug-in seriehybrid så är det enl. min mening mkt smartare att använda en stilingmotor än en dieselmotor för att generera el.

Stirlingmotorn har en hög verkningsgrad och kan drivas av en mängd olika bränslen t ex en pelletsbrännare. Man får då en mkt bättre totalverkningsgrad, från biomassa till rörelse.

/Aryan


Instämmer.
Kan man få ut lika mkt effekt ur en rimligt tung Stirling?


Bra fråga, jag vet inte men på http://www.werbos.com/E/NextGenStirlingV2.htm läser jag 2,5 lb/hp

Här en artikel från 1974! http://www.time.com/time/magazine/artic ... 17,00.html

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-10-23 13:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Competitive weight and volume

Similar volume to equivalent diesel existing engines (less when smaller transmissions are included).

The existing engines (assuming 6000 rpm for propulsion) weight 2.5 lb/ hp. The target is 1.5 lb/hp


Ja, håller det så.

Mkt intressant info på den sidan.
Bla well to wheel jämförelser med etanol/metanol/diesel/Bränsleceller etc.:

Kod:
Comparison of Percent Power Delivered to Wheels
With 2006 Gasoline Piston Engines

Propulsion System Efficiency                 Total System Effectiveness

                                                                            Tank to Wheels                                 Well to Wheels

                                                            20% Power   85% power   20% Power   85% power

NEAR TERM

2005 Spark Ignition – Ethanol from corn +30% To -30%        +15% To - 25%        +300% To +35%          +300% To +45%

2005 Spark Ignition – Natural Gas               +50% To -20%        +35% To - 15%        +100% To -15%    +75% To -15%

2005 Compression Ignition - Diesel   - 20% To- 55%        - 30% To- 45%          - 25% To - 55%            - 02% To - 50%

First DA/SH engines  - Middle Distillate     - 50% To- 60%         - 05% To- 35%          - 45%To - 60%   - 02% To - 40%

LONG TERM

Improved Spark Ignition – Ethanol from corn   - 05% To - 40%       - 05% To - 35%       +140% To +20% +260% To +20%

Improved Spark Ignition - Natural Gas       - 05% To - 40%        - 05% To - 35%         +05% To - 45%    + 05% To - 35%

Improved Compression Ignition – Diesel  - 45% To - 55%       - 70% To - 55%         - 35% To - 55% - 35% To - 60%

PEM Fuel Cell   – Hydrogen from natural gas           - 45% To - 55%      +15% To - 20%       +200% To +20% +600% To +150%

PEM Fuel Cell   – Methanol from natural gas        - 35% To - 55%      +45% To - 10%         +05% To +45% +140% To+30%

Future Fuel Cell         - Hydrogen from natural gas       - 70% To - 75%      - 40% To - 55%          +120% To - 25%     +300% To +45%

Future Fuel cell          - Methanol from natural gas        - 55 % To - 70%     - 15% To - 45%              - 55% To -  70%          - 08% To - 45

Future DA/SH ENGINE – any liquid fuel      - 70% To -75%       - 40% To - 50%          70% To - 80%     - 40% To - 60%

Base

Average Efficiency of 2006 Spark Ignition Gasoline              09% 12% 15%     14% 19% 23 %      6%  9.6% 12. %      10%14.7%19% 

The most probable values for any combination of engine and fuel are near the average of the high and low values listed. 

 

The table is based on information from various sources, from engine developers, environmental advocates, energy and engine company economist’s etc. It is a summation of the highest and lowest of their suggestions (or where possible published data).  It is not based on a statistical analysis
 

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-10-23 15:54 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Eftersom jag inte vet något om motorer: Om Sterling nu är så bra, varför används de inte?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-10-23 16:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Hybridtekniken är gratis, lätta och utan problem (även vid konstant varvtal på drivkällan)?


Nej, men fördelarna kanske överväger nackdelarna ?

Citat:
Växellådor med 25 växlar är gratis och jättelätta?


Huh ? Tesla's bil har två växlar. När dom testade nu så hade dom pga tekniska problem bara tillgång till 2:an. Gick alldeles utmärkt pga elmotorns trevliga egenskaper, nämligen fullt vrid från varv 0.

Förbränningsmotorn behöver väl ingen växellåda i detta fall. Ska ju bara generera ström.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-10-23 16:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
MagnusH skrev:
Eftersom jag inte vet något om motorer: Om Sterling nu är så bra, varför används de inte?


Wikipedia är alltid en lösning:

http://en.wikipedia.org/wiki/Stirling_e ... ost_Issues

Några punkter:

1 bör (~måste) köras i konstant hastighet
2 låg effekt/storlek
3 lång uppstartstid

Punkt 1 gör förstås att motorn inte fungerar så bra i en vanlig bil. Men detta är inget problem i en pluginhybrid där elmotorn är den enda direkta drivkällan.

Ingen aning om hur stort problem punkt 2 är, låt säga att man måste göra en 100+hk motor, hur stor skulle den bil ?

Tar man istället frikolvsmotorn som Volvo experimenterar med har den den stora fördelen att den blir väldigt kompakt. Och det är knappast en nackdel med tanke på att batterierna också ska få plats någonstans.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-10-23 16:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
karlmb skrev:
Hybridtekniken är gratis, lätta och utan problem (även vid konstant varvtal på drivkällan)?


Nej, men fördelarna kanske överväger nackdelarna ?

Citat:
Växellådor med 25 växlar är gratis och jättelätta?


Huh ? Tesla's bil har två växlar. När dom testade nu så hade dom pga tekniska problem bara tillgång till 2:an. Gick alldeles utmärkt pga elmotorns trevliga egenskaper, nämligen fullt vrid från varv 0.

Förbränningsmotorn behöver väl ingen växellåda i detta fall. Ska ju bara generera ström.


Du förutsätter nu seriehybrid.
Parallellhybrid har sina fördelar.
Även totalverkningsgradsmässigt kan det vara lönsamt att kunna köra motorn på mer än ett enda varvtal.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-10-24 13:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Du förutsätter nu seriehybrid.
Parallellhybrid har sina fördelar.
Även totalverkningsgradsmässigt kan det vara lönsamt att kunna köra motorn på mer än ett enda varvtal.


Jag förutsätter en seriehybrid ja. Som ex Volvo's C30 med frikolvsmotor, dvs, motorn genererar bara ström. I Volvo's fall har det en mängd fördelar, finns exempelvs ingen transmission (sparar vikt, förluster). 4WD (en motor/hjul) utan förluster. Motorn kan placeras på fördelaktigare ställen eftersom den aldrig ska driva hjulen direkt. Detta gäller förstås alla seriehybrider oavsett motortyp.

Men även med en parallellhybrid så kan man väl potentiellt undvika att lasta förbränningsmotorn maximalt där den inte arbetar optimalt. Beror väl då förstås på hur effekten i el/förbränningsmotorn är fördelade.

Men förutsättningarna måste väl finnas där:

http://www.nyteknik.se/art/45632

Citat:
Avancerad elektronik styr växellådan och fördelar insatserna mellan elmotorn och dieselmotorn.


Sen betyder väl inte motsatsen till att "köra motorn på mer än ett enda varvtal" att den ska fungera optimalt oavsett varvtal. Kanske finns nåt läge därimellan som skulle passa bra, åtminstone för en seriehybrid.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 73 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011