Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:49

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 15-04-14 22:54 
Offline

Blev medlem: tis 15-04-14 22:22
Inlägg: 5
Hej alla! Jag är ny här, har dock kört min Saab 9-5 Biopowerkonverterad sen våren 2012.

Genom ECU-enheten kan jag se i min informationsdisplay i bilen hur den adapterar efter det bränslet jag tankar (en del av OpenSID).
Alltför ofta gör adapteringen mig besviken och den högsta adaptionen jag fått har varit 80 % efter tankning på St1 i Leksand förra hösten. Annars hamnar den oftast på 60-75 % när jag tankar i Vänersborg, även mitt i sommaren när det inte ska vara vinterblandning.
Bilen används en del till vardags och på trackdays (bankörning). Jag har funderat på att till de trackdays jag åker på köpa E85 på fat från t.ex. Sunocos återförsäljare i Sverige, dock känns det inte som ett bra alternativ ekonomiskt då priset där landar på 42,50 kr/litern.

Det bästa vore att hitta en mack här i närheten som har en procent så nära 85 som möjligt, så om någon här bor i Trestadsområdet och vet en mack där kvaliteten brukar vara stabil runt 85 % får gärna ge tips.

Jag har också funderat på om det finns någon denaturerad etanol som man skulle kunna hälla i för att höja procenten till önskvärd nivå ifall det är omöjligt att få tag på rätt % häromkring. Mina funderingar har då varit ifall det finns någon som inte innehåller för mycket lösningsmedel och hur det står till med vattenhalten i den typen av etanol.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 15-04-15 14:05 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Hej och välkommen hit!

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med bränslebiten men skulle gärna vilja fråga dig hur man får tillgång till OpenSID? Har en 2.0 Biopower som det vore intressant att se mer "nörd-info" på 8)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 15-04-15 18:21 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Första frågan blir vad % adaptation betyder. Hur noggrant visar den etanolhalten? Hur beräknas den i mjukvaran? Om du vill höja etanolhalten skulle jag tro att vanlig T-sprit borde duga även om den innehåller 5% vatten. Jag har kört min gräsklippare på ren T-sprit. Jag har även provat att spä ut E85 med 5% extra vattentillsats utan att den separerar. Även den blandningen gick bra i gräsklipparen. Om du blandar 80% E85 med 20% T-sprit blir det ändå bara 1% vatten i blandningen så det förefaller mig ofarligt. Vatten har ju också använts för att höja effekten.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15-04-16 00:08 
Offline

Blev medlem: tis 15-04-14 22:22
Inlägg: 5
OpenSID kan man få tillgång till på lite olika sätt. Det lite mer komplicerade sättet är att man via programmet T7 Suite låser upp mjukvaran i styrboxen själv, detta har jag ingen erfarenhet av men det är ett sätt. Här står det lite mer om den metoden:
http://www.datorkungen.se/T7/guide_saab_open_sid.pdf
Det enklare alternativet är att låta någon som uppgraderar mjukvaror till Saab lägga in OpenSID (ex. Maptun, Nordic, annan mjukvaruleverantör).

Det jag känner till om adaptionens % är att etanolhalten i alla fall inte läses av en sensor utan är en beräkning när styrboxen känner av hur mycket bränsle som behöver sprutas in för att få en jämn förbränning (bränsleflödet). Jag antar väl därför att systemet borde ha en ganska bra uppfattning om procenten när motorn går jämnt utan knack och misständningar, stabil lambda.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15-04-16 05:07 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
TurboCD skrev:
OpenSID kan man få tillgång till på lite olika sätt. Det lite mer komplicerade sättet är att man via programmet T7 Suite låser upp mjukvaran i styrboxen själv, detta har jag ingen erfarenhet av men det är ett sätt. Här står det lite mer om den metoden:
http://www.datorkungen.se/T7/guide_saab_open_sid.pdf
Det enklare alternativet är att låta någon som uppgraderar mjukvaror till Saab lägga in OpenSID (ex. Maptun, Nordic, annan mjukvaruleverantör).

