Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 22:29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Etanol i Brasilien.
InläggPostat: fre 16-10-07 08:51 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Vet inte riktigt var det är bäst att lägga denna fråga, men jag provar här..
Vet någon hur etanolanvändningen ser ut i Brasilien? Jag har hört många olika bud, och de lär köra på allt möjligt där, bensin, E100 och E85 och kanske nån mer blandning?
Men vad dominerar där, och varför?
Varför kör man inte bara på etanol? En förklaring jag har hört är att det har lönat sig bättre för Brasilien att exportera etanolen än att använda den själv. Men man har hört många olika bud. Är det någon som vet nåt?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i Brasilien.
InläggPostat: fre 16-10-07 11:06 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag vet inte så mycket om din frågeställning, men du kan ju börja med denna länk: https://pt.wikipedia.org/wiki/Misturas_ ... t%C3%ADvel

Den är på portugisiska och det är väl inget vardagsspråk direkt? (Förutom i Portugal och Brasilien) Men tag ett stycke i taget och kopiera det med ctrl C. Öppna det sedan med ctrl V i https://translate.google.se/ men du får först markera att det är portugisiska i den vänstra rutan och sedan markera svenska i den högra rutan. Då har du till slut läst igenom hela texten. Hittar du något sensationellt kan du ju visa det här.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i Brasilien.
InläggPostat: fre 16-10-07 22:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Som jag förstått det är man van vid att köra på det som är billigast för stunden.
Pga den omfattande korruptionen som rullas upp just nu, så varierar antagligen priserna på alla bränslen rätt mkt.
E100 kommer in fint som en ersättare när bensinen blir för dyr.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanol i Brasilien.
InläggPostat: fre 16-11-04 08:34 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Efter att ha pratat med en person på SEKAB så har jag fått fram lite nya och uppgifter som jag tror ska stämma bra överens med verkligheten.
Den största delen bränsle som säljs i brasilien är ren odenaturerad etanol med vatten i. Man har ändå inte fått några problem med rost eller nåt sånt.
Man har även bensin med en andel vattenfri etanol i.
Dessa bränslen går att blandtanka som man vill utan problem med vatteninnehållet, och man verkar välja bränsle efter hur priserna varierar.
E85 fanns inte där.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011