Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 07:57

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 12-05-27 22:28 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Hittade inte riktigt någon forumsektion som passar min frågeställing så jag lägger den här.

En fråga till er som experimenterat med E85:

När man använder vatten för att separera etanol och bensin i E85, hur mycket vatten behövs det minimalt och optimalt?
Hur lång tid tar separationen vid minimal vattenmängd, vid optimal blandning, samt med en blandning motsvarande ungefär 50/50 etanol/vatten. (ex. ~5 liter E85 4 liter vatten)

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-06-04 19:59 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-14 16:09
Inlägg: 85
Fas-separationen går väldigt snabbt, du bör omedelbart se en hel de bensin separera. Man kan vänta för att det inte skall hänga nåra droppar i etanolen. Sen tar en del bort rester med kolfiltrering och dricker upp det. :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-06-06 13:19 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
rope_pusher skrev:
Fas-separationen går väldigt snabbt, du bör omedelbart se en hel de bensin separera. Man kan vänta för att det inte skall hänga nåra droppar i etanolen. Sen tar en del bort rester med kolfiltrering och dricker upp det. :)

Jag är tveksam till att en kolfiltrering skulle ta bort resten av det som finns kvar i vatten-etanol-blandningen. Det är nog tillräkligt rent för att kunna användas i tekniska sammanhang men jag skulle inte vilja dricka det.
Läste i någon av kvällstidningarna för några år sedan om en norrman som gjorde snabb-hemkört på det sättet och sålde till mindre nogräknade ungdomar som ful-sprit. Den gången pratade polisen om stor risk för njur- och leverskador.
Visserligen skulle man kunna tänka sig att de säger så i avskräckande syfte, men om det inte finns något sätt att verifiera sanningshalten så ställs man inför problemet att om de inte ljuger så ligger man illa till. Det står för mycket på spel, helt enkelt.

Jag tänkte mer på andra typer av användningsområden:

Påfyllning av vätska för de som har bergvärme, eller bara vill testa att experimentera med berg/jord/sjö/vattendrags-värme.

Jag hade en idé att gräva ner jordvärmeslang till grundvattnet i mina föräldrars sluttningsvilla, och bara pumpa upp jordvärmen med en cirkulationspump till slingor dragna under betongplattorna på garageuppfarten för att hålla den snöfri på vintern. En 50-50% sprit-vattenblandning räcker lång väg där, även om det blir riktigt kallt. Den förhöjda temperaturen på garageuppfarten smälter/sublimerar snö och is till vattenånga upplöst i luften.
Genomförandet stupade på att mina föräldrar inte vill ha något grävt på tomten, och tycker inte att lite snö på garageuppfarten är något större problem.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-06-06 13:41 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-14 16:09
Inlägg: 85
MTBE löser sig en del i vatten, det mesta försvinner nog med bensinen. Men en hel del blir kvar i etanolen, tillsammans med annat skit som fins i bensin. Därför man inte kan handa hemkört längre, säkrast att tillverka eget! :)

Jo, en dunk T-röd är löjligt dyrt till större grejer vill man inte använda det. Bra idéer du har där, svärmor har brutit något varje vinter nu.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-06-07 22:12 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Enligt säkerhetsdatabladet för MTBE så är det vattenlösligt till en koncentration av 51g per 100g vatten. Så det är stor risk att mycket av MTBE:n hamnar i vattnet.
Kokpunkten är 55.2°C, vilket borde innebära att en destillation är möjlig. Jag är inte kemist, så jag kan inte tyda alla data i databladet med avseende på rening.
Men det finns ju så mycket andra otrevliga saker i bensin...

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011