Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Statistik om bensin-, diesel-, E85- och gasförsäljningen.
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=31&t=2835
Sida 2 av 2

Författare:  aryan [ mån 08-04-21 13:48 ]
Inläggsrubrik: 

karlmb skrev:
Tom att ge den tunga trafiken tillåtelse att köra med reducerad bränsleskatt kunde ge en stor effekt på personbilssidan (om man höjde där.)


Ja fast jag ser inget fel i att den tunga trafiken också beskattades hårdare, det är den som växar mest och miljövänligare godstrafik per tåg och båt får gärna få lite mera fördelar.

/Aryan

Författare:  karlmb [ mån 08-04-21 16:03 ]
Inläggsrubrik: 

aryan skrev:
karlmb skrev:
Tom att ge den tunga trafiken tillåtelse att köra med reducerad bränsleskatt kunde ge en stor effekt på personbilssidan (om man höjde där.)


Ja fast jag ser inget fel i att den tunga trafiken också beskattades hårdare, det är den som växar mest och miljövänligare godstrafik per tåg och båt får gärna få lite mera fördelar.

/Aryan


Men det är tyvärr politiskt omöjligt, till skillnad från att pungslå privatbilister vilket sker med ryggmärgen hos större delen av riksdagsmännen/kvinnorna...
Nu finns det dessutom alternativ så vad väntar de på?
Jaså, billtillverkarna...

Författare:  Laban [ mån 08-04-21 16:03 ]
Inläggsrubrik: 

Ja man kan undra om vi överhuvudtaget har någon beskattning på tung trafik, dvs lastbil, båt osv när man kan skicka lax från Norge till Kina för rensning, packning osv och sedan tillbaka till Europa.

Kanske dags för en omfördelning av skatten när det gäller detta. Att sen långväga importerade varor blir lite dyrare får vi nog leva med.

Aryan skrev:
miljövänligare godstrafik per tåg och båt får gärna få lite mera fördelar.


Är båt verkligen så miljövänligt ? Iofs, relativt sett till lastbil så kanske det är det.

Författare:  nyfiken [ mån 08-04-21 16:35 ]
Inläggsrubrik:  Miljövänliga båtar

Jag tror att man får sådana positiva siffror med båt, eftersom en båt kan lasta tusentals ton. Och en måttlig lågvarvig dieselmotor. Visst, det syns att dom ryker, men jag tror att man har någon räknebalans i detta. Så har jag i alla fall läst tidigare.

Författare:  aryan [ mån 08-04-21 19:28 ]
Inläggsrubrik: 

Ja om båten inte åkar för fort är den energisnål. Dessvärre används den sämsta svavelrika tjockoljan som ingen annan kan använda så att utsläppen är höga, men CO2 per kg gods & transport km är nog väldigt bra.

Aryan

Författare:  Laban [ mån 08-04-21 22:22 ]
Inläggsrubrik: 

Frågan är väl vad det totala utsläppen blir. Men det borde man väl ha räknat ut för exempelvis etanol kan man tycka. Utsläpp/l med frakt från Brasilien till Sverige.

Författare:  Anders [ mån 08-04-21 22:35 ]
Inläggsrubrik: 

Jag har sett uträkningar på att båttrafiken är 3 ggr efffektivare än tåg ( europiska tåg) och 100 ggr effektivare än lastbil.

Författare:  Laban [ tis 08-04-22 13:01 ]
Inläggsrubrik: 

100 ggr effektivare i sammanhanget CO2 utsläpp ? I så fall kan man väl i princip bortse ifrån det i detta sammanhang. Borde heller inte påverka priserna på ex etanol om man slängde på lite mer straffskatt på CO2 utsläpp från båttransporter.

Författare:  Anders [ ons 08-04-23 06:01 ]
Inläggsrubrik: 

När det gäller sjöfarten och miljöarbetet så ligger dom 20-30 år efter oss på land, när dom pratar om lågsvavlig olja så är det sådan olja som vi slutade använda för ca 20 år sedan. Dom har nyss inför svaveldioxid skrubbrar.

Sida 2 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/