Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 22:23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Flödesschema
InläggPostat: ons 09-09-09 16:30 
Offline

Blev medlem: ons 09-09-09 16:16
Inlägg: 1
Jag ska göra ett tänkbart flödesschema om hur etanolen hamnar i sveriges bensinmackar. Jag är totalt oinsatt i ämnet och uppskattar all hjälp.
Det kan vara väldigt enkelt, kanske till exempel:

1. skövling av regnskog i sydamerika
2. av trädet utvinner man etanol på något sätt?
3. någon köper det?
4. någon kör etanolen med båt till sverige
5. bilar kör ut etanolen till bensinmackar

Inte så lyckad gissning kanske, är det någon som har några andra förslag? Kanske något man kan tillägga?
All information jag kan få är bra information.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-09 17:40 
Offline

Blev medlem: lör 07-03-10 10:39
Inlägg: 108
Vilken planet är du ifrån? :roll:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 09-09-09 18:06 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Dina fem punkter är nog tagna från dom värsta fossilister som kan uppbringas. Du ligger långt lägre är kvällstidningar och DN:s bilredaktör. Inte ens i råkapitalismens och miljöförstöringens hemländer Kina och Ryssland resonerar man som du.

Jag föreslår att du börjar med att läsa startsidan här. När du har gått igenom den kan du gå vidare till BAFF, SEKAB, AGROETANOL och ST1. Alla är sökbara ord på Google. Även flera av dom oljebolag som säljer E85 har en del nyttigt att berätta. Sedan kan du också läsa sidorna från Gröna Bilister och Miljöfordon. Det finns även massor av vetenskapliga rapporter, både Svenska och utländska som kör över ditt resonemang om du vill gå vidare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flödesschema
InläggPostat: ons 09-09-09 20:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
maktspel skrev:
Jag ska göra ett tänkbart flödesschema om hur etanolen hamnar i sveriges bensinmackar. Jag är totalt oinsatt i ämnet och uppskattar all hjälp.
Det kan vara väldigt enkelt, kanske till exempel:

1. skövling av regnskog i sydamerika
2. av trädet utvinner man etanol på något sätt?
3. någon köper det?
4. någon kör etanolen med båt till sverige
5. bilar kör ut etanolen till bensinmackar

Inte så lyckad gissning kanske, är det någon som har några andra förslag? Kanske något man kan tillägga?
All information jag kan få är bra information.


1. Har förekommit i decennier. På åttiotalet hette det till exempel att vi som ett av världens mest kaffedrickande folk i världen bidrog till regnskogsskövlingen.

2. Nej, man gör etanol av sockerrör i Brasilien. Forskning sker på cellulosabaserad etanol på olika håll i världen, men har inte kommit igång ännu i full skala.

3. Ja...

4. Jo...

5. Ja. Punkt 3-5 är desamma som för bensin och diesel, så... Ja, vad vill du ha sagt med de punkterna?

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flödesschema
InläggPostat: tor 09-09-10 08:45 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
göinge skrev:
maktspel skrev:
Jag ska göra ett tänkbart flödesschema om hur etanolen hamnar i sveriges bensinmackar. Jag är totalt oinsatt i ämnet och uppskattar all hjälp.
Det kan vara väldigt enkelt, kanske till exempel:

1. skövling av regnskog i sydamerika
2. av trädet utvinner man etanol på något sätt?
3. någon köper det?
4. någon kör etanolen med båt till sverige
5. bilar kör ut etanolen till bensinmackar

Inte så lyckad gissning kanske, är det någon som har några andra förslag? Kanske något man kan tillägga?
All information jag kan få är bra information.


1. Har förekommit i decennier. På åttiotalet hette det till exempel att vi som ett av världens mest kaffedrickande folk i världen bidrog till regnskogsskövlingen.

2. Nej, man gör etanol av sockerrör i Brasilien. Forskning sker på cellulosabaserad etanol på olika håll i världen, men har inte kommit igång ännu i full skala.

3. Ja...

4. Jo...

5. Ja. Punkt 3-5 är desamma som för bensin och diesel, så... Ja, vad vill du ha sagt med de punkterna?

---------------------------------------------
Skövling av regnskog har förekommit i Brasilien och annorstädes i många, många år. Ett litet positivt tecken är att skövlingsgraden verkar ha avtagit något de senaste åren.

Skövlingen orsakas bl.a. av att andra intressen vill komma åt marken och använda den i jordbrukssammanhang. Främst för betesmark och för sojaodling. Etanolen kommer in marginellt i sammanhanget eftersom en liten del av den friställda marken blir sockerrörsplantager och att utvidgningar av sockerrörsplantager på andra håll driver boskapsuppfödarna mot Amazonas.

Av trädet gör man sågat virke varav en del säljs på världsmarknaden. Det kan också bli faner av stockarna. Mycket bränns dock upp och frigör därmed CO2.

Punkt 3-5 är desamma som för bensin med undantag av att råolja transporteras med större fartyg till Europa där råoljan raffineras, dels i Rotterdam och närliggande raffinaderier, dels i svenska raffinaderier. Etanolen transporteras från exporthamnar i Brasilien på lite mindre fartyg och som vattenfri etanol. Till exporthamnarna (t.ex. Santos som är den ledande) har etanolen kommit från etanolfabriker i Brasilien på järnvägsvagnar eller tankbilar.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011