Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 03:12

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 08-06-14 00:09 
Offline

Blev medlem: fre 08-06-13 15:03
Inlägg: 2
Ort: Stefan A
Har med intresse tagit del av div. forum och info från Vägverket. Själv vill jag E85-konvertera en Ford Sierra Cosworth från 1992. Den 1 juli 2008 ska det ju gå att omregistrera en konverterad bil. Jag kan inte åtnjuta fördelar kring miljöbilsrabatt 10.000 kr, förmånsvärde, biltullar eller annat. Det jag vinner är lägre bränslekostnad och bättre miljösamvete. Enligt samtal med Vägverket lät det som att certifierade/lagligt godkända konverteringssatser samt utförande av ackrediterad verkstad kommer att godkännas av VV (och bilen alltså kunna lagligt omregistreras) från och med årsmodeller från 1993 och framåt. Är det någon som kan svara på om jag begår något olagligt om jag ändå, själv eller på icke-ackrediterad verkstad, konverterar min -92a till E85? Är det Bilprovningen som kan sätta käppar i hjulet eller vad? Motorgaranti finns ju inte kvar på en äldre bil, så det kan ju inte vara någon orsak. Det är ju jag som privatperson som tar steget, och ingen annan drabbas negativt.
Jag tror att svar på denna fråga skulle uppskattas av många miljöintresserade ute i vårt avlånga land. Inga gissningar eller spekulationer tack, men gärna sakligt resonemang och helst fakta.

/hälsn. Stefan A


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-14 00:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
VV är inte klart med reglerna än, men kanske...:
http://etanol.nu//forumrecover/viewtopi ... 7548#27548

Å andra sidan kan du ju konvertera själv och inte säga nåt... :roll:
Det blir tyvärr den enkla slutsatsen.
Jag anser det lagligt så länge min bil tar sig igenom besiktningarna.
Jag gör dessutom vad jag kan för att minimera min miljöpåverkan (vid bilkörningen) i enlighet med miljöbalken, vilket jag är skyldig till.
Visserligen kör jag den på bränsle den inte är registreringsbesiktigad för, men det är ej straffbart, och kommer att förbli så.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-06-14 21:33 
Offline

Blev medlem: fre 08-06-13 15:03
Inlägg: 2
Ort: Stefan A
Tack för länkar och tolkningar. Har också läst nu. Jag uppfattar texterna, och det var inte så lätt (här skulle länk funnits till VV som jag kopierade men får inte skicka på 10 dagar pga att jag är ny medlem...) så här:
1. Man kan, precis som för fordon av 1993 års modell eller nyare, omregistrera/få godkänt en konvertering av 1992 års modell eller äldre, under förutsättning att utrustning är typgodkänd och konvertering gjorts enligt alla konstens regler och paragrafer etc.
2. Provning av avgasutsläpp för KONVERTERINGSSATSEN (punkt 4 i bilaga 5...) ska för bilar av 1993 års modell eller nyare provas "vid typ 1 prov enligt direktiv 70/220/EEG". Som nämnts på forumet skulle detta kunna tolkas som att detta omfattande prov inte omfattar KONVERTERINGSSATSEN för bilar av 1992 års modell eller tidigare. Men vad de sedan avgör vid själva omregistreringen, om man konverterat "fritt", framgår ingenstans. Frågan är om det är ok med icke godkänd konverteringssats och själva konverteringen (dvs om endast avgasmätning genomförs).
3. Jag finner inte någonstans att man, oavsett årsmodell på bil, MÅSTE omregistrera en konverterad bil. Om någon som läser detta sett det, snälla svara! Annars borde det vara fritt fram att konvertera bilar utan att behöva omregistrera. (Det finns dessutom under punkt 4, nämligen 4.4, en text om att "En enbränsle etanolbil får jämföras med en identisk okonverterad bil" och tidigare under punkt 3.2 kunde man läsa att "Konverteringssatsen får inte ändra bilens högsta motoreffekt med mer än 5% jämfört med ursprungsfordonet", och vid konvertering blir oftast effekten högre... Frågan är bara om Bilprovningen utför denna jämförelse eller om det åligger den/de som sköter själva konverteringen/ KONVERTERINGSSATSEN?, och som måste vara certifierade.)

Inte lätt att tolka detta som novis. Rätta mig gärna om jag är helt ute och cyklar, det tål jag.
/hälsn. Stefan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: En klarläggande fråga
InläggPostat: lör 08-06-14 22:25 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
En frågeställning dyker upp för mig.
Du skiljer väl på dom certifierade konverterinssatser som ett fåtal firmor kommer att få göra efter halvårsskiftet, och dom "hemkonverteringar" som debatteras och omnämns här på forumet? T.ex. Auto-FFV, Flexitune med flera. Och även dom andra metoderna, BTR, större spridare, chiptrimmning eller kombinationer av flera.

Om man tittar på t.ex BSR i Växjö, som kommer att bli certifierad verkstad, så säger dom att bilar äldre än fem år inte är intressanta för dom. Och om du har en 92:a så är det ju bara hemkonvertering ändå att välja på. Och den kan du göra utan att behöva tala om för någon, men du kan troligen aldrig heller få den godkänd som miljöbil.

Jag vet inte om jag tolkar dig riktigt på detta sätt, men din frågeställning får mig att tänka så här.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-15 01:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Helt klart är nog att en bil utan de där fina satserna från fina gatan kommer att bli omöjlig att regga som miljöbil.

Vad som är mer oklart är just vilka regler som skall gälla för konvertering öht för de med ÅM 1993 och äldre.
Kanske bryr man sig inte om att ge ngt reglemente för detta som ett tyst medgivande att göra vad man vill så länge bilen går igenom ord besiktning...

Skrivningen om enbränslebilar är onekligen intressant, men skrev inte Rolf om det?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011