Ett av argumenten att förespråka konvertering av befintliga bensinbilar i stället för att skrota de och bygga nya etanolbilar är förrutom kapitalbesparningen att det kostar energi och innebär miljöbelastning att skrota gamla bilar och bygga nya.
Svårt att hitta några uppgifter om det men på tyska wikipedia står det att skrotning och tillverkning står för ca 30% av bilens totatala miljöbeslastning och energiförbrukning. Ganska mycket alltså!
http://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm
Citat:
Die Schadstoffbilanz eines Fahrzeugs enthält nicht nur „variable Kosten“ des Betriebsverbrauchs, sondern auch die schadstoffmäßigen „Fixkosten“ der Herstellung und Wiederverwertung, die man auf die Betriebsdauer umlegen muss. Diese betragen gegenwärtig bei Neufahrzeugen 20 bis 30 % der Energie- und Schadstoffbilanz, der Anteil wird mit zunehmender Betriebsdauer jedoch immer kleiner.
Alltså ungefär:
Citat:
Totalutsläpp av föroreningar från ett fordon i ett livstidsperspektiv innehåller inte bara de "rörliga kostnader" (utsläpp) av bilen, men också den de "fasta kostnader" (utsläpp) av produktion och återvinning, som man måste lägga till. Dessa är för närvarande ca 20 - 30% av den energi och föroreningar av bilens totalpåverkan, om bilens livslängd ökar minskar naturligtvis tillverkningens och skrotnings andelen.
Min kommentar är då att om man konverterar bilen till E85 med lite "miljö" kostnader kan man köra länge med en bil utn att det miljömässigt vore bättre att byta till en ny bil även om den skulle vara lite renare.
/Aryan