Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 18-12-16 09:18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 08-04-18 12:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Lite statistik ur Energimyndighetens publikation "Transportsektorns energianvändning 2007"...
http://www.swedishenergyagency.se/web/b ... penElement

Om bensin:

Citat:
Användningen av bensin inom transportsektorn har de senaste åren minskat. Denna trend har fortsatt mellan år 2006 och 2007, då minskningen enligt preliminära siffror uppgår till 1,0 %. Jämfört med år 2004, då bensinanvändningen var som störst, användes 4,3 % mindre bensin under år 2007. Den minskade bensinanvändningen beror främst på en minskande andel fordon, både personbilar och lätta lastbilar, som drivs av bensin. Trenden i fordonsparkens utveckling är tydlig. I slutet av år 2007 utgjorde bensindrivna fordon mindre än 50 % av de totala nybilsregistreringarna2 och det är således sannolikt att trenden med en minskande bensinanvändning kommer att fortsätta.


Bensinförsäljningen:

2000 5 335 000 kbm
2001 5 381 000 kbm
2002 5 463 000 kbm
2003 5 494 000 kbm
2004 5 439 000 kbm
2005 5 390 000 kbm
2006 5 249 000 kbm
2007 5 317 000 kbm (preliminärt)

Låginblanding av etanol (5%):

2001 24 000 kbm
2002 58 000 kbm
2003 125 000 kbm
2004 235 000 kbm
2005 252 000 kbm
2006 248 000 kbm
2007 244 000 kbm

Om diesel:

Citat:
Dieselanvändningen i Sverige har ökat markant sedan sekelskiftet. Den preliminära siffran för år 2007 är 38 % högre än motsvarande siffra för år 2000. Notera också den relativt stora skillnaden mellan preliminär och slutlig statistik.4 Den stora ökningen i dieselanvändning har flera orsaker. En viktig faktor är att andelen dieselfordon i bilparken ökar. Det är främst bland personbilar och lätta lastbilar som dieselfordonen ökar sin andel.


Dieselförsäljningen:

2000 2 529 000 kbm
2001 2 550 000 kbm
2002 2 925 000 kbm
2003 3 063 000 kbm
2004 3 394 000 kbm
2005 3 591 000 kbm
2006 3 718 000 kbm
2007 4 129 000 kbm (preliminärt)

Låginblandningen av FAME (2-5%) infördes 2002:

2002 4 000 kbm
2003 5 000 kbm
2004 9 000 kbm
2005 9 000 kbm
2006 56 000 kbm
2007 67 000 kbm

Nästan all FAME-använding är låginblandning!

Om etanol (E85):

Citat:
Etanolanvändningen inom vägtrafiken ökar kraftigt. De senaste två åren kan dock ökningen tillskrivas en ökning i användningen av övrig etanol, medan användningen av låginblandad etanol, i takt med en minskande bensinanvändning, har minskat något. I kategorin övrig etanol beror ökningen främst på en allt större försäljning av bränslet E85, innehållande 85 % etanol.


E85-försäljningen:

2000 26 000 kbm
2001 18 000 kbm
2002 18 000 kbm
2003 25 000 kbm
2004 25 000 kbm
2005 33 000 kbm
2006 72 000 kbm
2007 114 000 kbm

Om fordonsgas:

Citat:
Användningen av fordonsgas ökar stadigt för varje år. Framförallt är det biogasanvändningen som ökar, med en årlig tillväxttakt på uppemot 50 % de senaste två åren. Den positiva trenden för fordonsgas beror på att allt fler kommuner väljer att satsa på fordonsgas för att driva lokaltrafikbussar och distributionsfordon. Det ökande antalet tankstationer som tillhandahåller biogas har även lett till en ökande flotta av personbilar drivna av fordonsgas.

Fordonsgasen i Sverige utgörs av ren, eller en blandning av, naturgas och biogas. I dagsläget utgör fordonsgasen en blandning i de regioner där naturgasnätet finns, medan fordonsgasen på exempelvis östkusten till större delen består av biogas.


Försäljningen av fordonsgas (preliminärt):

2000 16 000 kbm varav 5 000 kbm biogas
2001 18 000 kbm varav 6 000 kbm biogas
2002 22 000 kbm varav 9 000 kbm biogas
2003 28 000 kbm varav 11 000 kbm biogas
2004 33 000 kbm varav 13 000 kbm biogas
2005 38 000 kbm varav 16 000 kbm biogas
2006 49 000 kbm varav 24 000 kbm biogas
2007 54 000 kbm varav 28 000 kbm biogas

Redigering: E85-försäljningen fixad.

