Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Avgas utsläpp på Etanolbilar
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=31&t=1793
Sida 2 av 3

Författare:  kalle [ ons 07-11-28 17:59 ]
Inläggsrubrik: 

aryan skrev:
Kass och kass, vad gäller miljön är oförbrända kolväten av en bensinbil 10 ggr värre, dessutom är "vi" mkt bättre på att använda motorvärmare.

/Aryan


De områden som etanolen är dålig på, oavsett jämförelser med andra bränslen, bör man jobba på.
...Och det största problemet är just hur bränslet fungerar när det är kallt.

Att etanol (totalt sett) är bättre än bensin bestämde vi redan år 2003 när vi startade forumet =)

Författare:  karlmb [ tor 07-11-29 01:20 ]
Inläggsrubrik: 

Jovisst, bara vi balanserar diskussionen och inser att det redan idag är helt OK i etanolmotorns fall.
Det är annars lätt att mannen på gatan läser: PROBLEM!, Jag köper en modern bensinbil istället.. Eller en snål diesel..de har jag hört är bättre än bensinbilar idag!

Författare:  matsuda [ tis 09-01-20 12:36 ]
Inläggsrubrik: 

Enligt wikipedia:

"Acetaldehyde is toxic when applied externally for prolonged periods, an irritant, and a probable carcinogen.[13] In addition, acetaldehyde is damaging to DNA [14] and causes abnormal muscle development as it binds to proteins [15]"

Den komponenten hoppas jag man kan hålla nere vid etanoldrift. Annars är det väl rätt rena avgaser skulle jag säga.

Författare:  karlmb [ tis 09-01-20 13:28 ]
Inläggsrubrik: 

Hur var det nu, bryts inte acetaldehyd ned i fria luften på några få minuter?

Författare:  Anti [ tis 09-01-20 13:56 ]
Inläggsrubrik: 

Här är en rapport från VV som har mätt avgasernas innehåll för E5, E70, E85 och biogas. Om jag har tolkat den rätt så är utsläppen vid sommarväder +22 bättre än för E5 och E70 men vid -7 ser det värre ut. Jag är ingen expert på att läsa tekniska rapporter så det finns en risk att jag kan missuppfattat det hela.

http://www.vv.se/filer/52893/Biofuel%20emission%20report%20final%202008-04-10.pdf

Författare:  karlmb [ tis 09-01-20 14:43 ]
Inläggsrubrik: 

Hmmmm

http://en.wikipedia.org/wiki/Acetaldehyde

Citat:
Acetaldehyde, sometimes known as ethanal, is an organic chemical compound with the formula CH3CHO or MeCHO. It is a flammable liquid with a fruity smell. Acetaldehyde occurs naturally in ripe fruit, coffee, and fresh bread, and is produced by plants as part of their normal metabolism. It is popularly known as the chemical that causes hangovers.[1]


Vilka koncentrationer krävs i luften för att detta skall inträffa?:
Citat:
Acetaldehyde is toxic when applied externally for prolonged periods, an irritant, and a probable carcinogen.[13] In addition, acetaldehyde is damaging to DNA [14] and causes abnormal muscle development as it binds to proteins [15]


Och får man inte oftast denna reaktion efter några sekunder?:
Citat:
Acetaldehyde forms a stable acetal upon reaction with ethanol under conditions that favor dehydration. The product, CH3CH(OCH2CH3)2, is in fact called "acetal,"[10] although acetal is used more widely to describe other compounds with the formula RCH(OR')2.


Det verkar ju alltid förekomma mängder med oförbrännd etanol tillsammans med acetaldehyd i etanolbilsavgaser.

