Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 11:48

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 12-05-28 15:23 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Hittade en intressant artikel om hur mycket CO2 utsläpp det uppstår vid produktion av en ny bil, se http://www.guardian.co.uk/environment/g ... nt-new-car

småbil Citroen C1: 6 ton CO2e:
mellanstor bil: Ford Mondeo: 17 ton CO2e:
stor bil / SUV: Land Rover Discovery 35 ton CO2e

Vet inte om det ingår skrotning av en bilde ersätter annars kan det bli ännu lite mera.

Väldigt intressant att se hur liten besparning det faktist blir om man med hjälp av skrotningsbidrag i förtid byter ut en äldre bensinbil mot en snål miljödiesel t ex. Även om det per km skulle ge så mycket som en halvering av CO2 utsläpp per mil så är det ändå tveksamt om det någonsyn bli en vinst / minskning av utsläppen totalt.

Samtidigt ser man vilken potential etanolkonvertering har för att minska utsläppen, utsläppen pga konverteringen är minimala och CO2 reduktionen börjar därför nästan från första mil efter konvertering.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-06-05 08:52 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-14 16:09
Inlägg: 85
Intressant. Jag funderade på hur det låg till med det. För folk säger mig att jag borde köpa en nyare bil om man skall vara miljömedveten. Jag har svarat, återanvändning är alltid det miljövänligaste, men nu har jag siffror också!

Lägger man in de saker man kan göra med sin gamla bil, för att minska dess förbrukning. Koppla bort AC, värma bränsle, öka kompression när man kör E85 och allt vad som föreslås runt om på internet, så blir återanvändning mer attraktivt.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011