Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 09:22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Nyheter från Phillipinerna
InläggPostat: tor 08-12-04 17:42 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
http://balita.ph/2008/12/01/biofuels-pr ... ree-parts/

Citat:
Biofuels production offers business opportunities
For every crisis, there is an opportunity. In 2009 and beyond, despite a global financial crisis and the resulting investment crunch, the Philippines may yet find in its biofuels agenda a salvation of sorts.


Citat:
As it happens, 2009 is when the biofuels mandate will be raised from the current one to two percent for biodiesel meaning, diesel fuel sold in the country must be blended with two percent coco-methyl esther (CME) to comply with the law, and the five percent bioethanol mandate is introduced, which requires the mix of five percent high-octane, water-free alcohol produced largely from sugarcane, into all gasoline fuel to be sold at the pumps throughout the country.


Citat:
Sea Oil is considering to make available E20 and E85 in some of their retail stations, according to Marasigan.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan tor 08-12-04 17:46, redigerad totalt 1 gång.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-04 17:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Roligt att även iaf vissa på Filipinerna börjar inse etanolens potential...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-04 20:16 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Citat:
Man skall inte säga otroligt korrupt för det har faktiskt gjorts väldigt mycket för att bekämpa korruptionen. Enligt den kände debattören track_snake är t.ex. inte Filippinerna numera mer korrupt än andra länder i Sydostasien.
Jag kan ju "bara" jämföra med vad jag upplevt efter en 2½-månads vistelse i Vietnam och en 1-månads vistelse i Filippinerna och dessa erfarenheter säger mig att Filippinerna är mer korrupt. Vad en "känd" debattör säger och vad katten skiter lägger jag i samma låda. Det är ett vitalt misstag att försöka hänvisa till en auktoritet. Bara för att Aristoteles hävdade att tyngst faller fortast behöver det inte vara sant, oavsett om han var en auktoritet på området eller inte. Vad jag har förstått från den Filippinska befolkningen själv har det bara blivit värre de senaste 10 åren. Detta skiljer sig från många andra länders utveckling där det successivt blivit bättre, till exempel Sydkorea. Det blir kanske bättre och bättre i Filippinerna på lång sikt, men när jag senast i somras såg att presidenten sprang runt i en eco friendly $2000-klänning kände jag ett starkt obehag för hela styret.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-12-05 01:14 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Mera nyheter från landet http://www.bworldonline.com/BW120508/content.php?id=054

Citat:
Biofuel producers allowed to use sugar

THE SUGAR REGULATORY Administration (SRA) approved on Wednesday the registration of four bioethanol producers that will be allowed to use raw sugar as their feedstock, officials of the agency yesterday said.

The newly accredited bioethanol producers are Leyte Agri Corp., Cavite Biofuels Producers Inc., Roxol Bioenergy Corp., and San Carlos Bioenergy, Inc., SRA Deputy Administrator Aida F. Ignacio said in a phone interview.

"They have to be accredited as bioethanol producers before they can avail of the ’F’ sugar [sugar for bioethanol feedstock use]," Ms. Ignacio said.

On Tuesday, the SRA issued Sugar Order No. 5 creating a new classification — "F" — from "D" sugar, or sugar for export to countries other than the United States, for bioethanol production to "open an alternative markets for excess sugar production."

Negros Occidental-based San Carlos Bioenergy, Inc. will test-use at least 1,000 metric tons of sugar as a biofuel feedstock. It will start commercial operations in January and will mill 1,500 MT of sugar per day, or a production capacity of 30 million liters of biofuel per year.

Cavite Biofuels is developing a bioethanol distillery capable of producing 125,000 liters a day. The plant will start commercial operations in 2010 and will source its feedstock from 6,000 hectares of sugarcane plantation in the Cavite towns of Magallanes and Maragondon.

Negros Occidental-based Roxol Bioenergy, which will start commercial operations in 2010, can process up to 365 MT of molasses from sugarcane to produce 100,000 liters of bioethanol daily.


/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-12-05 04:07 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
karlmb skrev:
Roligt att även iaf vissa på Filipinerna börjar inse etanolens potential...

----------------------

Och vilka skulle inte göra det? Menar Du den kände debattören track_snake? Men han har väl skrivit många positiva inlägg om etanol där? Tyvärr var man tvungen att lägga ned det forum där han var aktiv för en tid sedan:

http://www.sunstar.com.ph/forums/

Dessutom, som vanligt karlmb, får jag rekommendera Dig att ta en snabbkurs i rättstavning. Ett 'p' till skall det vara i Filippinerna.

Och vad rubriken på tråden anbelangar så verkar det vara en blandning av svenska och nederländska. Filippinerna heter på nederländska
Filippijnen...