Författare:  karlmb [ tis 09-01-20 15:08 ]
Inläggsrubrik: 

Verkar vara mest formaldehyd som kan vara ett problem:
http://www.sciencedirect.com/science?_o ... 6cd59a8abf

Citat:
Abstract
Although millions of individuals are exposed to emissions from articles inside cars, relatively little has been published about possible adverse health effects and about exposure levels that can be considered safe or “acceptable”. Xylene, formaldehyde and acetaldehyde represent typical examples of relevant volatile organic substances (VOC) released from articles inside cars. Recently, a concept for derivation of maximum exposure levels for volatile organic substances in cars has been published. In the present study we applied this concept to derive maximum exposure levels for xylene, formaldehyde and acetaldehyde and compared the resulting concentrations to exposure levels usually found inside of cars. We derived Short Term Exposure Levels Inside Automotive Vehicles (STELIA) of 29, 0.125 and 15.3 mg/m3 for xylene, formaldehyde and acetaldehyde, respectively. These STELIAs should not be exceeded during short-term exposures, for instance when starting a car that had been heated up during parking in the sun. Exposure Levels Inside Automotive Vehicles (ELIA, chronic) for chronic exposure to non-genotoxic substances were 8.8, 0.125 and 0.635 mg/m3 for systemic as well as 17.6, 0.125 and 1.7 mg/m3 for local exposure to xylene, formaldehyde and acetaldehyde, respectively. Although, it is known that exposure limits for carcinogenic substances should be treated with caution, encouraged by the well documented threshold mechanisms we nevertheless derived ELIAs for Carcinogenic and Mutagenic Substances (ELIA, cm) resulting in 0.125 and 0.635 mg/m3 for formaldehyde and acetaldehyde. If these ELIAs are matched against average concentrations of xylene, formaldehyde and acetaldehyde found in cars at 23 °C (1.22, 0.048 and 0.042 mg/m3), there is no reason for concern. With respect to STELIAs and extrapolated concentrations at 65 °C (14.7, 1.47 and 1.68 mg/m3, for xylene, formaldehyde and acetaldehyde, respectively), however, a reduction of the concentration of formaldehyde may be necessary.

Författare:  matsuda [ fre 09-01-30 00:05 ]
Inläggsrubrik: 

Anti: Det stämmer bra. Det finns anledning för oss konverterare eller FFV-bilsinnehavare att ha någon form av förvärmning av bränslet, framför allt vid kallstart, av två anledningar. Dels för miljöns skull och dels för att spara bränsle. Det var ganska radikala mängder carcinogener och andra hemska ämnen, ett exempel på ett av dessa ämnen är bensen, som släpptes ut vid kallstart av E85 och E70. Den allmäna hypotesen är att bränsleblandningens dåliga förångning ger en sämre förbränning av inte bara etanoldelen, utan även av bensindelen i bränslet. Ni som alltid använder motorvärmare kan känna er skuldfria :).

Författare:  Anti [ fre 09-01-30 00:55 ]
Inläggsrubrik: 

NEDC cykeln är 20 min lång med varierande hastighet. I en såpass lång testcykel borde väl motorn blivit tillräckligt varm för att det skall jämna ut sig?

http://en.wikipedia.org/wiki/New_European_Driving_Cycle

Författare:  JasonCW [ mån 09-04-06 20:37 ]
Inläggsrubrik: 

Anti skrev:
NEDC cykeln är 20 min lång med varierande hastighet. I en såpass lång testcykel borde väl motorn blivit tillräckligt varm för att det skall jämna ut sig?


Visst hinner motorn bli fullt genomvarm under 20 minuter NEDC även om cykeln är extremt snäll, men vad skulle jämna ut sig menar du?

Författare:  JasonCW [ mån 09-04-06 20:47 ]
Inläggsrubrik: 

matsuda skrev:
Enligt wikipedia:

"Acetaldehyde is toxic when applied externally for prolonged periods, an irritant, and a probable carcinogen.[13] In addition, acetaldehyde is damaging to DNA [14] and causes abnormal muscle development as it binds to proteins [15]"

Den komponenten hoppas jag man kan hålla nere vid etanoldrift. Annars är det väl rätt rena avgaser skulle jag säga.