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Senast redigerad av göinge mån 08-04-21 13:24, redigerad totalt 1 gång.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-04-18 14:02 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7107
Ort: Älvsjö
Kul, kan du inte räkna ut totala energiförbukningen samt CO2 utsläpp också?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-04-18 14:08 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 485
Ort: Jönköping
Oj, det var en rejäla ökningar på så kort tid... Den trenden måste ju vändas!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 08-04-18 14:38 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1894
Ort: 08- och Småland
Troligen är det samma rapport som Göinge har lagt in här, men från ett annat håll?
PRESSMEDDELANDE 2008-04-14

Klimatpåverkan från nya bilar minskar rekordsnabbt – stora kommunvisa skillnader
Under 2007 minskade koldioxidutsläppen från nya bensin- och dieselbilar i Sverige med drygt fyra procent, från 189 till 181 gram per kilometer. De bilar som såldes i Burlöv och Danderyd släpper ut drygt 20 procent mer koldioxid än de nya bilarna i Ödeshög och Karlsborg. Det framgår av ett läns- och kommunvist index över nya bilars klimatpåverkan, som i dag presenteras av Naturvårdsverket, Vägverket och Konsumentverket.

Läs mer: http://www.naturvardsverket.se/sv/Nedre ... rdsnabbt-/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-04-18 16:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
INtressant!
Enligt den här filen;
http://www.naturvardsverket.se/upload/0 ... x_2008.xls
,så kan man se att andelen nysålda etanolbilar i Danderyd har ökat 2006-2007 med 16,5%
Medan den ökat mkt mer i glesbygdskommuner som t.ex. Bengtsfors med 43.3%

Tittar på man på rangordning baserat på utläpp med gas o etanolbilar så blir det ännu tydligare att det är i städerna folk köper annat än etanol o gasbilar. Småkommuner hamnar ofta på plats 10 till 60 medan stora städer nästan alla ligger på 100:e plats eller sämre.
Undantaget om man tittar på lite större städer är Trollhättan som ligger på 1:a plats när det gäller etanol o gasbilar.
Undrar varför....

Det har hävdats tidigare på detta forum av de som tycker alternativbränsle-pumplagen är ett gissel för glesbygden pga det bara är i storstäderna med biltullar o fri parkering man köper etanolbilar, och det därför inte kan bli fråga om någon nämnvärd efterfrågan på E85 på landsbygden.
Som alltså inte skulle behöva några etanolpumpar.
:roll:

Detta stämmer alltså inte, tvärtom borde efterfrågan alltså öka snabbare på landet än i storstäderna.
Tur det finns en pumplag då så de konservativa mackägarna på landet tvingas investera i det enda som går att sälja inom kort! :D

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-04-18 17:51 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
karlmb skrev:
Det har hävdats tidigare på detta forum av de som tycker alternativbränsle-pumplagen är ett gissel för glesbygden pga det bara är i storstäderna med biltullar o fri parkering man köper etanolbilar, och det därför inte kan bli fråga om någon nämnvärd efterfrågan på E85 på landsbygden.


Det har även hävdats att karlmb hittar på ståndpunkter som han senare argumenterar mot, ungefär som Don Quijote de la Mancha.

Citat:
Tur det finns en pumplag då så de konservativa mackägarna på landet tvingas investera i det enda som går att sälja inom kort!


Nyckelordet är "inom kort", dvs man tvingar mackägaren till olönsamma investeringar. Staten bruakr notmalt uppträdda lite mer renhårigt än så, men *** tror väl att mackföreståndarna är detsamma som oljebolagen...

I en liten kommun som Sölvesborg har man köpt 17 nya etanolbilar 2007 mot bara 6 2006. Jättestor ökning. På en ort som har 4 etanoltappar. Tror ni att det finns någon ekonomi i det?

Men kanske "inom kort" :roll:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 08-04-18 23:48 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7107
Ort: Älvsjö
göinge skrev:
Om etanol (E85):

Citat:
Etanolanvändningen inom vägtrafiken ökar kraftigt. De senaste två åren kan dock ökningen tillskrivas en ökning i användningen av övrig etanol, medan användningen av låginblandad etanol, i takt med en minskande bensinanvändning, har minskat något. I kategorin övrig etanol beror ökningen främst på en allt större försäljning av bränslet E85, innehållande 85 % etanol.