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-12-05 04:15 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
matsuda skrev:
Citat:
Man skall inte säga otroligt korrupt för det har faktiskt gjorts väldigt mycket för att bekämpa korruptionen. Enligt den kände debattören track_snake är t.ex. inte Filippinerna numera mer korrupt än andra länder i Sydostasien.
Jag kan ju "bara" jämföra med vad jag upplevt efter en 2½-månads vistelse i Vietnam och en 1-månads vistelse i Filippinerna och dessa erfarenheter säger mig att Filippinerna är mer korrupt. Vad en "känd" debattör säger och vad katten skiter lägger jag i samma låda. Det är ett vitalt misstag att försöka hänvisa till en auktoritet. Bara för att Aristoteles hävdade att tyngst faller fortast behöver det inte vara sant, oavsett om han var en auktoritet på området eller inte. Vad jag har förstått från den Filippinska befolkningen själv har det bara blivit värre de senaste 10 åren. Detta skiljer sig från många andra länders utveckling där det successivt blivit bättre, till exempel Sydkorea. Det blir kanske bättre och bättre i Filippinerna på lång sikt, men när jag senast i somras såg att presidenten sprang runt i en eco friendly $2000-klänning kände jag ett starkt obehag för hela styret.

-------------
Nu är det ju så att auktoriteter har ju traditionellt en mycket stor vikt här i världen och det var därför jag citerade track_snake.

Det har inte blivit värre. Transparensen i många sammanhang har ökat. Det hör till stilen här att man alltid klagar på korruption för att förklara varför man inte får något som man vill. Och oppositionen är starkt splittrad, annars hade inte presidenten fått sitta kvar. En utveckling som den som vi sett den senaste tiden i Thailand är omöjlig just nu i alla fall i Filippinerna.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-12-05 08:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Lite lågt att klaga på folks stavning... Du hade behövt klaga på nästan alla Aryans inlägg om stavningen var det viktigaste.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-12-05 11:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag lämnar ovanstående okommenterat som ett bevis på BP:s nivå.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-12-05 12:34 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
göinge skrev:
Lite lågt att klaga på folks stavning... Du hade behövt klaga på nästan alla Aryans inlägg om stavningen var det viktigaste.


Jag hoppas att folk har överseende för att jag stavar som jag gör och att trots stavfelen innehållet går fram.

Till BP och andra som kan stava bättre: jag tar tacksamt emot rättelser men gör det då som ett pm, så att de inte stör tråden. Dessutom är eventuellt välmenta påpekanden om stavningen off-topic.

/Aryan

PS för de som har missad BP's känsla för humor och självironi när han citerar från "den kände debattören track_snake" så är det en publik hemlighet att han citerar från eget verk.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan fre 08-12-05 13:50, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-12-05 13:41 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 23:01
Inlägg: 244
Ort: Göteborg
Den som är trött på att lita på kända debattörer kan läsa om korruption på Transparency International. Där visar det sig att korruptionen är signifikant högre i Filippinerna än i till exempel Thailand.

Edit: Detta är OT.

_________________
Gå med i Sveriges snabbaste växande Freecycle-grupp, Freecycle-gruppen i Göteborg.
Adress: http://www.freecyclegbg.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-12-05 17:30 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Kort sagt verkar vår käre BP ta det väldigt hårt om man kritiserar delar av moderlandet (eller råkar stava det felaktigt).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-20 08:34 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
OnTopic igen:
http://www.allheadlinenews.com/articles/7014143377

Citat:
Philippine Ethanol Industry Strong Despite Falling Demand For Oil

Manila, Philippines (AHN) - Despite the downturn in the ethanol industry in the U.S. due to falling demand for oil, the ethanol industry in the Philippines is still pushing through with the operation or construction of production facilities in southern Philippines.

One of the leading players in the industry, San Carlos BioEnergy, started commercial operations of its $52 million (2.5 billion pesos) commercial integrated ethanol distillery and co-generation power plant in mid-January. The facility could produce 125,000 liters of ethanol daily or 30 million liters yearly and generate 8 megawatts of power. The feedstock will come from 400,000 tons of sugar cane sourced from 9,000 hectares of sugar land at San Carlos City in the province of Negros Occidental.

Another major player, Basic Energy, entered into a memorandum of agreement with Canadian firm Nexum Energy, to jointly develop a bioethanol plant in the Philippines. When completed, Basic will have a 200,000 liters daily production capacity using cassava as a feedstock, according to Oscar de Venecia Jr., president of Basic Energy. The company shifted to cassava as feedstock from initial plans to use sugar cane. Aside from the ethanol production, Basic's plant, to be located in Zamboanga del Norte, will generate 8 megawatts of green energy.

A third player, Roxol Energy Corporation, is also putting up a bioethanol plant in La Carlota City, also located in Negros Occidental. The Roxol plant will have a capacity of 10,000 liters per day and is expected to be operational by 2010.


resten på http://www.allheadlinenews.com/articles/7014143377

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011