Här är statoils rapport för år
2007
Lite ur rapporten
Citat:
5.1 Förnybarhetsdirektivet
Direktivet, som presenterades av EU-kommissionen i januari 2008, går i korthet ut på att
varje medlemsstat ska uppnå minst 20 procent förnybar energi och specifikt för
drivmedel 10 procent förnybar energi till 2020.
Medlemsstaterna ska ta fram handlingsplaner med nationella sektorsmål och åtgärder för
hur målen ska nås och samtidigt säkerställa att produktionen av biodrivmedel sker på ett
miljömässigt hållbart sätt. Målet kan nås med vilken som helst mix av låginblandning av
biodrivmedel i bensin och diesel och biodrivmedel i koncentrerad form.
Endast biodrivmedel som uppfyller kommissionens krav räknas när staterna ska uppnå
målen, och nationella ekonomiska stödsystem ska bara ges för biodrivmedel som
uppfyller kraven. Bränslet ska minska klimatpåverkan med minst 35 procent ur
livscykelperspektiv jämfört med råoljebaserad bensin och diesel, vilket utestänger de
varianter av biobränslen som har högre klimatpåverkan än fossila bränslen.
Därutöver finns ett antal hållbarhetskriterier för att skydda biodiversitet och förhindra
frigörelse av koldioxid som är bunden i mark. Exakt hur dessa hållbarhetskriterier
kommer att se ut är ännu inte klart.
EU-kommissionen har också tagit fram en omfattande tabell med default-värden på
sammanlagd klimatpåverkan för en rad biobränslen, inklusive de skillnader som olika
produktionsteknik medför
Och
Citat:
5.2 Bränslekvalitetsdirektivet
EU-kommissionen har också föreslagit en revidering av det så kallade
bränslekvalitetsdirektivet. Förslaget, som presenterades i januari 2007, innebär att alla
leverantörer av bränslen från och med år 2009 måste rapportera om livscykelutsläppen
av växthusgaser från sina fordonsbränslen, och att utsläppen av växthusgaser per
energienhet från och med år 2011 ska minskas med en procent per år fram till år 2020.
Varje leverantör kan själv välja om kravet ska uppfyllas genom ökad andel förnybara
bränslen eller på annat sätt.
Dessutom föreslår kommissionen att gränsen för låginblandning av etanol i bensin höjs
till 10 procent