Just acetaldehyd bildas normalt i människokroppen vid "förbränning" av etanol efter förtäring av alkoholhaltiga drycker, så folk som är rädda för E85 av den anledningen skall akta sig för att supa till det och istället bli helnykterister.

http://www.medicallink.se/news/showNews.cfm?newsID=1518

Citat:
Etanolmolekylen relativt ogiftig
Etanolmolekylen är liten, oladdad, vattenlöslig och också något fettlöslig. Detta gör att den kan fördela sig i alla delar av kroppens vävnader och celler. Jämfört med många andra ämnen är etanol relativt ogiftig. Etanolens nedbrytningsprodukt acetaldehyd däremot är liksom alla aldehyder mycket toxisk. De vävnader som kan förbränna etanol till acetaldehyd är därför mer utsatta för skaderisk. Cirka 80% av etanolens förbränning sker i levern. Mindre mängd etanol kan förbrännas i magsäcken (hos män), bukspottkörteln, hjärtmuskeln, hjärnan och vissa vita blodkroppar.

Acetaldehyd giftigaste nedbrytningsprodukten
Acetaldehyd är betydligt giftigare än etanolen själv. Kroppens ämnesomsättning styrs av ett stort antal enzymer (katalysatorer). Dessa enzymer har ett s.k. aktivt centrum som bestämmer om enzymet är på- eller avslaget. Acetaldehyd kan binda sig till vissa ämnen i dessa aktiva centra och rubba enzymets funktion. Acetaldehyd kan också binda sig till cellens rörelseapparat (mikrotubuli) med störd cellfunktion som följd.

Förbränningen bildar skadliga fria radikaler
Vid förbränningen av etanol och acetaldehyd kan det bildas fria syreradikaler. Dessa kan bekämpas av olika antioxidanter. När antioxidanternas kapacitet överskrids kommer de fria radikalerna att skada olika delar av cellen som cellmembranernas fleromättade fettsyror och kromosomernas DNA och på så sätt orsaka skador. Enligt Charles Lieber är alkoholbetingad brist på antioxidanten glutation (GSH) särskilt viktig vid uppkomst av alkoholbetingade leverskador. Det ovannämnda ämnet SAM fungerar skyddande genom att just öka mängden av glutation i levercellerna.

Näringsbrister bidrar till alkoholskador
Länge ansågs alkoholskador uppkomma indirekt till följd av näringsbrister. Idag tror man att huvuddelen av alkoholskadorna direkt eller indirekt orsakas av etanolens och acetaldehydens egen giftighet.

Författare:  Anti [ mån 09-04-06 21:23 ]
Inläggsrubrik: 

Jag minns inte riktigt hur jag tänkte men jag tror att det var ungefär så här. Eftersom cykeln är ganska lång borde inte värdena skilja så värst mycket åt i genomsnitt eftersom motorn hinner bli genomvarm. Ifall man endast mätte en kort period i början borde skillnaden bli mycket större.

Som sagt kommer inte riktigt ihåg hur jag tänkte och orkar inte kolla i rapporten igen.

Författare:  matsuda [ mån 09-04-06 21:29 ]
Inläggsrubrik: 

Jo jag är medveten om det och det går säkert att räkna ut att mängden acetaldehyd som man drar in om man står bakom en E85-bil är rätt låg i jämförelse med en rejäl fylla :).

Författare:  Dr. Mabuse [ mån 09-04-06 21:54 ]
Inläggsrubrik: 

matsuda skrev:
Enligt wikipedia:

"Acetaldehyde is toxic when applied externally for prolonged periods, an irritant, and a probable carcinogen.[13] In addition, acetaldehyde is damaging to DNA [14] and causes abnormal muscle development as it binds to proteins [15]"

Den komponenten hoppas jag man kan hålla nere vid etanoldrift. Annars är det väl rätt rena avgaser skulle jag säga.


Kroppen omvandlar öl, vin, och sprit till acetaldehyd när den metaboliserar etanol. Om det var så farligt skulle ju alla vi som dricker märkt det...

Författare:  GL [ lör 15-09-26 21:52 ]
Inläggsrubrik:  Re: Avgas utsläpp på Etanolbilar

Inte bara diesel har problem.

http://lup.lub.lu.se/luur/download?func ... Id=4295109

Sida 2 av 3 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/