Tackar! :D (Och ursäkta trådkapningen, hehe!)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15-04-16 21:39 
Offline

Blev medlem: tis 15-04-14 22:22
Inlägg: 5
Baggis skrev:
TurboCD skrev:
OpenSID kan man få tillgång till på lite olika sätt. Det lite mer komplicerade sättet är att man via programmet T7 Suite låser upp mjukvaran i styrboxen själv, detta har jag ingen erfarenhet av men det är ett sätt. Här står det lite mer om den metoden:
http://www.datorkungen.se/T7/guide_saab_open_sid.pdf
Det enklare alternativet är att låta någon som uppgraderar mjukvaror till Saab lägga in OpenSID (ex. Maptun, Nordic, annan mjukvaruleverantör).

Tackar! :D (Och ursäkta trådkapningen, hehe!)


Det är lugnt, kul man kan hjälpa till :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-04-17 09:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Ja det är en ren beräkning utifrån spridartiderna vid lambda =1.
Kan ju vara så att beräkningen inte stämmer helt pga förändringar i spridare eller övrigt bränslesystem, får du 0% exakt när du tankat ren bensin? (eller ok 5% i Sverige kanske)?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-04-17 15:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Man bör ju också tänka på att det finns många andra källor till några % avvikelse i adaptionen här och där. Toleranser i bränsletryckregulator och spridare, onoggrannhet i mätning och beräkning av det luftflöde som passerar genom motorn, varierande viskositet hos bränslet beroende på dess temperatur bl a.
När man för ovanlighets skull hittar toleranssatta flödesuppgifter för spridare så brukar toleransen vara i storleksordningen ± 5 %.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 15-04-18 15:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Det var ungefär det jag ville få fram :wink:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 15-04-18 21:24 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
GL föreslog att man kunde hälla i vanlig T-röd om man ville öka etanolhalten. Och det kan man säkert. Men om man nu känner "ångest" inför den lilla vattenhalten kan man ju hälla i K-sprit i stället, eller?
Det är visserligen inte så billigt, men innehåller en blandning av etanol och isopropanol. Jag har läst mig till att isopropanol är väldigt likt etanol kemiskt sett. (Men jag tror inte det är drickbart? Om nu någon skulle få en idé).

TurboCD: Du kanske kunde göra det i experimentsyfte och se om etanolhalten ökar. Då får du ju samtidigt en koll på om motorns mätning fungerar som den borde göra. Alltså: Du har en "känd" etanolhalt enligt motorns mätning. Så häller du i t.ex 4 flaskor K-sprit, 2 liter. Om du har lite bränsle i tanken från början så borde du få ett mätbart utslag på etanolhalten.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-04-20 21:20 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
nyfiken skrev:
Jag har läst mig till att isopropanol är väldigt likt etanol kemiskt sett. (Men jag tror inte det är drickbart? Om nu någon skulle få en idé).

Isopropanol är väldigt lik etanol, kemiskt sett. Och allting flytande är drickbart i större eller mindre mängd. Även om isopropanol smakar inte gott (personlig erfarenhet :oops: ) så är en munfull av misstag är inte skadligt (som sagt, personlig erfarenhet. Giftupplysningen på tel. 112 kunde lugna ner mig). Tittar man på LD50-siffrorna så är isopropanolen ungefär dubbelt så giftig som vanlig etanol, men jag är lite osäker på hur propanolens aldehyd är mot kroppen om man dricker en större mängd.
Man bör i alla fall undvika den som berusningsmedel.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 15-04-29 18:12 
Offline

Blev medlem: tis 15-04-14 22:22
Inlägg: 5
karlmb skrev:
Ja det är en ren beräkning utifrån spridartiderna vid lambda =1.
Kan ju vara så att beräkningen inte stämmer helt pga förändringar i spridare eller övrigt bränslesystem, får du 0% exakt när du tankat ren bensin? (eller ok 5% i Sverige kanske)?


