göinge skrev:
Någon tyckte att vi i hemsidans kalkylator skulle redovisa utsläppen för dels fuletanol och dels finetanol, men jag tycker att det enda intressanta är utsläppen för den genomsnittliga blandningen som finns i pumparna. Så även vid jämförelsen av utsläpp från bensin respektive etanol.
Absolut, bensin och diesels CO2 utsläpp lär f.ö. öka eftersom det blir allt svårare att hitta och pumpa upp olja. Dessutom kommer bensin och diesel ur oljesan eller ännu värre ur kol att öka CO2 utsläpp per liter.
Förhoppningsvis kommer etanolproduktion att gå åt motsatt håll nu när man blir allt mer medveten om "well to wheel" principen och celluloseetanol kommer.
göinge skrev:
Men som sagt det som vi har idag är det som ska redovisas, inte det som kan hända i framtiden.
Därefter kan man ha en gradering i sex steg (som för vitvaror och annat) där A ger lägst utsläpp och ska vara riktigt ambitiöst satt, max 50 g/km.
Kanske man bör reservera A till ännu mindre utsläpp? En etanoldriven Loremo borde kunna klara 20 gr/km eller bli det A++
.
/Aryan