Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 15:40

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-18 09:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Någon tyckte att vi i hemsidans kalkylator skulle redovisa utsläppen för dels fuletanol och dels finetanol, men jag tycker att det enda intressanta är utsläppen för den genomsnittliga blandningen som finns i pumparna. Så även vid jämförelsen av utsläpp från bensin respektive etanol. Därefter kan man ha en gradering i sex steg (som för vitvaror och annat) där A ger lägst utsläpp och ska vara riktigt ambitiöst satt, max 50 g/km.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-18 10:32 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
göinge skrev:
Någon tyckte att vi i hemsidans kalkylator skulle redovisa utsläppen för dels fuletanol och dels finetanol, men jag tycker att det enda intressanta är utsläppen för den genomsnittliga blandningen som finns i pumparna. Så även vid jämförelsen av utsläpp från bensin respektive etanol.


Absolut, bensin och diesels CO2 utsläpp lär f.ö. öka eftersom det blir allt svårare att hitta och pumpa upp olja. Dessutom kommer bensin och diesel ur oljesan eller ännu värre ur kol att öka CO2 utsläpp per liter.

Förhoppningsvis kommer etanolproduktion att gå åt motsatt håll nu när man blir allt mer medveten om "well to wheel" principen och celluloseetanol kommer.

göinge skrev:
Men som sagt det som vi har idag är det som ska redovisas, inte det som kan hända i framtiden.

Därefter kan man ha en gradering i sex steg (som för vitvaror och annat) där A ger lägst utsläpp och ska vara riktigt ambitiöst satt, max 50 g/km.


Kanske man bör reservera A till ännu mindre utsläpp? En etanoldriven Loremo borde kunna klara 20 gr/km eller bli det A++ :-).

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-18 11:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Om 20 g/km ligger bara ett par år fram i tiden bör ju 50 g/km vara ett B. Det ska ju inte bli som med Euro-NCAP att allt som inte får fem stjärnor är kass.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-18 12:18 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Lind skrev:
Och det får inte heller bli som med energimärkningssystemet för vitvaror där man lägger till ett antal + efter för att man inte trodde att vitvaror kunde bli så energieffektiva.


Nej, det är ju pinsamt.

Fast skall 0g/km vara bäst, eller skall vi sätta det till -100 g/km? Man vet ju aldrig.... :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-18 12:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
göinge skrev:
Någon tyckte att vi i hemsidans kalkylator skulle redovisa utsläppen för dels fuletanol och dels finetanol, men jag tycker att det enda intressanta är utsläppen för den genomsnittliga blandningen som finns i pumparna. Så även vid jämförelsen av utsläpp från bensin respektive etanol.


Nu är vi iofs kanske inne på petitesser här men blir inte problemet då att utsläppen ändras när tillverkningsmetoderna ändras ?

Räknar man utsläpp av CO2 från avgasröret så blir det alltid helt korrekt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-18 12:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
MagnusH skrev:
Fast skall 0g/km vara bäst, eller skall vi sätta det till -100 g/km? Man vet ju aldrig.... :-)


Näe, tänk om man producerar ex el från biomassa. Sen tar man hand om CO2 från kraftverket, binder det på något sätt och kör sedan bilen på elen. Det blir ju minus det :-)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011