Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 15:30

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Köp en egen etanolfabrik!
InläggPostat: tor 09-12-03 22:38 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Passa på! bara några dagar kvar.
http://www.ir1group.com/assetsales.aspx

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 09-12-04 08:21 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
GL skrev:
Passa på! bara några dagar kvar.
http://www.ir1group.com/assetsales.aspx

--------------------------------------
Det var ju trevligt att se att både intransporter och uttransporter sker på järnväg trots att fabriken är ganska ny.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-12-04 20:45 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Anläggningen är trimmad och delvis utvecklad av Delt-T corp.

Delta-T

Edit: ändrade ett stavfel p.g.a den bärbara datorn jag räddat från skrotlådan har ett segt d :roll:

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Senast redigerad av Anders lör 09-12-05 08:43, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 09-12-04 22:40 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
BP skrev:
GL skrev:
Passa på! bara några dagar kvar.
http://www.ir1group.com/assetsales.aspx

--------------------------------------
Det var ju trevligt att se att både intransporter och uttransporter sker på järnväg trots att fabriken är ganska ny.

mvh/BP


Håller med, men jag ser inga elledningar, så det är väl tyvärr dieseldrift?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 09-12-07 04:51 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
aryan skrev:
BP skrev:
GL skrev:
Passa på! bara några dagar kvar.
http://www.ir1group.com/assetsales.aspx

--------------------------------------
Det var ju trevligt att se att både intransporter och uttransporter sker på järnväg trots att fabriken är ganska ny.

mvh/BP


Håller med, men jag ser inga elledningar, så det är väl tyvärr dieseldrift?

/Aryan

------------------
Var inte det här i delstaten Oregon?

Det finns inte en meter elektrifierad järnväg i Oregon. Om man bortser från spårvägen i Portland.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 09-12-07 11:28 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
BP skrev:
aryan skrev:
BP skrev:
GL skrev:
Passa på! bara några dagar kvar.
http://www.ir1group.com/assetsales.aspx

--------------------------------------
Det var ju trevligt att se att både intransporter och uttransporter sker på järnväg trots att fabriken är ganska ny.

mvh/BP


Håller med, men jag ser inga elledningar, så det är väl tyvärr dieseldrift?

/Aryan

------------------
Var inte det här i delstaten Oregon?

Det finns inte en meter elektrifierad järnväg i Oregon. Om man bortser från spårvägen i Portland.

mvh/BP


Lite OT men då är det väl diesel-elektrisk hybrid lok antar jag? Ger det då några energieffektivisitets / utsläpp / miljöfördelar jmfd med diesellastbilstransporter?

EDIT: Hittade svaret här:
http://publikationswebbutik.vv.se/uploa ... ektorn.pdf
Citat:
Koldioxidutsläpp från godstransporter:
• Dieseltåg släpper ut 25 g CO2/tkm
• Eltåg släpper ut 1 g CO2/tkm
• Lastbil släpper ut 76 g CO2/tkm


(Det gäller väl "svensk" el och inte amerkansk kol/gas el).

Det fanns även en hamn vi fabriken, sjötransporter är då nog mest effektiva och miljövänligast.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 09-12-07 16:25 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
aryan skrev:
BP skrev:
aryan skrev:
BP skrev:
GL skrev:
Passa på! bara några dagar kvar.
http://www.ir1group.com/assetsales.aspx

--------------------------------------
Det var ju trevligt att se att både intransporter och uttransporter sker på järnväg trots att fabriken är ganska ny.

mvh/BP


Håller med, men jag ser inga elledningar, så det är väl tyvärr dieseldrift?

/Aryan

------------------
Var inte det här i delstaten Oregon?

Det finns inte en meter elektrifierad järnväg i Oregon. Om man bortser från spårvägen i Portland.

mvh/BP


Lite OT men då är det väl diesel-elektrisk hybrid lok antar jag? Ger det då några energieffektivisitets / utsläpp / miljöfördelar jmfd med diesellastbilstransporter?

EDIT: Hittade svaret här:
http://publikationswebbutik.vv.se/uploa ... ektorn.pdf
Citat:
Koldioxidutsläpp från godstransporter:
• Dieseltåg släpper ut 25 g CO2/tkm
• Eltåg släpper ut 1 g CO2/tkm
• Lastbil släpper ut 76 g CO2/tkm


(Det gäller väl "svensk" el och inte amerkansk kol/gas el).

Det fanns även en hamn vi fabriken, sjötransporter är då nog mest effektiva och miljövänligast.

/Aryan

------------------
Järnvägen har en hög andel av godstrafiken i USA. Det beror bl.a. på långa transportavstånd och att det finns många lokala järnvägsbolag (s.k. 'shortlines') som är lika konkurrenskraftiga som lokala åkerier i sina närområden. Att anlägga spår till etanolfabriken trots att den byggdes nyligen var därför ganska självklart. Både intransporter (spannmål eller majs) och uttransporter (etanol) sker tydligen mest på järnväg.

I USA är som sagt all järnvägstrafik av gods dieseldriven. Visst, det görs försök med hybridlok men bara på bangårdar som växellok. UP (Union Pacific) har dessutom haft ett antal fullstora lok i drift som går på naturgas som transporteras i en vagn efter loken, men det är ju knappast något förnyelsebart bränsle. Rent allmänt är snittförbrukningen med dieseldrift ungefär 1/5 av den för lastbil i USA.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011