Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 24-04-20 01:14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 08-01-09 04:33 
Offline

Blev medlem: ons 08-01-09 04:21
Inlägg: 4
Ort: Från
Man läser så mycket i tidningar och på webben för eller emot etanol som motorbränsle. Mycket av det som sägs har jag inget problem att tro på.

Exempelvis har jag inte något större problem att tro på att det går åt lika mycket vete som i 120 vetelimpor att tanka en Volvo V50 med E85. Jag har inte heller svårt att tro på att etanolproduktion i Brasilien är miljömässigt bra, men kan vara tveksamt ur arbetsmiljösynpunkt. Jag har inte heller svårt att tro att etanol från skogsavfall kan visa sig vara en bra möjlighet. Det jag har svårt att tro är att all etanol i pumpen idag produceras enligt någon av de här metoderna. Man har även hört talas om vinetanol... motorbränsle som görs av vinöverskott. EU-subventioner... :-).

Det jag just nu är intresserad av i den här diskussionen är inte för- och nackdelar med olika produktionsmetoder, det kan man läsa sig till tills man är blå i ansiktet och röd i ögonen. Problemet är att det är svårt att skilja på vilka processer som egentligen används och i vilken utsträckning.

Det jag skulle vilja veta -- om jag tankar... säg en Ford Focus med E85 idag, var och hur har den etanolen producerats? Visst -- allt produceras säkert inte på samma ställe på samma sätt -- men ge mig gärna en uppfattning om vilka proportioner det handlar om. Det är ju trots allt den realiteten om hur etanol produceras idag, kombinerat med hur den skulle kunna produceras i framtiden (vilket endast kommer göras om efterfrågan drivs) som kan avgöra om etanolen är rätt väg att gå.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-09 12:13 
Offline

Blev medlem: ons 08-01-09 04:21
Inlägg: 4
Ort: Från
Tack, Lind, jag ska kontakta SEKAB och fråga dem, eller se om jag hittar något på deras hemsida.

Chaan, har du någon referens för det påståendet att 50% av SEKABs etanol kommer från Brasilien? Då är väl frågan var de andra 50% kommer från. ;-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Inte mer från Brasilien?
InläggPostat: ons 08-01-09 15:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Jag trodde faktiskt det var mer brasiliansk etanol i pumparna! När etanol som bilbränsle uppmärksammades av media brukade det heta att 80% kom från Brasilien. Den siffran har levat kvar sedan dess.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-09 15:53 
Offline

Blev medlem: ons 08-01-09 04:21
Inlägg: 4
Ort: Från
Så hittils kan det vara allting ifrån 20% till 80% brasiliansk etanol i pumparna. Inget svar från sekab än. Kan nog visa sig vara en intressant fråga. :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Varifrån?
InläggPostat: ons 08-01-09 16:02 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Såväl SEKAB som BAFF och Agroetanol har massor av info på sina sidor. Du kanske inte får alla svar du förväntar dig, men du kan knappast gå oupplyst i fortsättningen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-04-16 07:45 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
I Naturvårdsverkets rapport "Index över nya bilars klimatpåverkan" 2007 som kom 070414 faans det uppgifter om detta.

Etanolen i E85
motsvarar för 25% av all drivmedelsetanol, av detta var i 2007:

ca 90% sockerrörsbaserad etanol från Brasilien
omkring 10% sulfitmassabaserad etanol från Sekab i Örnsköldsvik.

Sen sa väl Anders att det var tre? fristående mackar nära Norrköping som får etanol till E85 från Agroetanol men det blir då inte mera än någon procent antar jag.

Etanol till låginblandning i 95 oktanig bensin
motsvarar för 68% av drivmedelsetanol, av detta var i 2007:

55% är brasiliansk sockerrörsetanol
25% är europeisk etanol
20% vetebaserad etanol från Agroetanol i Norrköping

Etamax D till diesel bussar
motsvarar för 7% av drivmedelsetanol
fördeling som etanol i E85 (antar jag eftersom Sekab blandar till den)

Sammanlagda drivmedels etanol alltså ca
66% brasiliansk sockerrörsetanol
17% europeisk etanol
14% vetebaserad etanol från Agroetanol i Norrköping
3% sulfitmassabaserad etanol från Sekab i Örnsköldsvik.

Att 80% importerades i 2007 stämmer alltså bra, men därav var det 83,5% brasiliansk sockerrörsetanol.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-04-17 22:43 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Mmm det stämmer, jag vet inte exakt hur många mackar det är. Men alla Tanka mackar som Rejmes sköter får sin E85 blandning från Agroetanol.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011