Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Vi släpper ut mindre avgaser nu.
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=31&t=3976
Sida 2 av 2

Författare:  göinge [ ons 08-10-15 08:55 ]
Inläggsrubrik: 

Citat:
Sverige ännu värsting på bilutsläpp
Av Erik Klefbom

Klimat Koldioxidutsläppen från nya bensin- och dieselbilar i Sverige minskade med 3,7 procent under det första halvåret 2008 jämfört med helåret 2007, från 181 till 174 gram per körd kilometer. Det visar statistik från Vägverket, Naturvårdsverket och Konsumentverket.

– Det är glädjande att utsläppen från nya bilar minskar, men vi tillhör fortfarande EU:s värstingar och det finns stora möjligheter att snabbt minska utsläppen, säger Kjell Andersson, chef för Naturvårdsverkets energi- och transportenhet i en kommentar.

Naturvårdsverket skriver att Sverige har EU:s mest bränsleslukande bilpark och koldioxidutsläppen för nya bensin- och dieselbilar ligger i topp, tillsammans med Litauen och Finland. Den svenska utsläppsnivån på 174 gram kan jämföras med genomsnittet för EU för 2007 som var 158 gram.

Om den svenska bilparken skulle reducera utsläppen till i genomsnitt 120 gram per kilometer, ett förslag som just nu diskuteras i EU-parlamentet, minskar koldioxidutsläppen med cirka 4,9 miljoner ton varje år. Det motsvarar sju procent av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser.

Om man i beräkningen inkluderar de bilar som drivs med etanol och gas minskar de nya bilarnas genomsnittliga koldioxidutsläpp till 153 gram per kilometer, jämfört med 169 gram helåret 2007. Branschföreningen Bil Sweden hävdar att denna siffra istället skulle vara 127 gram koldioxid per kilometer.

Naturvårdsverket menar dock att det finns flera sätt att räkna på biobränslenas klimateffekt om man inkluderar allt från markanvändning av grödor till direkta utsläpp från avgasröret. Plus att man i redovisningen inte kan ta för givet att alla som har en etanolbil verkligen kör på etanol eftersom fordonen också kan tankas med bensin.

Orsaken till oenigheten om etanol och gas ska inkluderas i uträkningen eller inte går tillbaka på att man inte är överens om huruvida dessa ska definieras som fossila bränslen. Det är i dagsläget oklart om deras status i förslagen till lagstiftning för nya bilar inom EU.


http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.18 ... bilutslapp

Sida 2 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/