Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

SÅLD! Ford Taurus FFV '96, ngt. def.
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=37&t=4611
Sida 1 av 1

Författare:  torbjorn [ tor 09-01-22 21:54 ]
Inläggsrubrik:  SÅLD! Ford Taurus FFV '96, ngt. def.

En kollega ska sälja sin Taurus '96. Bilen finns i Sundsvall, topplockspackningen (förmodligen bakre toppen) är trasig så kylvattenförbrukningen är hög och tilltagande, det är för övrigt därför bilen är till salu. Dock går den än så länge utmärkt att köra för egen maskin.
Besiktigad februari ut.

Positiva saker:
CD-växlare (kopplad till originalbilstereon)
Motorvärmare + kupéuttag
Nya generatorkol
Nya handbromswires, jag tror att åtminstone bakre bromsoken är relativt nyligen renoverade.
Lättmetallfälgar för både sommar- och vinterdäck.
AC fungerar.

Negativa saker:
Diverse allmänt krångel med fläktreglage och sånt.
Farthållare fungerar ej.

Författare:  göinge [ fre 09-03-06 10:32 ]
Inläggsrubrik: 

Ordnung skrev:
En bild vore trevligt.


Bild

Författare:  Databoxen [ fre 09-03-06 11:35 ]
Inläggsrubrik: 

Underlig humor..... :roll:

Författare:  torbjorn [ fre 09-03-06 13:25 ]
Inläggsrubrik: 

Mer relevant bild bör finnas tillgänglig på måndag.

Författare:  Dr. Mabuse [ fre 09-03-06 13:59 ]
Inläggsrubrik: 

Ett standardfel på icke fungerande farthållare verkar vara glapp/bristfällig funktion i kontakterna vid pedalstället. Borde inte vara speciellt svårt att hitta och åtgärda.

Författare:  torbjorn [ lör 09-03-07 08:19 ]
Inläggsrubrik: 

Jo, det är känt. På amerikanska Ford är det dock, istället för mekanisk kontakt vid bromspedalen, en hydraulisk kontakt inkopplad på en bromsledning (ungefär som bromsljuskontakterna och bromskretsvarningskontakterna på t ex äldre VW). Det är med största sannolikhet den som orsakar felet, men det har tydligen bara inte blivit av att provbyta eller koppla förbi den.

Författare:  Etalappen [ sön 09-03-08 07:34 ]
Inläggsrubrik: 

Hej !

Hmm...

Fick ett tips av en annan person som också (som jag)
kör Ford Taurus FFV'96...

Tydligen ska man INTE efterfylla kylvätska av annan
sort än den som Ford-Motorcraft rekomenderar...
Han/hon hade blivit tvungna att byta toppackningar...
men bilen rullar vidare...

I skrivande stund...har undertecknads Taurus FFV
rullat drygt 20.400mil...utan problem med toppar eller
annat, förutom normalt underhåll...

Och läcker kylsystemet...vilket det kan göra på äldre
bilar, så kan en normal åtgärd vara att efterdra samtliga
slangklammer som finns på bilen...

Hälsar Etalappen

Författare:  torbjorn [ sön 09-03-08 16:15 ]
Inläggsrubrik: 

Framför allt så finns det ett servicemeddelande om en del modifieringar som ska göras på kylsystemet för att få bättre vattencirkulation i båda cylinderbankerna. Men det bör rimligtvis vara åtgärdat redan under garantitiden på de Taurus som finns i Sverige.

Originalkylvätskan som används på amerikanska Ford fungerar bra för amerikanska förhållanden med mycket mjukt vatten (den är optimerad för att hålla ner galvanisk korrosion som kan vara ett stort problem där), men den är oanvändbar i Europa eftersom den totalt saknar förmåga att motverka eller lösa upp pannsten (som ju alltid bildas med tiden även med kylvatten som inte är särskilt hårt ur svensk synpunkt).

Jag har mycket svårt att tänka mig att fel sorts kylvätska skulle kunna orsaka problem med topplockspackningen, man får nog helt enkelt konstatera att det är ett relativt vanligt fel på den typen av motorer.

Författare:  torbjorn [ fre 09-06-12 10:06 ]
Inläggsrubrik: 

Taurusen finns kvar, och den har kommit ut på Blocket nu.

http://www.blocket.se/vasternorrland/Fo ... m?ca=4&w=1

Författare:  torbjorn [ mån 09-10-19 13:41 ]
Inläggsrubrik: 

Taurusen har bytt ägare nu. Det blev fart på kommersen när priset sänktes till 2500 kr, köparen betalade till och med i förskott innan han hade sett bilen!

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/