Ja, tankar jag bensin efter att ha fått tanken så ren som möjligt, ca 5 liter E85 kvar så landar jag i närheten av 5 % i adaption.

torbjorn skrev:
Man bör ju också tänka på att det finns många andra källor till några % avvikelse i adaptionen här och där. Toleranser i bränsletryckregulator och spridare, onoggrannhet i mätning och beräkning av det luftflöde som passerar genom motorn, varierande viskositet hos bränslet beroende på dess temperatur bl a.
När man för ovanlighets skull hittar toleranssatta flödesuppgifter för spridare så brukar toleransen vara i storleksordningen ± 5 %.


Det är sant, saker att beakta och fundera på. Jag har haft ett annat "problem" med att den inte får all luft den vill ha (mReq & mAir i OpenSID diffar 200-250 vid fullgas).
Luftmassemätare beräknar luftmassan i min bil, så det skulle ju kunna vara så att något är galet med den som gör att den får för lite luft och adapterar ner -> sprutar in mindre bränsle som följd av det möjligtvis? Kanske jag har ett luftläckage av mindre typ som är svårupptäckt.

nyfiken skrev:
GL föreslog att man kunde hälla i vanlig T-röd om man ville öka etanolhalten. Och det kan man säkert. Men om man nu känner "ångest" inför den lilla vattenhalten kan man ju hälla i K-sprit i stället, eller?
Det är visserligen inte så billigt, men innehåller en blandning av etanol och isopropanol. Jag har läst mig till att isopropanol är väldigt likt etanol kemiskt sett. (Men jag tror inte det är drickbart? Om nu någon skulle få en idé).

TurboCD: Du kanske kunde göra det i experimentsyfte och se om etanolhalten ökar. Då får du ju samtidigt en koll på om motorns mätning fungerar som den borde göra. Alltså: Du har en "känd" etanolhalt enligt motorns mätning. Så häller du i t.ex 4 flaskor K-sprit, 2 liter. Om du har lite bränsle i tanken från början så borde du få ett mätbart utslag på etanolhalten.


Bra tanke där med K-spriten! När jag har 10-12 liter kvar i tanken skulle jag kunna fylla på 2 liter K-sprit och se hur det beter sig då. Då behöver man inte tillsätta lika mycket heller som vid 56 liter. Jag vet inte så mycket om isopropanol men det verkar fungera även i lite större mängder då den typen av T-sprit jag köpte och prövade ska ha en etanolhalt på 60-70 %, 30-40 % isopropanol enligt säkerhetsdatabladet. Alltså ganska stor del isopropanol, jag har läst att isopropanol kan sota från exemplet när t-sprit med isopropanol används i trangiakök exempelvis, och det låter ju inte som en höjdare dock. Att få tag på denaturerad 95 % etanol utan isopropanol inblandat som vore allra bäst verkar dock vara svårt.

Jag gjorde ett test genom att börja med att tanka upp 59 liter E85 på St1 i Vänersborg.
Efter second adapt visar den 68 %. Kör hem och fyller på 8 liter T-sprit. Kör en extra vända och efter second adapt har den ökat till 73 %
Så det verkar ha bra påverkan på adaptionen med T-spriten.
Fyllde tanken nu igen utan T-sprit och nu är adaptionen nere på 68 % igen.

Jag ska titta vidare på varför den inte får begärd luftmassa för övrigt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 15-04-29 21:38 
Offline

Blev medlem: tis 15-04-14 22:22
Inlägg: 5
Kom på en sak till nu, använde Julas rödsprit senast vid testet, men funderade på om Biltemas möjligen kan ha högre etanolprocent. Det står förvisso 60-100 % vilket är ett väldigt spann jämfört med Julas 60-70 %. Kemetyl anger 50-75 % för sin så det är ett visst spann på alla sorterna.
Tittar på dessa siffror i säkerhetsdatabladen nedan.

http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/ ... 51_SDB.pdf
http://www.jula.se/globalassets/catalog ... 585_se.pdf
http://app.ecoonline.com/documents/msds ... 863369.pdf


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011