Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 11:33

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Köpes: B&S förgasare
InläggPostat: mån 15-05-04 19:27 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 284
Söker spjällförgasare till Briggs & Stratton 4hk "quantum"-motor. Skulle tro att det är liknande på alla 4hk med spjällförgasare.
Andra eller tredje gasaren som går sönder för mig, tätar inte längre i flottörens nålventil. Någon som har en förgasare eller två liggande i gömmorna?

mvh
Alex


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpes: B&S förgasare
InläggPostat: tor 15-05-07 19:12 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Borde det inte gå att borra i en mässingshylsa för nålen?

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpes: B&S förgasare
InläggPostat: tor 15-05-07 22:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Är det inte den typen av förgasare som har en gummispets på nålen?
Jag har aldrig haft problem med otät nålventil på en sådan, men däremot kan de flöda över om flottörhuspackningen är trasig eller borta samtidigt som luftfiltret är igensatt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpes: B&S förgasare
InläggPostat: mån 15-05-11 14:18 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 284
Kan inte minnas att det suttit gummi på nålens spets när jag gjort rent förgasaren tidigare, men den läcker rejält mycket även när man har förgasaren isär och meckar. Kan inte se att det är några skador i nålens säte heller, så det är en aning mystiskt att det läcker så mycket. Har ev. en förgasare på g från en granne, håller tummarna för att den är frisk

mvh
Alex


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpes: B&S förgasare
InläggPostat: fre 15-05-15 11:11 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 284
torbjorn skrev:
Är det inte den typen av förgasare som har en gummispets på nålen?
Jag har aldrig haft problem med otät nålventil på en sådan, men däremot kan de flöda över om flottörhuspackningen är trasig eller borta samtidigt som luftfiltret är igensatt.


Det var min okunskap som ställde till det, måste blåst bort gummit när jag gjorde rent förgasaren. Ny nålventil med gummipackan för 77 kr så ska vi nog få liv i liket igen. Men något i motorn är lite trött, mycket vevhuskomp som trycker ut olja i luftfiltret. Men skulle hitta en schysst ohc-motar att transplantera dit.

mvh
Alex


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpes: B&S förgasare
InläggPostat: fre 15-05-15 21:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag har idag observerat ett gräsklipparvrak med 5,5 hk Quantum-motor. Tändkabeln avsliten, jag provryckte i startsnöret och motorn verkar ha bra kompression och vara fri från allvarliga mekaniska fel. Får se om jag har möjlighet att rädda det i morgon (och att inte någon annan hinner före).
Trolig skrotningsorsak är att det är en rapplig gräsklippare av uddamärke med plastchassi.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpes: B&S förgasare
InläggPostat: lör 15-05-16 09:35 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 284
Den motorn vore helt klart intressant att lägga vantarna på i sådant fall!

mvh
Alex


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpes: B&S förgasare
InläggPostat: lör 15-05-16 22:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Vraket är räddat nu. Mycket plastig sak men faktiskt mer hel än jag trodde från början, den är tillverkad i Österrike och märket heter Viking. Huvudfelet verkar vara att motorn är gummiupphängd i plastkåpan och flera av gummifästena har gått sönder. Subjektivt ser det ut som om motoraxeln är ovanligt lång, den har remdrift för självgången så det ska få plats en remskiva ovanför kniven.

Det dök också upp ett Hondagräsklipparvrak. Påkostad sak med OHV-motor och gjutet aluminiumchassi som dock har fått en del törnar. Där är nog huvudfelet att lederna för hopfällning av handtaget har havererat.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köpes: B&S förgasare
InläggPostat: mån 15-05-18 07:10 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-28 06:50
Inlägg: 35
Ort: Tingsryd
Viking är väl Stihls "konsumentmärke", har väl i Sverige kanske mest rönt framgångar bland robotgräsklipparna där de tydligen skall vara seriösa konkurrenter till Husqvarna hällande kvalitet och funktion.

_________________
VW Golf V - Multifuel
OPEL Vectra 1.9 CDTI 08 - Diesel


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011