Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 04:12

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-04-21 13:48 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
Tom att ge den tunga trafiken tillåtelse att köra med reducerad bränsleskatt kunde ge en stor effekt på personbilssidan (om man höjde där.)


Ja fast jag ser inget fel i att den tunga trafiken också beskattades hårdare, det är den som växar mest och miljövänligare godstrafik per tåg och båt får gärna få lite mera fördelar.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-04-21 16:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
karlmb skrev:
Tom att ge den tunga trafiken tillåtelse att köra med reducerad bränsleskatt kunde ge en stor effekt på personbilssidan (om man höjde där.)


Ja fast jag ser inget fel i att den tunga trafiken också beskattades hårdare, det är den som växar mest och miljövänligare godstrafik per tåg och båt får gärna få lite mera fördelar.

/Aryan


Men det är tyvärr politiskt omöjligt, till skillnad från att pungslå privatbilister vilket sker med ryggmärgen hos större delen av riksdagsmännen/kvinnorna...
Nu finns det dessutom alternativ så vad väntar de på?
Jaså, billtillverkarna...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-04-21 16:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Ja man kan undra om vi överhuvudtaget har någon beskattning på tung trafik, dvs lastbil, båt osv när man kan skicka lax från Norge till Kina för rensning, packning osv och sedan tillbaka till Europa.

Kanske dags för en omfördelning av skatten när det gäller detta. Att sen långväga importerade varor blir lite dyrare får vi nog leva med.

Aryan skrev:
miljövänligare godstrafik per tåg och båt får gärna få lite mera fördelar.


Är båt verkligen så miljövänligt ? Iofs, relativt sett till lastbil så kanske det är det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Miljövänliga båtar
InläggPostat: mån 08-04-21 16:35 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag tror att man får sådana positiva siffror med båt, eftersom en båt kan lasta tusentals ton. Och en måttlig lågvarvig dieselmotor. Visst, det syns att dom ryker, men jag tror att man har någon räknebalans i detta. Så har jag i alla fall läst tidigare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-04-21 19:28 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja om båten inte åkar för fort är den energisnål. Dessvärre används den sämsta svavelrika tjockoljan som ingen annan kan använda så att utsläppen är höga, men CO2 per kg gods & transport km är nog väldigt bra.

Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-04-21 22:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Frågan är väl vad det totala utsläppen blir. Men det borde man väl ha räknat ut för exempelvis etanol kan man tycka. Utsläpp/l med frakt från Brasilien till Sverige.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-04-21 22:35 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Jag har sett uträkningar på att båttrafiken är 3 ggr efffektivare än tåg ( europiska tåg) och 100 ggr effektivare än lastbil.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-04-22 13:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
100 ggr effektivare i sammanhanget CO2 utsläpp ? I så fall kan man väl i princip bortse ifrån det i detta sammanhang. Borde heller inte påverka priserna på ex etanol om man slängde på lite mer straffskatt på CO2 utsläpp från båttransporter.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-23 06:01 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
När det gäller sjöfarten och miljöarbetet så ligger dom 20-30 år efter oss på land, när dom pratar om lågsvavlig olja så är det sådan olja som vi slutade använda för ca 20 år sedan. Dom har nyss inför svaveldioxid skrubbrar.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011