E85-försäljningen:

2000 26 000 kbm
2001 18 000 kbm
2003 18 000 kbm
2004 25 000 kbm
2005 25 000 kbm
2006 72 000 kbm
2007 114 000 kbm


Tror att du tappade ett år ;-)

Sen ska man väl dela etanol mängden med 0,85 för att få antal liter E85 då får jag det till

2000 30 588 m3
2001 21 176 m3
2002 21 176 m3
2003 29 412 m3
2004 29 412 m3
2005 38 824 m3
2006 84 706 m3
2007 134 118 m3

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-04-19 00:48 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7107
Ort: Älvsjö
Så här ser det grafiskt ut.

Dieselförbrukningsökningen äter upp hela CO2 vinsten!?

Bild

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-04-19 18:53 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 485
Ort: Jönköping
Transportarbetet verkar ha ökat markant. Den ökade användningen av diesel, hur stor del kan tänkas vara transportsektorn? Möjligen är det så att nu när Svensson har skaffat sig en snål diesel så körs det också mer? Det kostar ju så lite.... Personligen har jag minska mitt bilkörande de senaste åren. Svensson flyger nu också kors och tvärs över jordklotet. Tala om att ligga i otakt med värnandet om miljön!!! Tomt prat med andra ord.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-04-19 21:03 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7107
Ort: Älvsjö
Jag håller med dig, det är bedrövligt. Och så anses dieselbilar en miljöförel för att de släpper ut något mindre CO2/km om det sedan körs mera med dem för att de är så billiga/"miljövänliga" som man ser i statistiken försvinner hela fördelen.

Sänk i stället bilskatten på dieselbilar till bensinbilars nivå och höj dieselskatten till bensinen nivå, då blir de rörliga kostnader högre än idag.

Sen är en del av ökningningen naturligtvis den tunga trafiken, men det blir också bättre och gods trafik per tåg får en fördel om dieselskatten går upp.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-04-20 09:10 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 485
Ort: Jönköping
Ser dieselbeskattningen ut som den gör för att inte drabba transportsektorn?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-04-20 14:12 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7107
Ort: Älvsjö
Roger Gustavsson skrev:
Ser dieselbeskattningen ut som den gör för att inte drabba transportsektorn?


Ja för att skydda lastbilstrasporterna. Jordbruk har redan lågbeskattad diesel.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-04-20 14:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
MagnusH skrev:
karlmb skrev:
Det har hävdats tidigare på detta forum av de som tycker alternativbränsle-pumplagen är ett gissel för glesbygden pga det bara är i storstäderna med biltullar o fri parkering man köper etanolbilar, och det därför inte kan bli fråga om någon nämnvärd efterfrågan på E85 på landsbygden.


Det har även hävdats att karlmb hittar på ståndpunkter som han senare argumenterar mot, ungefär som Don Quijote de la Mancha.

Citat:
Tur det finns en pumplag då så de konservativa mackägarna på landet tvingas investera i det enda som går att sälja inom kort!


Nyckelordet är "inom kort", dvs man tvingar mackägaren till olönsamma investeringar. Staten bruakr notmalt uppträdda lite mer renhårigt än så, men miljö*** tror väl att mackföreståndarna är detsamma som oljebolagen...

I en liten kommun som Sölvesborg har man köpt 17 nya etanolbilar 2007 mot bara 6 2006. Jättestor ökning. På en ort som har 4 etanoltappar. Tror ni att det finns någon ekonomi i det?

Men kanske "inom kort" :roll:


Tja, någon kände sig iaf tydligen träffad direkt så helt fel ute är jag tydligen inte.
Du kan säkert hitta några ställen i landet där en pumplag så här långt innebär förlust.
Men det är väl inte det som är poängen?
Det var säkert några bromsbeläggstillverkare som förlorade pengar när asbesten skulle förbjudas. Ändå tycker nog få att den lagen var "dum", eller onödig.
Hade du siffror på etanolförsäljningen genom åren i dessa 4 etanoltappar i Sölvesborg kunde vi möjligen diskutera detta vidare.
Nu låter du bara bitter.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-04-21 06:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Jag håller med dig, det är bedrövligt. Och så anses dieselbilar en miljöförel för att de släpper ut något mindre CO2/km om det sedan körs mera med dem för att de är så billiga/"miljövänliga" som man ser i statistiken försvinner hela fördelen.


Tror att många snarare resonerar så att det år så dyrt med skatt/inköp så det är bara att köra många mil så tjänar vi igen det där.

Citat:
Sänk i stället bilskatten på dieselbilar till bensinbilars nivå och höj dieselskatten till bensinen nivå, då blir de rörliga kostnader högre än idag.


Exakt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-04-21 12:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
Tom att ge den tunga trafiken tillåtelse att köra med reducerad bränsleskatt kunde ge en stor effekt på personbilssidan (om man höjde där.)

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011