aryan skrev:
BP skrev:
aryan skrev:
BP skrev:
GL skrev:
--------------------------------------
Det var ju trevligt att se att både intransporter och uttransporter sker på järnväg trots att fabriken är ganska ny.
mvh/BP
Håller med, men jag ser inga elledningar, så det är väl tyvärr dieseldrift?
/Aryan
------------------
Var inte det här i delstaten Oregon?
Det finns inte en meter elektrifierad järnväg i Oregon. Om man bortser från spårvägen i Portland.
mvh/BP
Lite OT men då är det väl diesel-elektrisk hybrid lok antar jag? Ger det då några energieffektivisitets / utsläpp / miljöfördelar jmfd med diesellastbilstransporter?
EDIT: Hittade svaret här:
http://publikationswebbutik.vv.se/uploa ... ektorn.pdfCitat:
Koldioxidutsläpp från godstransporter:
• Dieseltåg släpper ut 25 g CO2/tkm
• Eltåg släpper ut 1 g CO2/tkm
• Lastbil släpper ut 76 g CO2/tkm
(Det gäller väl "svensk" el och inte amerkansk kol/gas el).
Det fanns även en hamn vi fabriken, sjötransporter är då nog mest effektiva och miljövänligast.
/Aryan
------------------
Järnvägen har en hög andel av godstrafiken i USA. Det beror bl.a. på långa transportavstånd och att det finns många lokala järnvägsbolag (s.k. 'shortlines') som är lika konkurrenskraftiga som lokala åkerier i sina närområden. Att anlägga spår till etanolfabriken trots att den byggdes nyligen var därför ganska självklart. Både intransporter (spannmål eller majs) och uttransporter (etanol) sker tydligen mest på järnväg.
I USA är som sagt all järnvägstrafik av gods dieseldriven. Visst, det görs försök med hybridlok men bara på bangårdar som växellok. UP (Union Pacific) har dessutom haft ett antal fullstora lok i drift som går på naturgas som transporteras i en vagn efter loken, men det är ju knappast något förnyelsebart bränsle. Rent allmänt är snittförbrukningen med dieseldrift ungefär 1/5 av den för lastbil i USA.
mvh/BP