Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 11:00

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Rädda mina blåbär!
InläggPostat: tor 09-01-22 13:59 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
http://www.liu.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=7795&a=50650
Det är alltså inte bara klimatet som tar stryk.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-01-22 15:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Nej, men jag har hört att diesel nu är renare än bensinbilar och tom de där etanolbilarna!
Det där kan inte stämma!!!
:evil:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-04-06 21:12 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-20 17:50
Inlägg: 99
Ort: Göteborg
karlmb skrev:
Nej, men jag har hört att diesel nu är renare än bensinbilar och tom de där etanolbilarna!
Det där kan inte stämma!!!
:evil:


Jag förstår att du är irronisk karlmb.
Stör mig rejält på dagens totala fixering på koldioxid som avgörande om en bil är ren eller smutsig.
När det gäller toxiska utsläpp så finns det inget (utom möjligen en elbil) som slår en bensin-, etanol- och eventetuellt gasbil som så gott som alltid körs på stökiometrisk blandning och har en väl fungerande trevägskatalysator.
Det är till och med så att de är renare än en förbränningsmotor som drivs med vätgas, eftersom denna inte kan köras stökiometriskt och det endast är i EU-cykeln som det bestäms om en motor klarar utsläppskraven på kväveoxider med mera.

Det är tveklöst den ökande mängden lätta och tunga dieselfordon som bär skulden till att halterna kväveoxider inte minskar i luften i vårt städer, för tills dess att dessa fordon på allvar tar bort sina utsläpp av kväveoxider så handlar det bara om att klara kraven i EU-cykeln. Utanför cykelns lastområde så väljer många tillverkare att något sånär "snyggt" öka utsläppen i syfte att få lägre bränsleförbrukning. Och idag är det ju som sagt bara bränsleförbrukningen som bestämmer om en bil är ren eller smutsig. :(


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-04-07 07:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Det är ju på grund av att miljöproblem som försurning som bland annat visar sig i form av försurade av som gör det omöjligt för många fiskarter och andra havsdjur att leva där och söndervittring av 2000-åriga skulpturer och byggnadsverk fullständigt glömts bort som gör att fossil diesel kan gå fram som en stormvind över bilmarknaden.

Svaveldioxid-, kväveoxid- och partikelutsläpp ses inte längre som ett problem, tros vara lösta eller är helt enkelt bortglömda i allt prat om klimatet.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-04-07 09:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
göinge skrev:
Det är ju på grund av att miljöproblem som försurning som bland annat visar sig i form av försurade av som gör det omöjligt för många fiskarter och andra havsdjur att leva där och söndervittring av 2000-åriga skulpturer och byggnadsverk fullständigt glömts bort som gör att fossil diesel kan gå fram som en stormvind över bilmarknaden.

Svaveldioxid-, kväveoxid- och partikelutsläpp ses inte längre som ett problem, tros vara lösta eller är helt enkelt bortglömda i allt prat om klimatet.


Olle Hådell på Vägverket "ser på NOX, som ett problem endast i tunnlar och liknande ställen"...
Varför betalar jag skatt till hans lön?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-04-07 12:17 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 21:49
Inlägg: 146
Ort: Bjästa Örnsköldsvik
karlmb skrev:

Olle Hådell på Vägverket "ser på NOX, som ett problem endast i tunnlar och liknande ställen"...
Varför betalar jag skatt till hans lön?


Betänk även att dina skattepengar går till regeringens löner.. :cry:

_________________
Sprit är oftast bästa lösningen!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011